Jaha, nu förstår man..... ( xrs 800 -07)

W

Wettainen

Måste få tag i en först!
Men kan det verkligen vara kompen som gör så att den går dåligt på fullgas? för den går ju hur bra som helst på 3/4 gas, ibland så får den för sig när jag smyg kör att den vill börja avgassmälla och hosta.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Har du inte hittat felet än?! Ajajaj bäst jag kommer med en hjälpande hand så du får nån ordning på maskinen! :D

Du _SKA_ ha BR9ECS-5 i din maskin, 5an står för elektrodavstånd 0.5mm, så marsch pannkaka iväg till din närmaste NGK-ÅF! :)

Återkom när du testat, ge mig en fullständig review hur det gick.. gick den på båda hela tiden? Ibland? Vid vilket varvtal gick den kasst/bluddra? Ja du förstår! Ju mera info du ger mig ju mera kommer jag kunna ge dig en vettig diagnos, så överdriv om du skriver :D

Återkom!

W

Wettainen

Har du inte hittat felet än?! Ajajaj bäst jag kommer med en hjälpande hand så du får nån ordning på maskinen! :D

Du _SKA_ ha BR9ECS-5 i din maskin, 5an står för elektrodavstånd 0.5mm, så marsch pannkaka iväg till din närmaste NGK-ÅF! :)

Återkom när du testat, ge mig en fullständig review hur det gick.. gick den på båda hela tiden? Ibland? Vid vilket varvtal gick den kasst/bluddra? Ja du förstår! Ju mera info du ger mig ju mera kommer jag kunna ge dig en vettig diagnos, så överdriv om du skriver :D

Återkom!
Skulle sitta fint! :)

Japp dom stiften sitter i nu! var idag och köpte nya. Var ute och testa den men den ville inte dra på fullt när man hade fullgas. Den tveka i som 2 sekunder sen började den mata på mer och mer men ändå inte helt fullt ut.

Sen kom ju det hela som hände för en 2 timmar sen, for iväg ca 2-3km och sen så började aset gå på 1 cylinder. Jaja tänkte jag, fort hem men så blev det inte. Istället så dog skotern och när jag skulle dra igång den gick magnapullen sönder ÄNNU EN GÅNG! femte gången idag, ingen aning vad fan det är för nå. Imorn så åker jag direkt det öppnar till kalix maskiner så får dom fixa den igen.

Detta händer endast när den blir varm, vi har tittat så den har gnista och det har den på båda. Men ena stiftet ( högra ) blir lite mer sotigare än det vänstra men inte så mycket så att den ska sota igen.

Detta kanske inte gör nånting alls men när jag kör och stannar in så stannar varvet mellan 3000-4000varv och pendlar där i mellan, det slutar inte förrän jag pumpar till i gasen. Det är som att variatorn hakar upp sig varje gång..

Hoppas detta hjälpte dig lite, är grymt dålig på att förklara! Ska försöka fixa film så ska ni få höra hur den är när man stannar in.

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6624890

Saknaden är stor <3 Vila i frid Ella <3

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Bra skrivet.. ska försöka göra mitt bästa för att hjälpa :)

En skoter behöver 3 faktorer för att gå: Tändning, Komp och luft/bensin

Du verkar ha gnista som du säger så det lämnar oss komp och luft/bensin...

Fixa fram en kompmätare att mäta kompet med..en gång när skotern är kall (notera värdet).. sedan far du ut och kör tills skoter går som en påse skit, sen tar du kompet igen och noterar.. jag har sett några skrivit att de vill du ska ta kompet men du verkar inte ha fått tummen ur men detta är jätteviktigt så åk in på biltema å handla en :)

Om du säger att du har hög tomgång, då kan du även ha hål i insugsgummit, men det säger emot sig själv när skotern går kasst på fullgas.. borde eg vara tvärtom, att den går sämre på mellan.. men iallafall, köp startgas och kompmätare på biltema...

När du har igång skotern, riktigt dränk skotern i startgas, testa både när skotern är varm och kall..
Spraya kring insugsgummin och bakom primärvariatorn.. (sprayar du direkt in i luftburken så kommer den gå skit men då får du en uppfattning hur skotern kommer gå om du träffar en läcka)

Börja så och återkom!

W

Wettainen

Hade tänkt å låna en kompmätare av en kompis här på kvarteret idag men nu är ju magnapullen helt sär så det inte går att få igång hon.

Har snackat med tords motorservice och visst hade man ju rätt! Pappa trodde dock inte på mig men när Tord sa att det mest troligt är skit i förgasaren så trodde han på det. Detta skall göras nu till veckan, en kusin till pappa ska komma och hjälpa oss då det blir lite pilligt för oss nybörjare :)

_Skotern har ej hög tomgång, den har bra tomgång tills den börjar gå på 1 cylinder. Ligger mellan 1200-1600 varv.

Mest troligt så stannar den på 3000-4000varv pga av att den får för lite bensin när jag kommer och stannar in och så håller den på sådär tills den får nog mycket bensin och då åker den ner i normal tomgång igen.

Får hoppas på att det stämmer iallafall! Idag lämnade vi in den på kalix maskiner så ska dom fixa den på garantin. Förmodligen kommer det vara samma sak när vi får tillbaka den och då ska vi kräva att få en ny eller om vi måste lägga mellan skillnad det vet jag inte!

Och nu får man börja tagga uppkörning på lördag! :) Gjort klart teorin för 2½månad sen och nu först fick dom tummen ur arslet!

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
hoppsansa där var jag kanske lite snabb på tangentbordet är det uppkörning för bil eller skoter?
med bil så är kunskapsprovet giltigt i 2 månader efter du klarat det annars får du lov att göra om teorin om du inte gör uppkörningen innan "tidsgränsen".
det var den gränsen jag tänkte på.

W

Wettainen

Haha jaha, nä jag är 16 år och det är skoter uppkörning :)

W

Wettainen

Måste vänta 2-3 dagar på att dom ska få in en del till magnapullen som var sönder...!

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ang. dedär med att den stannar å pendlar mellan varvena gör min också å ha gjort så jämt, blev dock mindre när ja vred på tomgångsskruven. även antonol's före detta summit 800 -06' gjorde så, se finns de ju fler ja vet om men ah, det händer inte bara dej :) varför de är så kan jag inte ge svar på, men vill gärna ha :)

W

Wettainen

ang. dedär med att den stannar å pendlar mellan varvena gör min också å ha gjort så jämt, blev dock mindre när ja vred på tomgångsskruven. även antonol's före detta summit 800 -06' gjorde så, se finns de ju fler ja vet om men ah, det händer inte bara dej :) varför de är så kan jag inte ge svar på, men vill gärna ha :)
Okej!
Men nu har jag ju också sett andra likadana skotrar som inte beter sig som min, men det ska nog vara bensinen som gör detta på min maskin. Den vill stanna upp i varv tills den får bensin nog och så sjunker varven sen :)