iq 600 rr turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Rör inget i första hand!! Dra inte ut stingern för den är längdanpassad. Om du mot förmodan skulle få problem med för högt mottryck med turbon så kan du korta stigern och gå upp någon/några mm i i stinger. Har du svintur då så minsker mottrycket en aning då. Men som sagt funkar det bara rakt av så har du snabbast effektivaste uppladdningen med orörd pipa. Linda den därimot med så mångar lager värmebandage du har råd med. Ju varmare pipa dessto snabbare uppladd av både tryckvåg tillbaka till cylinder och snabbare uppladd av turbo.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror att för högt mottryck kommer som ett brev på posten med std pipa , att gå upp i stinger och att dumpa trycket i början av stingern eller mitt i pipan verkar
ju vara mer eller mindre std på dagens fungerande turbobyggen
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag tror att för högt mottryck kommer som ett brev på posten med std pipa , att gå upp i stinger och att dumpa trycket i början av stingern eller mitt i pipan verkar
ju vara mer eller mindre std på dagens fungerande turbobyggen
håller me till 100%
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kan man mäta mottryck på nått smidigt vis? är alltså grövre stinger och fimpa den i slutet på pipan som gäller då.. är det skadligt att ha för lågt mottryck eller blir man bara snuvad på krut? är ju integrerad wastegate på min turbo, måste ju funka. är ju många som kor med det, såg en m8 med en liten volvoturbo, det verkade ju funka för honom. har lite svårt att tro att en fet extern wastegate skulle lira bra med så lågt ladd, kräver ju typ drygt ett bars ladd för att funka riktigt bra dom. och då när ventilen på 40mm öppnar så måste ju allt vad laddtryck heter försvinna.. rätta mig om jag har fel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har mätt med när jag bänkat , borde ju gå på enklare sätt , diselkungen höll ju på med ngn mätare då han byggde slutburk tidigare hur de gick vet jag inte ..
de är inte skadligt (tvärt om) men effekten och framförallt effektuppbyggnaden blir lidande , de funkar säkert bra vid måttliga laddtryck och fullgasrepor , - hur mkt motar turbon innan den hinner snurra igång ? den borde göra det tycker jag .. jag tror inte man tappar laddtrycket bara för att man släpper ut en del av piptrycket då det nått ett viss tryck , men jag har ingen praktisk erfarenhet av överladdade 2-taktare , men finns ju många duktiga här
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag tror inte man kan mäta mottrycket på ett vettigt sätt och få ut något av det. Det är köra och mäta avgastemper eller i bänk som gäller. Det viktigasate är att du inte köpt en för liten turbo!! Stooor avgasturbin gör att du kan köra trängre stinger och slippa mottrycksproblem. Med tillräckligt stor turbo kan du kör full gas över en hel sjö utan kolvsmältning. Bättre förlora lite uppladdstid med för stor turbin än att måsta slå av gasen efter 300m. wastegaten org kan i värsta fall ge för lite flöde så den bygger upp trycket ändå trotts vidöppen wategateport. Men prova i första han itigrerad org waste som är bet smidigare. Skulle den inte räcka till kan man porta upp wastegaten porten en aning en hel del. Det är annars ingen nackdel med stooor separat wastegate som öppnar mycket direkt,, det ger bara stabilare sluttryck.

Vilken turbo har du köpt,,Hur stor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja det duger nog i storlek . Du kan ju porta upp wastegate porten max vad som går innan montage för säkerhets skull, så minskar risken för skenande tryck. Köp gärna också en pysventil modell kula för dom håller kvar wastegate porten stängd ända in i det sista och bygger därför snabbare tryck än utan pysventil eller pysventil modell vanlig. Du får då snabbare upp turbotrycket och dom gerv också stabilt slutryck . Och enligt dom andra farbröderna var det vanligt med att sätta dit grövre stinger på org pipan vid turbobygge. Men bäst vore om det funkar ändå med org stinger för då har du snabbast möjliga effektuppbyggnad innan laddet kommer. Helt klart säkrast ur kolvsmältningshänsesende är ju att sätta dit något grövre stinger för det går ju alltid att svetsa tillbaka org stingern senare i värta fall.

Mc express har också en kul grej som du kan ha 2 olika turbotryck bara genom att slå om en vippbrytare. Ca 300kr. Jag har en sådan på hojen och kan då bara genom att slå om brytaren få 0,2bars skillnad i tryck. Den är helt mekanisk ,,ingen elektronik. Den går utmärkt att koppla in på samma tryckslang som kulventilen ska sitta på och du kan ha vippan på styret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är det inte dumt att ha en vipbrytare för två olika laddtryck, man sabbar väll variator bestyckningen ganska mycket när man tappar tex i mitt fall skulle tappa ca 40 hästar. Kan iockförisg vara bra att ha som felsäkert läge om det skulle bli något fel när man är ute, tex lyckats tanka i dålig soppa eller något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Är det inte dumt att ha en vipbrytare för två olika laddtryck, man sabbar väll variator bestyckningen ganska mycket när man tappar tex i mitt fall skulle tappa ca 40 hästar. Kan iockförisg vara bra att ha som felsäkert läge om det skulle bli något fel när man är ute, tex lyckats tanka i dålig soppa eller något.

Mjaoe....Det blir som att gasa mindre bara. Man kan ju köra lågtryck vid transporter och spara på motorn helt enkelt.

Eller kan evnt vara fördel vid dragrace dom första metrarna på halt underlag för att slå om till fullt tryck efter lämplig sträcka .

På min hoj är det bra vid dragrace dom 3 första växlarna att köra lågtryck så slipper man onödig framhjulsres på 4ans växel slår jag om till fullt tryck.:nod:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
om man skulle byta stinger till en lite grövre då kanske.. men ska man behålla längden in i pipan? hur mycket kan vara lämpligt att gå upp i diameter då? original är ju 44 mm invändigt. skulle haft tag i en till pipa också så man slipper kapa i originalpipan:/ kunde ju vara kul att ha den hel.. två olika laddtryck kunde ju vara lämpligt, men det får nog bli lite senare de tror jag, ska försöka få den att funka och gå fint först. vad törs man ladda på en original motor då tro? måste försöka få tag i en till topp som man kan svarva om.. nån som har liggande org topp och pipa att sälja?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Att ha ett läge med säg 2hekto till kan ju vara bra för att ta tillbaks effekten upp på höjd som jag sa. då sabbar du ju inte variator inställningarna utan tar tillbaks effekten så dom funkar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
44 mm invädigt lät ju stor för att vara en 600 ? en f7a har 41,5 mm tex , kan det vara så att den är xtremt lång eller har en tight slutburk ?
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Mycket intressant projekt som såklart följs:)
44mm lät stort! Tex så hade jag 38mm när jag bytte stinger på en Iq 440 pipa när jag hinka ner en 600a VES..Fast pipan påverkar väll också hur grov stingern är..Men med tanke på att 600rr pipan ser ut att ha större volym så borde väll stingen vara under 40mm iaf?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
44mm invändigt . Det borde räcka. Du kan ju kapa av röret som sticker in i pipan så motsvarar det grövre stinger.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Måste ju vara bättre att ha samma dim och kapa röret i pipan som du säger än att gå upp i dim och behålla längden in i pipan, om man tänker på gashastigheten..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Känns också som att 44mm borde räcka om du kapar intern stingern. Om inte så blir det garanterat snyggast och ha original röret kvar.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Tror nog att jag ska svetsa i en hylsa i slutet på pipan med typ en avgasklamma eller nått så man lätt kan byta stinger, korta eller vad man vill..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Jag tror inte du behöver mixtra något alls med smalare eller grövre stinger om du bara fimpar det som sicker in i pipan.

Som sagt det måste ha varit högt motstånd i slutburken för det var så grov stinger. Var det org pipa och burk? Man kan säga att din maskin var förberedd för turbo:biggrin1:

Jag tror knappt Asker som kör singelpipa och 1200cc trippel har mycket grövre stinger än dig.

Vi får hoppas turbon ger lagomt bra motstånd. Stingra ner är det sista man ger sig på med turbo ivf,, för det är svårt att hålla på med och riskabelt = lätt att göra härdsmälta i ett grisblink.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
måste ha vart högt motstånd i slutburken, det är original pipa och burk, ska mäta internstingern i morgon och klura lite på det. är ju lite bökigt för pipan går så långt bak också.. vacum till dumpventil då? tänkte borra i nipplar ovanför reedkorgarna först men det fanns ju inte plats till det såg jag när jag kollade lite nogrannare:hmmmm: hade för mig att det va typ två centimeters "slät yta" där.
reedspacers kanske? men hellst inte..