Isarna i Luleå, pålitiliga?

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Allt gick fint:) vi hade en båt med oss som vi satt i och hackade hål i isen.

Tjenare såg att ni pysslade lite förra helgen, gick det bra? Isarna kring rosvik år ok om man inte väljer att köra i Berkösundet. Fick besök i nu från Piteå som kom över havet till Rosvik.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fick rapport idag om att det finns ställen med öppet vatten från Lövskärs fiskehamn och utåt.
Men vaffan?!! Har det blivit saltvatten i bottenviken eller? :confused: Fastän det har varit så kallt... Märkligt.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är farbart med både bil och skote till Hindersön om man följer den stickade leden. Dock har det blåst mycket så isarna är osäkra eller obefintliga utanför. Dess utom verkar det var isfritt vid lövskärs fiskehamn.

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Nu har det ju varit smällkalt flera dagar i rad, så det borde vara bra. Men inga Finlandsresor än kanske...:eek:

Hörde oxå att dom skulle öppna nån isväg i Luleå skärgård, vet inte vilken, dock. Till Hindersön, kanske? Eller Junkön? Nån som vet? :confused:
Dom öppnar ju alltid två vägar, till Hindersön och till altappen. Men tror att dom måste vänta ett tag att öppna en väg till altappen för att det är väldigt mycket flövatten just vid hamnen där man kör ut.

denTTa

Medlem
7 jan 2009
44
0
1
antnäs
Hur är det med isarna nu? Vågar man sig över fran Bergnäset till t.ex Granec/hamnen för och tanka?

jo jag och en körde från kallax, körde igenom kallaxgropen sen höträsket ingen hade kört så mkt men vi gasade bara på friskt och höll var lung sen vid gäddviksbron vi strömen(undere4) höll mkt bra körde igår under bron var det oxå hållbart körde sakta över utan problem.:)

Skoterhomot

Medlem
25 jan 2009
10
0
1
Luleå
Nu var jag äntligen och tog premiärturen idag och isen höll :) Dock var det inte så kul på "leden" mot rutvik så det blev en kort sväng. Funderar faktiskt att på att ta en till längre tur till helgen.

Jag tänkte dra den repan idag! Packa med lite läsbart och en pilsner. Börna loss lite nu när vädret är okej. :rock:

Nikey

Medlem
6 nov 2008
22
0
1
Boden
Jag är nyfiken på isarna i sinksundet och sörfjärden eftersom att vi planerar en tripp till lerbäcken efter nyår och kommer då från Boden. Om någon har någorlunda koll får ni gärna posta :)

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Han som skrev ovanför dig "Et 340t/r" körde igenom isen igår så de är nog inte så pålitliga.
Var exakt hände detta? Vilka var förhållandena?
Istjocklek, strömmar ,vakar osv?
Vore bra att veta i vilken fjärd det inträffade
t.ex Björkskatan, Björsbyn, sinksundet eller Sörfjärden utanför bodviken? :worried:

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Går då fint att flytta renar på isen ut mot sandön iaf

deji

Välkänd medlem
Var exakt hände detta? Vilka var förhållandena?
Istjocklek, strömmar ,vakar osv?
Vore bra att veta i vilken fjärd det inträffade
t.ex Björkskatan, Björsbyn, sinksundet eller Sörfjärden utanför bodviken? :worried:
Jag läste den andra tråden där det stog om han som kört genom isen och som jag förstog det så var det inte i Luleå men ni får gärna rätta mig om jag har fel!

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
32
luleå/Ösd/Storåbränna
Jag kom i en strömfåra vid mulön. Är en "ström" på vänstra sidan av sjön där.

Vi fick dra skotern i vattnet en bra bit i för att komma till is som värkligen höll.
Men runt om är det bra hållbart..!

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
är det någon som vet om isen eller har vågat sig ut på björksgata fjärden ? Nu kliar det i fingrarna men jag har respekt för isar.

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Varit ute och kört utanför Björx och porsön, är hyffsat mycket kört utanför Björx..!
Ok, det låter ju som att det är ok, har du varit åt andra hållet då?
Typ fjärdarna mot gammelstadsviken? Sen är det ju mark efter det :)