IQ 800R-07

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Info:
IQ 440-07 med en liberty 800-05 med dess kabelhärva och varriatorer.

* Totalrenoverad vev med breda PTO lagret och starkare pto-skinka.
*Borrade oljekanaler
* Bytt kolvar
* Cyllindrar som gått 100mil
*Alla packningar packboxar och sånt.

*Slp helsystem
*Lågt placerad motor. (Tack vare askers ritning)
*Utbyggt kylsystem
*Förlängd 307-> 325
*Fox float
osv



Lägger upp ett projekt som nästan är klart, orkar inte skriva om allt jag skrev tidigare då det försvann.

Har iaf problem med elen då lyset dog (Eller all el dog.)
Började med att lyset började blinka lite bått. Och sen så blev det svart...
Kan det ha och göra med att någon SMURF-IDIOT lekt "rullgas" och kortslutit värmarna?(Var även så på 440in men då slog man bara av värmarna och då funkade det.)
Tacksam för tipps ang felet med elen!

Kommer lite bilder också (Tyvärr fel årdning då allt försvann):









Stort tack till bla Asker , Farfar, Victor, Farsan, Svetsarn för all hjälp :) Skriver mer sen och lägger upp mer bilder. :ciao:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men ska du visa upp din skoter rekommenderar jag att posta i Polarisdelen. Projektplatsen = byggbilder och diskussioner runt det.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Ser ju fint ut! :)
Du bor dock kanske byta namnet, "800r" kan misstolkas(som 600r botten med 800cfi cylindrar) av riktiga polaris inbitna innan man sett bilderna;)

Edit: Har du kopplat in backen?
På min nya setup har jag en -04as CDI med PERC och DET..satt fint med elbacken =)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Ser ju fint ut! :)
Du bor dock kanske byta namnet, "800r" kan misstolkas(som 600r botten med 800cfi cylindrar) av riktiga polaris inbitna innan man sett bilderna;)

Edit: Har du kopplat in backen?
På min nya setup har jag en -04as CDI med PERC och DET..satt fint med elbacken =)
Tackar :)
Haha ja kanske ska byta rubrik då. (Går inte det märker jag nu)
Okej ja jag har ju standard handtaget så el backen borde ju funka :S
Och jag har så gått som ALLT från 800an, PERC-CDI och varvräknare osv.
(Började med att PERC lös på varvräknaren då knappen hade fastnat inne)

Får se om det löser sig med backen när man fått ordning på all el. :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Såg nu att 12v regulatorn var kopplad fel på stammen. Jag hade kopplat in den på lila-gul, men den ska in på brun gul.

Ni andra iq 440/800 vart kom den rätta gul-bruna kabeln för er? Är den under dynan kanske? (Eftersom att den sitter vid fotholkarna på edge chassiet)

Tacksam för svar blir enklare att leta då :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hur mycket lägre hamnar motorn mot för orginalplaceringen då? blir det märkbart för förare hur den beter sig bättre får man hoppas? :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hur mycket lägre hamnar motorn mot för orginalplaceringen då? blir det märkbart för förare hur den beter sig bättre får man hoppas? :)
Har för mig att motorn skulle hamna 5mm högre än vad 440 motorn satt. :) Om det är märkbart att ha den ungefär som 440 motorn istället för att distansera upp den typ 100mm, det vet jag inte.(Men antar att man får en lägre tyngd punkt nu och så är pyramiden orörd.)
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Det lättaste IMO är att du använder 440härvan och sen endast stator, svänghjul och CDIn inkl kabelhärva från 800an..Då får du allt kopplat och för att få backen att funka så jordar du(dvs har en knapp som fjädrar och har kontakt när den är ihop..Typ som en dödare på en cross) den mörkgråa kabeln från CDIn(den som har en vit brevid sig..den vita ska vara urkopplad)

Kör du sno pro kolvar? Just nu har jag rinabs "rxpro" kolvar i min, verkade hålla ungefär samma kvalité som SPI/sno pro/OEM. Blir att köra SPI senare.

Har du någon bild på hur du modiferat chassit samt tvärstaget? Kul att se olika lösningar.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
ajjabajja... ingen silicon mellan blockhalvorna...

jag har regulatorn på H sida under nedre haken för huvstroppen fast på insidan mot kedjehuset.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Polaris mannen: Ja så gjorde jag på förra skotern RC 440/700. Men blir 800 elen så det blir enkelt med elbacken och så.
Och kolvarna är SPI hyperdrive kolvar.
Kan kolla om jag hittar bild på svetsningenn samt förstärkningen av chassiet :)

Indy 400: Okej är bara det att jag hittar inte kontakten? :S Kan du ta en bild på kontakten så ser man väll ungefär vart den kommer ifrån. Och du har en regulator med 2st kablar? Sitter uttaget till 12v regulatorn under dynan på den stammen eller?
Och ang hyllomarn mellan blockhalvorna så är det vad SMT rekomenderade när jag hämtade veven. :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik

Som du ser på bilden så är det uttagit för oljepumpen i balken. Sen så är den förstärkt med ett plattjärn som är svettsat under. Och det är även svettsat vid varriatorsidan en bit och under magnapullen.
Skit i dom röda ringarna det var en fundering förut. :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jajemen.:) har iaf köpt en ny vattenpumpsrem då den andra gick av. Så då ska man väll få cirkulation i kylsystemet :) bytte även 12v regulatorn.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Uppar denna.
Vad kör du med för pipa? omsvetsad original?

edit. såg det var slp helsystem? anpassad från start eller har du fått göra om den?
 
Last edited: