Jaha då har det hänt det man inte ville uppleva...

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Bem,

Om problemet växer med busåkning på skidspåren kanske en lösning är att ha både ett skoterspår och skidspår brevid varandra?

/R
Hej där!
Det vore faktiskt det allra bästa - jag förstår att skoteråkarna vill åka just i det spår det nu gäller för det är väldigt naturskön sträckning, genom skogspartier, över mossar, längs vattendrag, längs skogsbilväg, backar osv - varierad terräng m a o. Jag har faktiskt tänkt i dessa banor och det kanske vore genomförbart längs den här slingan. Skulle behöva vara "gemensamt" spår i en del skogspartier och några trånga passager. Men markägaren antar jag måste ge medgivande då det nog skulle bli en hel del trafik längs en sådan kombinerad parallell skid- och skoterled och dubbelt så bred led som togs i anspråk. Bra tips.

/Bo

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Hej där!
Det vore faktiskt det allra bästa - jag förstår att skoteråkarna vill åka just i det spår det nu gäller för det är väldigt naturskön sträckning, genom skogspartier, över mossar, längs vattendrag, längs skogsbilväg, backar osv - varierad terräng m a o. Jag har faktiskt tänkt i dessa banor och det kanske vore genomförbart längs den här slingan. Skulle behöva vara "gemensamt" spår i en del skogspartier och några trånga passager. Men markägaren antar jag måste ge medgivande då det nog skulle bli en hel del trafik längs en sådan kombinerad parallell skid- och skoterled och dubbelt så bred led som togs i anspråk. Bra tips.

/Bo
då finns också möjligheter till samarbete.
i våran klubb så hjälper vi t.ex. till med att trampa och dra skidspår.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Efter leden från Malmberget till Gällivare finns det ett skidspår som följer skoterspåret en stor del av vägen där jag fler än en gång mött skidåkare på skoterspåret, när skidspåret finns fyra-fem meter åt sidan. Oerhört frustrerande enligt mig och jag förstår de som fräser skidspåren i ren protest, fastän det är väldigt tråkigt och onödigt.
Jag förstår inte varför man kan bli frusterad av att möta andra människor på en skoterled, även om skidspåret går bara en bit bort !
Personligen så känner jag att skidåkarna i regel känner tacksamhet till oss snöskoteråkare, då dom har möjlighet att åka i ett upptrampat spår.
Däremot om det är arga och stavviftande skidåkare, så kan man ju känna av en viss temperaturhöjning. Men då brukar jag stanna och fråga om dom behöver hjälp med något, då brukar dom rodna och skämmas. Det har iofs inte hänt så ofta.

Såg igårkväll ett TV-progtram (Nordkalotten 365), som handlade om en kille som åkte skidor och drog en pulka efter sig, längs hela Kungsleden från Hemavan till Abisko.
Han var myckert positiv till att det var kört med snöskoter längs leden, detta är ju bra reklam för vi skoteråkare.

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Jag skrev det där inlägget i all hast så jag lägger till något nu. Vad jag menade var att så många skidåkare använder sig av skoterleden, även när det finns pistad skidled bredvid skoterleden samma sträcka, och ändå så förs det så mycket kritik som det görs mot skoterförare. Vilket är väldigt mycket i Gällivare, jag vet inte hur det är i förhållande till andra orter. Det är sådant jag stör mig på.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad jag menade var att så många skidåkare använder sig av skoterleden, även när det finns pistad skidled bredvid skoterleden samma sträcka, och ändå så förs det så mycket kritik som det görs mot skoterförare. Vilket är väldigt mycket i Gällivare, jag vet inte hur det är i förhållande till andra orter. Det är sådant jag stör mig på.
Nu vet jag inte exakt hur det ser iut i G-vare, men dom skidåkare som åker i skoterspåret, behöver ju nödvändigtvis inte vara samma person som skriver elaka insändare om snöskotertrafiken.
För många gånger så är det en och samma person som står bakom massor av olika insändare.

Med det vill jag ha sagt att man ska inte dra alla skidåkare över samma kam, liksom vi tycker att skidåkarna inte heller ska göra samma sak med oss skoteråkare !

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
tror inte han har dragit skidåkarna översamma kam men han påpekar bara hur "vi" skoteråkare kan se det ifrån. och ja här finns det en herre som har skrivit många insändare om våran GALNA skoterkörning, det luktar så illa att man inte kan gå ute menar han. men så är ju givetvis inte alla men jag tror inte det finns någon skidåkare som gillar att man kör skoter på skidspår. det är det jag vill få fram är att det kan upplevas störande när en skidåkare åker på en skoterled. men det är det ingen som gnäller om? och nej det är inte (riktigt) samma sak som att köra skoter på skidspår, men fattar du/ni principen med det hela?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hej där!

