iq 600 rr turbo

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
allt fler o fler bygger ju turbo nuförtiden.. kanske man skulle prova på nån gammskoter framöver bara för att få det o funka.. hm man blir ju minst sagt lite sugen.

ser bra ut f.ö
 

sjovold

Medlem
20 mar 2010
32
0
1
Härjedalen
haha, blir nog till att bygga turbo på min RR också..

Frågan är om man ska förlänga den eller inte.. känns nästan som ett måste.

Iaf, ser bra ut!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Blir snyggt det där! Kullagrad turbo? Ang bensinpump så borde det bli bäst med nån pump från en efi skoter som borde vara gjord för att dra lite ström. Ställbara pitotröret, kan du vrida det för att ställa hur mycket luft som skall tryckas där alltså? Skruva imorn också? tänkte om man skulle tagit ett studiebesök.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

jo, ska hänga på den nya framvagnen i morgon tänkta jag.. men det blir nog mot kvällen skulle jag tro.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

pitotröret är ett rör i ett rör med hål i bägge så man kan strypa lite på flödet om det skulle behövas
:)
Blir snyggt det där! Kullagrad turbo? Ang bensinpump så borde det bli bäst med nån pump från en efi skoter som borde vara gjord för att dra lite ström. Ställbara pitotröret, kan du vrida det för att ställa hur mycket luft som skall tryckas där alltså? Skruva imorn också? tänkte om man skulle tagit ett studiebesök.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
blir ju avsevärd skillnad med en förlängning iaf, men det blir ju inte nån mountain maskin för de.. är ju inte den bästa attackvinkeln på iq´n om man säger så.
haha, blir nog till att bygga turbo på min RR också..

Frågan är om man ska förlänga den eller inte.. känns nästan som ett måste.

Iaf, ser bra ut!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Kuligt bygge ,,kommer föjas med spänning.
Jag funderar lite över pitotröret bara. I motorcykelturbomatning brukar vi ha 3,8-4mm hål i mitten pitotrör. Ditt ser bet större ut. Man behöver normalt sett inte ha ställbart pitotrör men det kan säkert funka bra på någe vis.

En sak till du kan ha i åtanke är att om den får problem med soppatillförsel .. Dvs du får bestycka upp hutlöst utan att den mättas eller får svårbestyckat på någe vis så beror det på att du tar trycket till förgasarnas flotörhus från pleniumet. Jag fick problem på min hoj att jag fick sätta överjävligt stora munstycken när jag tog trycket från plenium. När jag tillslut flyttade tryckslangarna till kompressorutblåset (tryckrör) så löstes alla bestyckningsproblem. Helt plötsligt kunde man åka org bestyckat i stort sett och den svarade lika bra på bestyckning som en hoj utan turbo. Pitotrörets placering är kanonbra ivf

Visst funkar pleniumplacerade tryckrör MEN....
Problemet med pleniumplacerade tryckrör är att det blir en aning försenad uppbyggnad av tryck till förgasana och då svajar bestyckningen en aning vilket försvårar bra jämnt lev av soppan.

Jag tar numera trycket så tidigt det går ut från turbo för säkerhets skull ,,faktistv direkt ur kompressorsnäckans utblås för att vara säker på snabblev av trycket,, fler o fler i mc turbobyggare gör det numera.

Du behöver nog inte bygga om bara för att jag skräms,,,men får du svårbestyckade områden i registert,,,, att den går snåld någonstans som inte går att bestycka bort så ha detta i åtanke.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

slangarna till flotörhusen ska ju sitta på pitotröret, satte dom på plenumet "bara för kul" så länge.. hålet är 4,2mm men som sagt så går det att strypå hålets area till noll och ingenting genom att vrida lite på det, har gjort en "gradering" på brickan så man kan se hur det är ställt.
Kuligt bygge ,,kommer föjas med spänning.
Jag funderar lite över pitotröret bara. I motorcykelturbomatning brukar vi ha 3,8-4mm hål i mitten pitotrör. Ditt ser bet större ut. Man behöver normalt sett inte ha ställbart pitotrör men det kan säkert funka bra på någe vis.

En sak till du kan ha i åtanke är att om den får problem med soppatillförsel .. Dvs du får bestycka upp hutlöst utan att den mättas eller får svårbestyckat på någe vis så beror det på att du tar trycket till förgasarnas flotörhus från pleniumet. Jag fick problem på min hoj att jag fick sätta överjävligt stora munstycken när jag tog trycket från plenium. När jag tillslut flyttade tryckslangarna till kompressorutblåset (tryckrör) så löstes alla bestyckningsproblem. Helt plötsligt kunde man åka org bestyckat i stort sett och den svarade lika bra på bestyckning som en hoj utan turbo. Pitotrörets placering är kanonbra ivf

Visst funkar pleniumplacerade tryckrör MEN....
Problemet med pleniumplacerade tryckrör är att det blir en aning försenad uppbyggnad av tryck till förgasana och då svajar bestyckningen en aning vilket försvårar bra jämnt lev av soppan.

Jag tar numera trycket så tidigt det går ut från turbo för säkerhets skull ,,faktistv direkt ur kompressorsnäckans utblås för att vara säker på snabblev av trycket,, fler o fler i mc turbobyggare gör det numera.

Du behöver nog inte bygga om bara för att jag skräms,,,men får du svårbestyckade områden i registert,,,, att den går snåld någonstans som inte går att bestycka bort så ha detta i åtanke.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
går inte se bilder.. här kommer jag och klagar.. fint bygge kommer följas ända till slutet!! häftigt och se hur en 600 går med turbo!!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jo jag märker väl de, försöker förstå vad jag gjort för fel.. dom finns ju på pixboen men hur får jag dom hit??
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Såg ju fint ut i verkligheten också, blir en rock n roll vinter i snön det här :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jo men inte som jag tänkte mig.. trycker man på infoga bild knappen så funkar det ju inte.. måsta ju strula på det andra viset.