Isarna i Piteå

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Någon som har koll på läget hur isarna är ??

Älven, svensbyfjärden, fårön osv??
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har ju varit kallt 1-1,5 vecka med tillväxt i stilla vatten på ett par cm per dygn så med tomskoter är det inga problem, dock är det blankis på många ställen under snön så accelerationen är inte den bästa om man skulle få bråttom.

Dock att komma ihåg är att all färd på is sker på egen risk, och det kostar ju inget att kontrollera, bara ta med borrmaskin och en 20-30 mm träborr så går det snabbt
Svensbyfjärden är enligt mitt mått farbar , även älven uppströms förbi Böle är inga problem men man bör hålla sig utanför strömfåran för den har ju bara legat en vecka knappt.

Ytterområdena mot stan och Fårön mm är förrädiska så där skulle jag inte köra ännu om det inte är kontrollerat/uppmärkt.

Glöm inte bort att se upp för den kvarglömda hopprampen vid Bölebom

Sensmoral
Rekommendationen är att ännu så länge hålla sig från isarna om man inte med säkerhet vet att det bär, både för mig själv och för den andre som kommer i samma spår imorgon!!
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Dom har då inte vågat ploga fårön runt än iaf. dock har dom gjort en 7,5km slinga på färden så nog bör det hålla där iaf.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
SMHI säger 10-30 cm is.. men på havet kan det variera snabbt... Ena dagen 10 andra dagen 2... Kommit en del snö nu också som ska bäras upp. Vill nog ha 20-40 på SMHIs sida innan man åker ut och mäter.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tackar för bra info!

Och jag tror jag väntar lite längre innan jag ger mig ut.