Jaha då har det hänt det man inte ville uppleva...

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hej,

Är väl ett uttjatat ämne misstänker jag men ändå:

Idag när jag var ute och åkte längskidor i "svarta spåret" (21 km) möter jag två snöskoteråkare... körande i spåret. Ja vad säger man?
Spåret drogs upp igår av skidklubb (såg själv när de drog upp spåret och la mig bakom spåraren en mil ungefär). Nyuppdraget spår alltså. Skoteråkarna i ca 40 års åldern den ene, den andra kanske 25-30 år, inga "ungdomar".
Ställde mig i spåret så skoteråkarna inte kunde åka förbi och fråga varför de körde sönder spåret. Inget svar. Fråga igen och då sa den förste att de hade svängt in på "leden". Jaha - men du såg väl att det var ett skidspår där? Varför vände du inte eller tog en annan väg? Inget svar - bara "flytta på dig". Jag släppte förbi den förste, ställde mig framför den andre och frågade samma sak. Svar "vi körde här i förrgår och då var det inget spår här". Stämmer bra det för det var igår som spåret drogs upp av skidklubben. Frågade då om han kunde lova att inte köra i skidspår nåt mer och jo de lova han. Släppte iväg honom. Det här skidspåret dras upp nästan varje vinter om det är tillräckligt med snö (spåret har nog funnits i bortåt 50 år).
Så blev det att åka ca 1 mil i sönderkört spår (de hade inte förstört hela vägen runt) innan jag åkt runt slingan.
Skidspåret är märkt med vita skyltar med svart prick och 21(km) lite här och där, det sitter röda varningsskyltar vid branta backar så många tecken finns det för en skoteråkare att se att det är skidspår, och så var det som sagt ett nydraget spår (med spårare uppdraget av skidklubben i stan där jag bor) och det har de med berått mod suttit i ca 1 mil och kört sönder.
Det är synd att vissa skoteråkare inte kan respektera att det finns andra ute i terrängen också. Tänk om nån skulle få för sig att i en skoterled dra upp ett skidspår med spårare - det vore nog inte så populärt bland skoteråkarna.

Dock skall nämnas att de två skoteråkarna faktiskt höll sig till löftet att inte åka i spåret efter att vi "möttes" mitt ute i skogen - jag åkte runt banan till den punkt vi möttes och därefter hade de hållt sig ur spåret så helt hopplösa fall var de nog inte.

Har åkt skidor i ca 40 år och det var första "incidenten" så det här var väl undantaget som bekräftar att de flesta skoteråkare är skötsamma ändå ute i terrängen.
Har inget emot skoteråkning och skoteråkare och hoppas detta blir enda gången jag ser en sån här "ful" grej av en (två) skoteråkare.

/Bo
 
Last edited:

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Skoteråkarna som du mötte har nog inte någon kunskap om hur man beter sig.

Tragiskt att sånna människor gör dålig reklam för oss skötsamma åkare.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
håller med om att det är synd att vissa förstör för oss andra, men i sånna fall är det värre när dom kör fulla mitt i staden. Du säger att du åkt skidor i 40 år och varit med om detta EN gång? kanske inte en så stor grej? Hade det hänt lite oftare hade jag kunnat förstå att du är irriterad.

Men jag säger inte att det dom gjorde är okej, borde sägas mer om detta på förarutbildningen! tänk om det hade varit fullt med barn på spåret.
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Körde sönder spåret? Menar du då att de "fräste" sönder det med högkamsmattor eller att de helt enkelt körde på spåret? Med tanke på deras ålder verkar det första alternativet mindre sannolikt. Men visst, tråkigt om de faktiskt körde sönder det.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bem: Tråkigt att höra, aldrig roligt när en situation som den du beskrev händer.
Får man fråga var det var någonstans? Jag antar att ni inte har så mkt snö eftersom spåret just blev draget?
Och att personerna på skotrarna inte var lokala förmågor, eftersom de inte visste att de var på ett skidspår?

Forsbergaren: mja, de behövs ju inte mkt tryck från skidorna för att skidspåret ska förstöras, eller från mattan heller
ifall de e ett ganska nytt spår och de inte har så bra grund. Så att de vart "förstört" behöver vi nog inte tvivla på, dessvärre.
 

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hej igen,

backlund_d:
Ja, första gången på ca 40 år som jag varit med om detta, i ett med spårare uppdraget spår.
Förr (för kanskse 20-30 år sen) såg man sällan ens en skoter ute i skogen, det är ju först på senare årtiondet som skoteråkandet blivit mer utbrett häromkring vad jag tycker mig ha märkt.
Det är väl ingen "stor" grej i sig det som hände men jag blev så jädra paff när jag mötte skotrarna i spåret. Det liksom övergick mitt förstånd hur nån kunde göra så. Blev lite arg och faktiskt lite ledsen samtidigt efter en stund när jag lomma iväg vidare i det nu sönderkörda spåret.

Forsbergarn:
Det fanns inte ett spår kvar av spåret (ha...), skotrarnas drivmattor hade mosat sönder det helt så det var bara spåren efter mattorna där skidspåret funnits. De körde på spåret (även över mossar där de med lätthet kunnat köra vid sidan om).
Kan för lite om skotrar för att veta om det var en högkamsmatta.

melmaq:
Det var i Filipstad. Troligen körde de in på spåret vid slalombacken för därifrån går spåret (eller om man åker i rätt åkriktning så kommer man fram där på slutet av slingan). Därifrån och hela vägen fram till strax innan ett gammalt besprutningsflygfält (där jag mötte dem) var det sönderkört, ca 1 mil. Skoteråkarna körde alltså åt "fel håll" (jag mötte dem).
Jag kan på sätt och vis förstå hur de tänkte eftersom de hade åkt där nån dag innan (och då fanns inte skidspåret där uppkört med spårare) men när de nu kom där i söndags var ju spåret där - men de var tydligen så inställda att åka just där att de helt sonika strunta i det nydragna spåret.
Men hur man kan sitta i ca 1 mil och bara köra över ett nydraget spår - det övergår mitt förstånd.

Sen vill jag säga att jag absolut inte har nåt emot skoteråkare, det ser härligt ut att åka skoter så jag missunnar ingen att få utöva sin åkning så länge man visar rimlig hänsyn.

/Bo
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Hej igen,

backlund_d:
Ja, första gången på ca 40 år som jag varit med om detta, i ett med spårare uppdraget spår.
Förr (för kanskse 20-30 år sen) såg man sällan ens en skoter ute i skogen, det är ju först på senare årtiondet som skoteråkandet blivit mer utbrett häromkring vad jag tycker mig ha märkt.
Det är väl ingen "stor" grej i sig det som hände men jag blev så jädra paff när jag mötte skotrarna i spåret. Det liksom övergick mitt förstånd hur nån kunde göra så. Blev lite arg och faktiskt lite ledsen samtidigt efter en stund när jag lomma iväg vidare i det nu sönderkörda spåret.

/Bo
Håller med om att man ska respektera varandra och varandras sysslor, tyvärr finns det ju dom som inte gör det detta gäller ju inte bara snöskotrar utan även allt annat... tex i biltrafiken, finns nog en och annan som har kört för fort eller inte stannat HELT vid stop skylten, det är ju nästan samma sak, och inte skapas det en ny tråd på ett bilforum för att någon mindre begåvad person gjorde ett "fel/misstag".

/ Backlund
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Tragist när folk förstör för andra.
Men det är inte bara skoteråkare som förstör, när jag hade gjort ett fint skoterspår så gjorde dom ett skidspår tvärs över mitt fina spår:hmmmm2:
Skämtåsido vi måste alla respektera varandras fritids intressen och då är det inte bara skoteråkare som ska maka på sig utan alla måste visa varandra hänsyn.
 

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Lindhaga

Ja, jag blev medlem här bara för att skriva detta.
Tänkte att det kunde vara intressant både för skoteråkare, men även för de som också åker skidor - för ni sitter väl inte på skotern för jämnan (skratt...) och höra vad som sker ute i skogarna. Vem vet jag kanske nån gång skaffar en skoter så intrycket ni skoteråkare lämnar här på mig kan ju ha betydelse. Jag ville förstås pejla av hur ni andra ser på såna här saker, även om jag nog förstod att de flesta skulle ta avstånd från sånt här handlande. Jag ser ju att de allra flesta visar hänsyn. Men det kan nog vara nyttigt för vilken skoteråkare som helst att få läsa hur en det kan gå till nån enstaka gång ute i terrängen. Om jag var en aktiv skoteråkare skulle jag nog inte vilja läsa sånt här men nu har jag i alla fall knattrat ner det jag ville säga. Ha det kul nu ute i snön!

