Isarna i Luleå, pålitiliga?

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Tänkte ev. ta mig en premiärtur imorgon med skotern och ville bara kolla av om någon har pejl på isarna runt luleå. Tänkte utgå från Porsön ner på Björsbyfjärden och sedan mot Sunderbyn (om jag ens hittar leden dit dvs)
Är det någon som har kört där?? Tips tack!


Tack på förhand / O
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Hej!

Har sett skotrar köra på isen här vid björxskatan :)
Tror inte de ska vara någon fara men under broarna kan de kanske vara lite osäkrare!

(Kanske jag ser dig då jag har fönster ut mot isen!)
Mvh!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag skulle då inte lita på dom för fem öre utan att provborra innan. Sen skall man komma ihåg att det kan vara STOR skillnad på tjockleken... Grannen åkte skridskor en dag 10cm tjock, nästa dag gick en igenom och drunknade.

Nu var detta på havet och det är ju lite mer nyckfullt.
provborra + isdubb + flytoverall + sällskap är nog att rekommendera just nu.
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Har åkt skridskor på björkskatafjärden för en vecka sedan och isen var runt 20 cm då, borde ju vara mer än så nu. Men skulle för den delen inte på något sätt ge mig ut på isarna än. Alla ställen runt älven är ju allt annat än bra att köra på såvida du inte har sjuklig koll på vart strömfåran går. Onödigt och dumt, är ju ändå halt som snor. Far på någon äng och kör isället och vänta på bra isar.
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Har åkt skridskor på björkskatafjärden för en vecka sedan och isen var runt 20 cm då, borde ju vara mer än så nu. Men skulle för den delen inte på något sätt ge mig ut på isarna än. Alla ställen runt älven är ju allt annat än bra att köra på såvida du inte har sjuklig koll på vart strömfåran går. Onödigt och dumt, är ju ändå halt som snor. Far på någon äng och kör isället och vänta på bra isar.
Då kanske jag har sett dej med ! :)
Med på havet tror jag de kan vara osäkrare än på fjärden
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
SMHI säger 5-10cm på havet. Kan bitvis vara tjockare men...
Håller med tidigare, kör på en äng istället.
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
isen nedanför björx/porsön har jag kört på nu ett par dagar, för mig har de gått bra iaf. men jag skulle då inte våga mej under broarna än.
tänkte köra leden från björsbyn mot gammelstad/sunderbyn i helgen
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nja, 5cm är nog lite. Jag skulle då fasen inte ge mig ut om isen var tunnare än 1dm
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Har åkt skridskor på björkskatafjärden för en vecka sedan och isen var runt 20 cm då, borde ju vara mer än så nu. Men skulle för den delen inte på något sätt ge mig ut på isarna än. Alla ställen runt älven är ju allt annat än bra att köra på såvida du inte har sjuklig koll på vart strömfåran går. Onödigt och dumt, är ju ändå halt som snor. Far på någon äng och kör isället och vänta på bra isar.

Nu menade jag Björsbyfjärden med omnejd. Jag kommer inte att åka på älven eller havet, vill bara ta mig till Sunderbyn helskinnad :)
Älven och uppåt är väl allt annat än farligt som jag har hört eller?
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Nu menade jag Björsbyfjärden med omnejd. Jag kommer inte att åka på älven eller havet, vill bara ta mig till Sunderbyn helskinnad :)
Älven och uppåt är väl allt annat än farligt som jag har hört eller?
Älven är väl det enda stället som är farligt i.om att det strömmar där. Isen lägger sig sist på älven och öppnar sig först. Nog kan du säkert ta dig, men jag skulle alldrig någonsin chansa med att köra där nu, finns så många lömska ställen. Uddar, strömfåra och andra ställen som gör att det strömmar mer, runt broarna har det ju just frusit. Nåväl, jag kan då ha bra samvete nu, har ifall varnat.

Och håller med föregående, det är ju inte konstigt att det drunkar folk. Ovetande och chansande.
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Älven är väl det enda stället som är farligt i.om att det strömmar där. Isen lägger sig sist på älven och öppnar sig först. Nog kan du säkert ta dig, men jag skulle alldrig någonsin chansa med att köra där nu, finns så många lömska ställen. Uddar, strömfåra och andra ställen som gör att det strömmar mer, runt broarna har det ju just frusit. Nåväl, jag kan då ha bra samvete nu, har ifall varnat.

Och håller med föregående, det är ju inte konstigt att det drunkar folk. Ovetande och chansande.

Var nog lite trött i mössan igår när jag skrev.
Menade att älven och uppåt är väl allt annat än bra just nu :)
Som sagt så kommer jag inte att ge mig ut på någon älv än, utan ville bara veta om det gick att ta sig till exempel Sunderbyn.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
vad kör du för skoter? vissa behöver ju inte is alls ;)
Problemet är ju enkelt om det inte är någon is..vatten går att köra på.
Men det är en helt annan femma att köra på tunn is som går sönder.
Speciellt om det är blankis.

En aning offtopic men tänk innan du yppar dig :hmmmm2:. Är ju inte ens kul.
Finns säkert ett flertal på detta forum som vet folk som har gått genom isen utan att komma upp igen.
 

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Hur är det med isarna nu? Vågar man sig över fran Bergnäset till t.ex Granec/hamnen för och tanka?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Runt sandön håller isarna iaf INTE nu. Ligger nu en skoter nordost om ön som ska fiskas upp till helgen. Var försiktig på älvar och utlopp, fullständigt livsfarligt då isen på några meters sträcka kan variera decimetrar i tjocklek.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Att folk ens åker ut på isen nu. Varmare väder sydliga vindar, käkar isen till frukost varje timma.