Jaha, nu förstår man..... ( xrs 800 -07)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jaha! man tror nog inte att jag behöver, kan ju vara så att det var riktigt dålig bensin i den oxå. För killen sa att han inte hade fått kört många mil förra vintern, var ca 20L i tanken + att när vi tömde den så kom det ut en jävla massa skit!
En bra anledning att se till att filtret i tanken sitter där det ska.

W

Wettainen

En bra anledning att se till att filtret i tanken sitter där det ska.
Jopp! Vi har då beställt en ny och en ny slang oxå. Blir att ta lös den till nästa vecka då jag har fulltankade och tänker köra i helgen i Tärendö så efter det ska vi fixa det ( om grejerna har kommit )

Man ska dra ut slangen genom den där nipplen som man tömmer tanken på ( längst fram och längst ner på slutburksidan ), men mest troligt så kommer slangen att gå av när man drar ut den så det är därför vi har beställt allting nytt.
Sen så fanns det ett annat sätt och det var att " fiska " upp slangen genom tanklocket men det är ju nästan omöjligt då man inte ser nånting alls in till tanken.

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
aha se där exakt samma problem som jag hade på min gammla rev 440 fick byta slangen och filtret i tanken samt tömma ut alla gummirester (genomskinlig tank lite enklare) sen bytte jag reedsen för dom hade slagits sönder av alla gummibitarna och självklart rengjorde jag förknasarna, sen gick den fint :).

W

Wettainen

Hmm skumt. Har varit bytt databox i den tidigare och nu idag tänkte jag nollställa mätaren från 1306km till 0 km så jag vet hur många mil jag kommer med tanken osv.
Gick fan inte att nollställa den och då testade jag på 4228km och där gick det och nollställa :O
Konstigt är det då iallafall!
Står just nu då att totalt har den gått 130,6mil och 50 timmar. Egentligen så har den gått 422mil och 50 timmar.

Så som jag tror är det så att när dom renoverade motorn med nya kolvar, nytt fett, riktad vev,ny databox och nyrenoverad variator + variator kitt så " började " den räkna om på nytt så att den alltså har gått 130mil sen renoveringen.

Kan dom ha kopplat databoxen fel så att den räknar helt tvärtom?
Åh vad less jag blir, alltid nå strul. Eller iofs så är det ju bara bra för mig att när jag säljer den så har den typ gått 250mil när den egentligen har gått ca 600 :whistle::nuts:

W

Wettainen

Kan lägga in en till fråga här likaväl.
Ska kolla kompen snarast ( ska låna den från verkstaden på skolan ) fast det blir ju först efter lovet iofs men när man ska mäta komp på skotern, är det samma princip som på bilen? lös med stiften och hattarna sen in med mätarn och dra?

Det jag undrar mest över är hur många gånger man ska dra, på bilen så skulle man " dra " runt motorn 10 varv och sedan titta.
Och vad bör kompen ligga på, har för mig runt 9-10.8kg och max skillnad mellan cylindrarna runt 0,7-1kg?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kräver ju att ni är 2 om du inte har elstart. Ur med stiften å dit med kompmätaren. Ha DESS linan borttagen eller stoppknappen nedtryckt. Sen är bara dra. Svårt att säga vad kompet ska vara. Viktigt är ju att det inte skiljer just nåt mellan cylindrarna. 10 % skillnad max är väl ett mått som jag använt mig av på bilmotorer iaf. Kanske nån annan som har en bättre idé...

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
skruva dit kompmätarn och dra med full gas tills mätarn sluta röra sig. gissar att den är mellan 8-11kg. på bilar säger dom att de får skilja 10% mellan högsta/lägsta.
bör vell vara rimligt på skotrar också :)

W

Wettainen

Kräver ju att ni är 2 om du inte har elstart. Ur med stiften å dit med kompmätaren. Ha DESS linan borttagen eller stoppknappen nedtryckt. Sen är bara dra. Svårt att säga vad kompet ska vara. Viktigt är ju att det inte skiljer just nåt mellan cylindrarna. 10 % skillnad max är väl ett mått som jag använt mig av på bilmotorer iaf. Kanske nån annan som har en bättre idé...
Okej!
Jo jag vet att man måste vara två, kanske glömde skriva det!
Men tack då vet jag! kanske får ett svar senare om hur stor skillnad det ska vara, har inte boken till skotern så jag vet icket!
Edit: Du vet inte hur många gånger man ska dra på ett ungefär?

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Du klarar det själv om du har en kompmätare som du gängar i tändstiftshålet (jag kör med en från biltema).
Kanske inte den mest exakta men den duger, säger i alla fall om det är skillnad mellan cylindrarna.
Hur många gånger du dra skall väll egentligen inte spela någon större roll, du ser helt enkelt när mätaren inte rör sig längre fast än du drar.

W

Wettainen

Du klarar det själv om du har en kompmätare som du gängar i tändstiftshålet (jag kör med en från biltema).
Kanske inte den mest exakta men den duger, säger i alla fall om det är skillnad mellan cylindrarna.
Hur många gånger du dra skall väll egentligen inte spela någon större roll, du ser helt enkelt när mätaren inte rör sig längre fast än du drar.
Okej. Den vi har på verkstaden är inte nån man gängar fast, det är en med gummi som en måste trycka ner medans den andra drar.

Kompisarna säger att man kan köpa en på biltema sen använda den 1 gång och se hur den är sen gå tillbaka och lämna in den och få pengarna tillbaka. Sägs att det funkar iallfall för den ser ju helt ny ut.
Är inte i behov av att titta kompen men kul att titta vad den ligger på ändå. Går grymt bra men bara lite konstig nervarvning när man kommer i fart och sen stannar in.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Okej. Den vi har på verkstaden är inte nån man gängar fast, det är en med gummi som en måste trycka ner medans den andra drar.

Kompisarna säger att man kan köpa en på biltema sen använda den 1 gång och se hur den är sen gå tillbaka och lämna in den och få pengarna tillbaka. Sägs att det funkar iallfall för den ser ju helt ny ut.
Är inte i behov av att titta kompen men kul att titta vad den ligger på ändå. Går grymt bra men bara lite konstig nervarvning när man kommer i fart och sen stannar in.
Då kan du slå dövörat till vad polarna säger... Har man inte råd så ska man inte handla. Låna en kompmätare i så fall.

W

Wettainen

Jaja, problemet kvarstår!
Första riktiga turen blev idag och gick helt värdelöst! spela ingen roll vilket varvtal den var på, den gick ändå bara på 1 cyilnder.
Ska ta och titta kompen nu efter nyår och se vad den säger då.
Ska ta först och främst ta och byta tändstift nu, men är det nån som vet vad det är för orginal tändstift till skotern? ( Ski-doo mxz xrs 800 h.o powertek) alltså inte 800r motorn som summiten har.

Detta händer bara när den blir varm, i början så gick det inte att hålla full gas för då var det som att trycka in nödstoppen, skulle jag inte släppa gasen så dör den. Sen blev det värre och värre och så började den gå på 1 cyilnder. Kom nästan inte ens hem då direkt jag rörde på gasen så dog den.
Böjde mig ner och titta under huven lite när den var på tomgång och sen helt plötsligt så avgassmällde den en stor jävla eld boll rätt i ansiktet på mig. ( smällde säkert ett 10-15tal gånger under 10 mins körning)
Så ska även ta och titta på reedventilerna om inte det funkar med nya stift.

OBS. Jag är inte så jävla kunnig på skotrarna så en bra förklaring skulle gärna uppskattas, som te.x ta lös reed ventilerna och osv!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Börjar skotern gå på en cylinder så ska man inte fortsätta köra. Åtgärda på plats eller bogsera hem.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har du kunnat konstatera vilken cylinder den går på? Isf byter du plats på tändhattarna och kollar om problemet flyttar sig. Om så = tändrelaterat fel. Du måste börja i denna ände, annars vet man inte riktigt i vilken ände man ska felsöka. Och kör för guds skull inte omkring mer förrän du hittat felet! Inge bra...

W

Wettainen

Har du kunnat konstatera vilken cylinder den går på? Isf byter du plats på tändhattarna och kollar om problemet flyttar sig. Om så = tändrelaterat fel. Du måste börja i denna ände, annars vet man inte riktigt i vilken ände man ska felsöka. Och kör för guds skull inte omkring mer förrän du hittat felet! Inge bra...
Kan inte göra det just nu heller då skotern inte går igång då magnapullen är sönder, IGEN!
Vi har iallafall garanti på den, vi hade inne den för 2 månader sen på kalix maskiner för att dom skulle renovera den. Nu har den gått sönder igen så nu får dom fixa skiten eller så kräver jag en ny av dom.

Och nej, jag kommer inte köra med den förrän felet är hittat.

W

Wettainen

Fixade magnapullen själv idag, orkade inte åka och lämna in den då man endast behöver byta en bricka, som tur var så hade jag en liggandes på bänken.
Imorn ska tändstiften inhandlats. Dock vet jag inte vilken som är orginal!:/ Nån som vet vad orginalen heter?

Stiften som satt i heter: NGK R BRI0EC
Reserv stiften som fanns med heter: NGK R BR9ECS 5
Alltså det är två olika stift och jag antar på att dom som satt i är värme tåligare eller något sånt? för på reserv stiften är ena hur sotig som helst.

philip

Aktiv medlem
18 okt 2011
64
0
6
Härnösand/västernorrland
Kollade BRP Parts Catalogs och hittade en bild på
motorn, där det står vilka som kanske kan vara
orginal stift. Så jag print screena bilden så man
fick med vad stiften heter. "NGK BR9ECS, 0.8 mm"
värkar dom heta.
Bilden;

Hoppas det hjälpte lite.. :heh:

Mvh//Philip

W

Wettainen

bytte tänd stift och for ut och testade, den gick bättre än tidigare men gick inte att hålla full gas, när man tröck fullt så ville den först som dö och sen så mata den på litegrann men ändå inte fullt ut.
Magnapullen gick sönder igen, fjädern har lossnat antar jag.

Juste, den gick på båda cylindrarna!! :)

Nån som vet vad jag ska börja titta nu på? är det munstyckerna eller?