KÖP RÅD summit

Spik

Medlem
14 apr 2013
48
0
1
Norrbotten
ska köpa ny skoter 2014 årsmodell har kållat på summit xm 600 154" och boondocker 600 154" ska köra i blandad terräng. vilken hade du köpt och varför??:)
 

SummitJonte

Aktiv medlem
5 maj 2013
66
0
6
Luleå
Sv: KÖP RÅD

Summit 800r 154" med v-kitt, ställda mätare och boxar för högre effekt, därför att för min del så behövs det :) Det kan kännas som mera pålitligt med 600 för folk säger dom är så himmla bra.. Men när man kör på rullen i 100 blås upp för ett fjäll så är 800r värt varenda öre fast den tar liite mer soppa och större risk att den krånglar lite efter några hundra mil :)
 

SummitJonte

Aktiv medlem
5 maj 2013
66
0
6
Luleå
Sv: KÖP RÅD

Min har då inte gått varm fast jag kört på led, körde i mitten av april på skara i 30 minuter utan att den gick varm. Någor särskilt krångel är det inte men personligen tycker jsg det är kul att serva skotern själv, vilket den behöver om man inte vill ha ett ända stort rackel efter 700 mil :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Skulle inte påstå att boondocker 3900 800r har den där varmgångs förmågan iallafall. Polarn drog ark 7mil utan problem på hårt spår utan isrivare nu iår så :) (tung ark) :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Och ska man köra blandad kötning skulle jag utan tvekan ta bd pga pps boggien. Och om du nästan bara ska köra i djupsnö skulle jag tagit summiten :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Vet inte vad 14s bd väger men det är mer än summiten iallafall. Personligen skulle jag inte tagit kortare än 154" vilken modell jag än hade valt. Men bdn känns inte tung när du kör inte 13s iallafall och den flyter riktigt bra på snön och klättrar bra dessutom+ att på leden kan man nästan jämnföra den mot korta maskiner. Mycket bra maskin för blandad körning. Summiten är extremt smidig och svinrolig att köra sålänge du inte är på leden då är den riktigt dålig. Skulle nog själv valt summiten men det är för att jag själv kör så mycket i djupsnön att jag känner att det är värt med det där lilla extra i snön och skippa leden helt. Men hade jag inte tyckt det skulle jag tagit bdn för den är både grym i snön och på leden, men summiten är bättre i snön men mycket sämre på leden. :)
 

Spik

Medlem
14 apr 2013
48
0
1
Norrbotten
Vet inte vad 14s bd väger men det är mer än summiten iallafall. Personligen skulle jag inte tagit kortare än 154" vilken modell jag än hade valt. Men bdn känns inte tung när du kör inte 13s iallafall och den flyter riktigt bra på snön och klättrar bra dessutom+ att på leden kan man nästan jämnföra den mot korta maskiner. Mycket bra maskin för blandad körning. Summiten är extremt smidig och svinrolig att köra sålänge du inte är på leden då är den riktigt dålig. Skulle nog själv valt summiten men det är för att jag själv kör så mycket i djupsnön att jag känner att det är värt med det där lilla extra i snön och skippa leden helt. Men hade jag inte tyckt det skulle jag tagit bdn för den är både grym i snön och på leden, men summiten är bättre i snön men mycket sämre på leden. :)
jodu jaa de va svårt :unsure: men man vill ju kunna elda på efter leden samtidigt som man vill ha den mest effektiva i pudret. erkkit har du testat xm chassit??
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Böt från freeride till summit för att jag tyckte freeriden var tung i jämförelse !
Boondockern väger ju ännu mer så nja, två polare som byter till 14 summit efter att ha åkt bd just av vikt, framkomlighet m.m.
Och ska man inte hålla skotercrosstempo efter leden funkar då summiten helt ok för att vara en lössnömaskin tycker jag iafa !
Sen gör det ju inget att summitens färgsättning är skitsnygg -14 !
Vad gälller värme har då aldrig gått varm för mig iafa !
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
jodu jaa de va svårt :unsure: men man vill ju kunna elda på efter leden samtidigt som man vill ha den mest effektiva i pudret. erkkit har du testat xm chassit??
Jo och jag kan säga att det är den smidigaste skotern jag kört iallafall:) men nu 14 har bdn "xm" (rex 2) också med flexedge mattan + smalare framvagn. Så den börde vara smidigare än 13s bd och jag tycker inte 13s är osmidig :) men som sagt summiten är bättre och smidigare i snön :) en "nackdel" jag kan se med summiten är att den vill resa jävligt enkelt går på rulle utan problem på en myr bara(kul som faaan. Det var dessutom en 154" jag körde) men det kan bli jobbigt när man klättrar tror jag:) men har inte klättrat med xm så kan inte säga säkert :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag hade valt summiten iallafall för min körstil men hade jag kört mer blandat än jag kör nu hade jag nog tagit bdn :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som jag ser det kan du välja mellan Summit, Freeride 154 och Boondockern.
Då är frågan hur du ser på ledkörning, rolig körning eller endast en transportsträcka för att komma till lössnön?
Dämparna i Summiten är inte mycket att hänga i julgranen om du jämför med dina två andra alternativ.

OT: Jag tror att en svenskalärare någonstans i landet just nu hängde sig efter att ha läst denna tråd.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
en hel hög med svenskalärare... Böt är fan inte ett ord. bytte heter det.

samma dämpare på summit x som boondocker Ds utom bak i boggien. På lynx var den kraftigare.

samma dämpare på freeride och boondocker Re.

detta enligt en säljare på Traktorcity i Piteå (åf)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
en hel hög med svenskalärare... Böt är fan inte ett ord. bytte heter det.

samma dämpare på summit x som boondocker Ds utom bak i boggien. På lynx var den kraftigare.

samma dämpare på freeride och boondocker Re.

detta enligt en säljare på Traktorcity i Piteå (åf)
Bara hpg plus dämpare på summit x, betydligt klenare och ingen möjlighet att justera någonting.
Maskinen är byggd för lössnö och funkar kanon där så länge du inte landar så hårt.
 
Last edited: