Jag fattar ingenting

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Helt plötsligt startar min skoter på andra draget kall vilket den aldrig har gjort tidigare. Det enda ja har gjort är att skruva fast motorplattan då ja märkte att den bara satt i 2 skruvar och inte 3 som den ska. Det gjordes i måndags så idag så skulle jag ut och åka tyckte det gick lite tyngre att dra. Men tog väl i som vanligt tände till på första och startade på andra jag stod som ett frågetecken medan motorn gick. Nu till den stora frågan vad har hänt nån som kan besvara det.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt din tråd om insprutning så har ju din motor skurit...nu startar den på andra draget....????

Att en motor startat på olika antal drag kan ju ha att göra med hur många faktorer som helst......men att skruvar i motorplattan skulle påverka...nja...låter lite långsökt

japp men det gör jag då min original har skurit sitter och räknar en massa. Lite svårt att få tag i rätt storlek på motorn svårt att tro att en stående fyrtakt kommer in under huven. Utan att jag får kapa sönder den.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Kan det ha nått med rätta knycket tidigare har ju motorn vela vrida sej. När man har dragit innan ja kom på den sista skruven och på så vis har man väl tappa kraft. Nu vart det ju mer stumt och tyngre.

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
japp men det gör jag då min original har skurit sitter och räknar en massa. Lite svårt att få tag i rätt storlek på motorn svårt att tro att en stående fyrtakt kommer in under huven. Utan att jag får kapa sönder den.
Snälla lilla...

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Enligt din tråd om insprutning så har ju din motor skurit...nu startar den på andra draget....????

Att en motor startat på olika antal drag kan ju ha att göra med hur många faktorer som helst......men att skruvar i motorplattan skulle påverka...nja...låter lite långsökt
det skulle stå (då när min original har skurit)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Då när din original har skurit (varför den nu ska göra det) då byter du kolvar.
Eller som du skriver: att du gärna vill mecka. Byt kolvar innan den skär....

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Nu får du faktiskt ta och skärpa dig, jag börjar bli less på att skicka PM till dig och säga åt dig att välja vettiga topics och posta i rätt forumdel

Nu får du faktiskt ta och skärpa dig

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
34
Ljusdal
Haha ja han måste ju bara göra de, har fan inte läst en enda vettig sak den där "minisillen" har skrive på de här forumet :bigsmile:

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nu får du faktiskt ta och skärpa dig, jag börjar bli less på att skicka PM till dig och säga åt dig att välja vettiga topics och posta i rätt forumdel

Skyll inte på mig ja ställde en fråga om att ja inte förstår hur min skoter kan starta på andra draget då den aldrig har gjort det och då börjar dom andra gaffla. Om skuren motor i ett annat inlägg du får gärna ficksa så man kan radera dom gamla inläggen. så slipper det blir så här

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Känner mig som DR House nu men.

Chansen är 1 på 100 000 000, men du har lyckats med något otroligt. Vanligtvis när man drar fast motorplattan, och inte rör något annat, så händer ingenting, men för dig gjorde det det.

Varför?

Jo, motorn var otroligt fellinjerad, så tidigare har variatorremmen legat på ytters ytters lite, men ändå legat på, så det har bromsat motorn, och därför fått sämre vacum i din bränelspump. Nu, då du dragit åt det sista fästet, så linjerar nu motorn.

Helt otroligt, så nu får det lättare för dig att dra igång monstret, och då variatorremmen inte bromsar längre, fick pumpen bättre sprutt och skickade igång motorn ett helt drag tidigare än förut.

Det är, som jag ser det, den enda möjliga förklaringen till att den var mer lättstartad denna gång.

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Och jag som trodde att detta forum var förskonat från "spaminlägg" av den här typen...Ett litet tips minisillen: posta bara trådar som VERKLIGEN tar upp ett ämne värt att diskutera, verkliga problem som är förknippade med din skoter eller andra vettiga funderingar kring andra saker som inte har att göra med skoter i övrigtdelen på forumet.

Risken är överhängande att ingen tar dig på allvar när du verkligen har ett riktigt problem, lite som pojken och vargen...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Haha såg ditt modererande i nån annan tråd och jag måste säga att jag beundrar ditt tålamod.

Känner mig som DR House nu men.

Chansen är 1 på 100 000 000, men du har lyckats med något otroligt. Vanligtvis när man drar fast motorplattan, och inte rör något annat, så händer ingenting, men för dig gjorde det det.

Varför?

Jo, motorn var otroligt fellinjerad, så tidigare har variatorremmen legat på ytters ytters lite, men ändå legat på, så det har bromsat motorn, och därför fått sämre vacum i din bränelspump. Nu, då du dragit åt det sista fästet, så linjerar nu motorn.

Helt otroligt, så nu får det lättare för dig att dra igång monstret, och då variatorremmen inte bromsar längre, fick pumpen bättre sprutt och skickade igång motorn ett helt drag tidigare än förut.

Det är, som jag ser det, den enda möjliga förklaringen till att den var mer lättstartad denna gång.
Nä hörrödu.

Obegripligt problem -> diagnos (fel) -> problemet blir värre -> desperat åtgärd -> ny diagnos(lupus) -> nä lupus var det inte -> åk hem till ägaren och leta knark -> patienten(skotern) blir värre (ingen vet varför) -> du käftar lite med en polis och mitt i alltihop kommer du på en barnsligt uppenbar lösning som ingen sett tidigare.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Helt plötsligt startar min skoter på andra draget kall vilket den aldrig har gjort tidigare. Det enda ja har gjort är att skruva fast motorplattan då ja märkte att den bara satt i 2 skruvar och inte 3 som den ska. Det gjordes i måndags så idag så skulle jag ut och åka tyckte det gick lite tyngre att dra. Men tog väl i som vanligt tände till på första och startade på andra jag stod som ett frågetecken medan motorn gick. Nu till den stora frågan vad har hänt nån som kan besvara det.

Du är magisk. Hur går det med pps/insprutnings/4t projekten?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Haha såg ditt modererande i nån annan tråd och jag måste säga att jag beundrar ditt tålamod.

Nä hörrödu.

Obegripligt problem -> diagnos (fel) -> problemet blir värre -> desperat åtgärd -> ny diagnos(lupus) -> nä lupus var det inte -> åk hem till ägaren och leta knark -> patienten(skotern) blir värre (ingen vet varför) -> du käftar lite med en polis och mitt i alltihop kommer du på en barnsligt uppenbar lösning som ingen sett tidigare.
Jag hoppade till de sista 10 minuterna direkt:)