Isarna i Luleå, pålitiliga?

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Någon annan än jag som gråter blod över hur vädergudarna behandlar oss skoterälskare den här veckan.

B

Biosteel

Stämmer bra. 8 cm is räcker för en personbil. Problemet är väl att då det är så tunn is vet man inte var den är tunnast, om du hajar. Ingen feltolerans...

Rent idiotiskt att inte vänta tills isen är tillräckligt tjock för en stridsvagn, om ni frågar mig... Alltså typ 30 cm.

haha jo det va nått sånt jag menade.. har sj erfarenhet av att drutta genom isen med skoter :) gjorde detta i våras. såg ganska roligt ut då den stack upp ur hålet med bara skidorna som syndes haha =)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lite offtopic, kanske... Farsan gick med hunden på bensbyfjärden utanför Luleå. Helt plötsligt, bara några meter framför gubben gick HUNDEN igenom isen. :eek: Då är det dålig is... Och nej, det var inte dubbel-is. "Jag tyckte den såg lite mörk ut". Jojo.

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Lite offtopic, kanske... Farsan gick med hunden på bensbyfjärden utanför Luleå. Helt plötsligt, bara några meter framför gubben gick HUNDEN igenom isen. :eek: Då är det dålig is... Och nej, det var inte dubbel-is. "Jag tyckte den såg lite mörk ut". Jojo.
ojdå, när var det här då? Har varit och kört där för ett par dagar sedan och då såg det bra ut iaf. Bör man börja akta sig för att vara ute på sjöar/fjärdar efter detta vädret vi har haft månne? :stupid:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är folk verkligen idioter, 8cm är bra is osv.. 8cm är skit is. 2 Meter ifrån där du borra kan det vara 1cm lika väl som 15 cm... När snön kommer och det börjar så tär det på isen.

Ska man dessutom köra på havet så > 20 cm ska det va. Det kan variera så otroligt mkt.
SMHI har en istjänst man kan ha som fingervisning.

Här är länken till en "gubbe" som knappast tycker det var kul att prylarna från packpulkan låg och flöt i vaken.

Citat: "haha jo det va nått sånt jag menade.. har sj erfarenhet av att drutta genom isen med skoter gjorde detta i våras. såg ganska roligt ut då den stack upp ur hålet med bara skidorna som syndes haha =) "

Jätte kul, hur långsamt kan poletten falla ?
För det var väl ren skicklighet och inte tur som gjorde att du inte ligger där än idag ?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ojdå, när var det här då? Har varit och kört där för ett par dagar sedan och då såg det bra ut iaf. Bör man börja akta sig för att vara ute på sjöar/fjärdar efter detta vädret vi har haft månne? :stupid:
Kommer inte ihåg vilken dag, men inte länge sen.

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Nu måste ju isarna börja vara stabila! Tänkte åka ut en sväng under morgon dagen!! :hello:

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Med risk att låta som en idiot? Vad är en ruska?:hmmmm:

"Finns inga dumma frågor, bara dumma svar" :hello:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
En bit björk eller granris (eller liknande) som du sätter upp på isen för att markera att det är en säker led att köra efter.

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Hörde på radion i morse att dom förmodligen skulle öppna isvägen till helgen och att det var drygt 30cm så :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Isarna inne på fjärden håller nog men bara en bit ut kan det skifta mellan 20 och 1 cm så glöm att åka på isarna generellt än på ett tag. Uppgifter från kustbevakningen säger att isarna är EXTREMT FÖRRÄDISKA. Ge fan i att åka utanför Gråsjälören ungefär än på ett tag.

Om ni tänker, vill säga.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har det ju varit smällkalt flera dagar i rad, så det borde vara bra. Men inga Finlandsresor än kanske...:eek:

Hörde oxå att dom skulle öppna nån isväg i Luleå skärgård, vet inte vilken, dock. Till Hindersön, kanske? Eller Junkön? Nån som vet? :confused:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Till helgen skall de ploga banorna ut till Gråsjälören. Nu bedöms isarna inne på stadsfjärden ha tillräcklig kapacitet och framförallt jämnhet i tjockleken.