/Bo
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Blev du medlem här enbart för att skriva om detta?
Vad i helvete har det med någonting att göra? Vem fan bryr sig?

bem: Roligt att höra ifrån längdskidåkare (som inte åker skoter?) som inte drar alla skoteråkare över en kam pga en sån här incident :)
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Vad i helvete har det med någonting att göra? Vem fan bryr sig?

bem: Roligt att höra ifrån längdskidåkare (som inte åker skoter?) som inte drar alla skoteråkare över en kam pga en sån här incident :)
Frågan är varför man måste registrera sig enbart för att gnälla även om man inte drar alla över en kam.( vilket är bra gjort )
Men om en skogsmskin kör sönder där du vill åka så registrerar väll inte du på "maskinisten" och klagar på maskinförare ?
Det skulle inte jag göra iaf, just skogsmaskinen var nog inget bra ex men du fattar nog vart jag vill komma.
Det kan lätt bli dålig stämmning om man som enda avsikt har att komma med negativ kritik.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Blev du medlem här enbart för att skriva om detta?
Är kanonbra att personen i fråga tar sej tiden att regga sej här för att dela åsikter med skoteråkarna på detta forum, ta till vara på det istället.
Jag gillar att bem håller det på en resonlig nivå, det är ingen smutskastning utan viljan att det ska finnas en dialog är tydlig

Jag tror och hoppas att 99% av alla skoteråkare inte beter sej på detta vis utan tänker sej för ute i skog och mark, samt respekterar att det finns andra människor med andra intressen..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Frågan är varför man måste registrera sig enbart för att gnälla även om man inte drar alla över en kam.( vilket är bra gjort )
Men om en skogsmskin kör sönder där du vill åka så registrerar väll inte du på "maskinisten" och klagar på maskinförare ?
Det skulle inte jag göra iaf, just skogsmaskinen var nog inget bra ex men du fattar nog vart jag vill komma.
Det kan lätt bli dålig stämmning om man som enda avsikt har att komma med negativ kritik.
Han vill kanske ge en hint till skoteråkare som brukar använda skidspår, hur man som skidåkare känner när man möter skoteråkare i ett skidspår !
Själv så kan jag inte se "Problemet" att han registrerat sig här, det är ju sannolikt fler skoteråkare som läser detta i detta forum, än t.ex. på utsidan.se
Dessutom har han ju en trevlig och nyanserad attityd, till skillnad från många andra skidåkande "Vänner" !
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Bem,

Kul att du som skidåkare tar dig tiden och blir medlem här för att diskutera om detta. Tycker det är riktigt bra! Om problemet växer med busåkning på skidspåren kanske en lösning är att ha både ett skoterspår och skidspår brevid varandra? Här i mina trakter finns det såkallad gemensam led där skidspår och skoterled går längs med varandra, ett bra alternativ om att sammsas i naturen. Detta problemet med busåkning finns ju i hela sverige men en bidragande orsak kan ju vara att det inte finns avsedda leder där du bor samt att skoterkulturen inte är den samma söderut som längre norr ut. Nu hoppas vi lite mer snö istället för detta töväder ja har! Ha de bra ute i snön du med!

/R
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Vad i helvete har det med någonting att göra? Vem fan bryr sig?

bem: Roligt att höra ifrån längdskidåkare (som inte åker skoter?) som inte drar alla skoteråkare över en kam pga en sån här incident :)
Tråkigt att du uppfattade min fråga negativt, du verkar bli upprörd rätt fort.

Är kanonbra att personen i fråga tar sej tiden att regga sej här för att dela åsikter med skoteråkarna på detta forum, ta till vara på det istället.
Jag gillar att bem håller det på en resonlig nivå, det är ingen smutskastning utan viljan att det ska finnas en dialog är tydlig

Jag tror och hoppas att 99% av alla skoteråkare inte beter sej på detta vis utan tänker sej för ute i skog och mark, samt respekterar att det finns andra människor med andra intressen..
Jag håller med fullständigt och tycker att det är kanon bra att han reggat sig enbart för att framför detta, det var därför jag frågade honom det! Det är väldigt trist att skoteråkare gör på detta vis, dock tror jag inte förbud löser dessa problem som många skidåker kan tycka. Bästa är att såfall etablera leder där det kanske saknas. Tyvärr så kommer det alltid finnas andra som förstör för oss andra och det går nog inte att få bort.

/R
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
har läst igenom allt nu! och det är hemskt att vissa använder skidspåren till att köra skoter på. men en sak jag vill tillägga är att det finns skidåkare som åker på skoterspåren, och vissa kan bli förbannade och slänga stavarna efter en har aldrig varit med om just det men man har öron så man hör saker. jag har inget emot att en skidåkare åker på ett skoterspår (om det inte finns ett skidspår i närheten dit man ska) men jag tror inte det är så att man stannar den personen och skäller ut honom. kanske inte riktigt samma sak men ni förstår? jag tycker det är mycket bra utav dig bem att ta upp denna händelse.
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Efter leden från Malmberget till Gällivare finns det ett skidspår som följer skoterspåret en stor del av vägen där jag fler än en gång mött skidåkare på skoterspåret, när skidspåret finns fyra-fem meter åt sidan. Oerhört frustrerande enligt mig och jag förstår de som fräser skidspåren i ren protest, fastän det är väldigt tråkigt och onödigt.