/Bo
Det vore även en väldigt rolig sak att ni får en gemensam led och sveriges södraste skoterled?! Ni kan säkert få hjälp med preparering av spår och lederna. Det ni behöver är godkännande av markägarna, ett slags markägarkontrakt.
/R

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det vore även en väldigt rolig sak att ni får en gemensam led och sveriges södraste skoterled?! Ni kan säkert få hjälp med preparering av spår och lederna. Det ni behöver är godkännande av markägarna, ett slags markägarkontrakt.
/R
Vore en bra sak att få till, då det skulle visa att vi skoteråkare är ett "Släkte" som gärna ställer upp för andra intressegrupper.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Kom ikapp en skidnisse en gång som stoppade mej och han undrade varför det inte
fanns fler skoterspår att åka på typ i alla väderstreck och efter att jag förklarat i
stora drag varför så mummlade han, jävla markägare när jag lämnade honom där
i spåret.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Kom ikapp en skidnisse en gång som stoppade mej och han undrade varför det inte
fanns fler skoterspår att åka på typ i alla väderstreck och efter att jag förklarat i
stora drag varför så mummlade han, jävla markägare när jag lämnade honom där
i spåret.
Härligt att det finns sånna oxå! Tyvärr ha rjag inte stött på någon sådan. För några år sedan fick jag nästan en stav i ansiktet av en skidåkare. Men som sagt skall man inte dra alla över en kam samma gäller juh oss skoterfantaster!

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Rubriken var kanske lite overkill. Trodde först det var någon som blivit påkörd eller liknande...
Visst är det onödigt och tråkigt för den som spårat. Men det låter snarare som att de tyvärr inte visste bättre, inte så att de var ute för att förstöra.
Nu, vet de ju vad som gäller, och kör förhoppningsvis inte i ett skidspår igen.

För några år sedan fick jag nästan en stav i ansiktet av en skidåkare.
Hade det hänt mig, så vet jag en person som hade legat på 7-9k varv i åttor runt den skidåkaren, resten av den turen.

Last edited:

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Han vill kanske ge en hint till skoteråkare som brukar använda skidspår, hur man som skidåkare känner när man möter skoteråkare i ett skidspår !
Själv så kan jag inte se "Problemet" att han registrerat sig här, det är ju sannolikt fler skoteråkare som läser detta i detta forum, än t.ex. på utsidan.se
Dessutom har han ju en trevlig och nyanserad attityd, till skillnad från många andra skidåkande "Vänner" !
Du har säkert rätt men jag blir lite trött på alla som bara gnäller och nu menar jag inte bara på skoter åkande utan plogning mm, jag blir så trött på allt gnäll (så nu vill jag också gnälla )
Sen en hint om det bara har hänt en gång på 40 år ?
Dessutom har han pratat med dom skyldiga live , så i mitt tycke så spär sånt här bara på osämja mellan olika grupper.
Sen kan man som skoteråkare eller bilåkare bli lätt frustrerad när den lokala skidklubben drar upp nya spår på skogsvägar och vidare flera km ifrån elljusspåret så om man inte vill köra över spåret så får man åka en rejäl omväg eller om man vill till någon speciell plats med bilen och inte kommer dit.
Men inte katten går jag in på ett skid forum eller skriver ett dagens ris i tidningen för det.
Problemet är inte att man reggar sig.
Men till vilken nytta är ett sånt här inlägg ?
Somsagt dom skyldiga har redan fått "skäll" och dom som åker i skidspår kommer inte att fatta iaf hur mycket det äns skrivs, kanske till och med blir så att en del ljushuvuden tycker att det blir roligare att köra sönder skidspår mm när dom får uppmärksamhet.
Sen vill jag avslutnings vis efter allt mitt gnäll ge BEM beröm för han tog tjuren i hornet och pratade med stolpskotten som förstörde skid spåren LIVE.

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hej,

TheJo:
Kan hålla med att när jag skrev rubriken kanske jag tog i lite väl mycket.

Highlander:
Jo lite av gnäll blev det förstås från min sida när jag ville skriva om vad som hände. Men har försökt hålla mig till fakta och så lite gnäll jag förmått mig till i stundens hetta så att säga.
Jag läser ju här att en del skidåkare inte betett sig så skysst mot en del skoteråkare så nog kan du få gnälla tillbaka lite också.
När jag läser inläggen här så får jag en mer nyanserad bild av skoteråkare och kanske skoteråkarna som läser här nu får lite funderingar kring hur vi ute i terrängen kan visa hänsyn mot varandra.

/Bo

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Bem:
Jag respekterar verkligen ditt lungna och sakliga sätt att skriva. Men jag är nog lite överkänslig mot när det bara kommer kritik.
Men det är inte ditt fel, men det kunde vara kul om någon reggade si bara för att tala om vad bra det är att ni gör spår åt oss som också vill ut i naturen på vintern men det är sällan sånt händer.
Hoppas alla får en forsatt fin och snörik vinter.
Johan

kattaaa

Ny medlem
23 feb 2011
2
0
1
Filipstad
ifall du menar där jag tror så har Filipstads skidklubb och Filipstads skoterklubb kommit överens om att bron över mot slalombacken ska skotrar ochså få köra numera ,men när man kommer över bron så ska man köra till vänster o sen ta vägen upp till skidbacken . :)