iPhone 5 batteritid bra eller dåligt?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
alla såkallade smartphones har dåliga batterier och behöver laddas varje dag.
Sen visst låter du bara mobilen ligga och aldrig blir använd kan den ju hålla i 3 dagar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
alla såkallade smartphones har dåliga batterier och behöver laddas varje dag.
Sen visst låter du bara mobilen ligga och aldrig blir använd kan den ju hålla i 3 dagar.
Testa montera samma batteri i en Nokia 3310 ska du se att du inte behöver ladda på flera veckor...

Stora kraftfull skärmar och processorer(stavning?) drar mkt ström, så är det bara. Sen i 8 fall av 10 får man till slut nå jävla program som ligger och smygdrar i bakrunden. Risken för skitprogram är dock betydligt större på android än Iphone. Då Apple och allt runtomkring dom styrs av gestapo. =)
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Utveklingen har tagit ett steg bakåt med nya telefoner. Upplever ni att man har sämre täckning med smartphone?
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
har betydligt sämre mottagning med min smartphone jämnfört mina gammal telefoner, även att man måste ladda varje dag. Därför jag alltid använder min 3310 när jag ska ut och köra skoter eller liknande !
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Smartphones får offra lite plats innanför skalet för slimma former och annan teknik än just radiomottagaren. Därför är faktiskt en äldre telefon betydligt bättre om man bara ser till mottagningen vid telefonsamtal.

En smartphones batteri är extremt starkt för sin volymvikt, att det upplevs klent är på grund av telefonens alla avancerade beräkningar och displayens starka ljus och höga upplösning. Och inte lär det bli mycket bättre i framtiden - Blir batteritiden bättre så byts det antingen batteriteknik eller så blir telefonerna tjockare (mer volymprocent åt batteriet).
Displayen blir ju ofta tokhet, samma med processorn om man spelar upp någon video - messar och installerar nya spel eller nått liknande.

Batteritiden är nästan omöjlig att bestämma - Det är så individuellt vid olika användning. Använder jag telefonen mycket (S3a) så räcker batteriet i 3-4timmar, ännu mindre om jag gör saker som folk oftast inte använder telefonen till. Lämnar jag den på standby utan massa onödiga streamings, synkningar av mailbox, facebook osv. så kan jag nästan med säkerhet säga att den kan lagras över veckan.

Tumregel -
Större telefondisplay/mindre batteri = sämre batteritid
Mindre telefondisplay/större batteri = Bättre batteritid

Jag själv föredrar androidtelefoner och PC - Men finns säkert överflöd på konstigt folk som föredrar Apple products.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Utveklingen har tagit ett steg bakåt med nya telefoner. Upplever ni att man har sämre täckning med smartphone?
Nu vet jag inte om Äppellur 5 är sämre än föregångarna, men rent generellt om smartphones då:

Täckning sämre? Både ja och nej.
Hur menar jag då? Jo, jag tyckte först att täckningen IBLAND blev sämre, men jag har upptäckt följande: När jag har dålig täckning så har mina svärföräldrar, (på samma lokalitet) lika dålig täckning som jag. De har vanliga gammeldags lurar.

När täckningen är dålig, så är det oftast i samband med större evenemang som drar mycket publik. = Hög belastning på nätet.

Sedan ska man komma ihåg att operatörerna har jätteproblem att på många ställen bygga ut kapacitet för allt trådlöst Internet som behövs för alla plattor och smartphones som säljs. Själva lurarna tror jag inte har blivit sämre.

Batteritid: Tja, ibland upplever jag batteritid liknande den jag hade på min första Panasonic NMT900 jag hade i början på 90- talet. (Den nallen var en värsting då).
Batterierna utvecklades sedan år för år med längre intervall mellan laddningarna.
- Innan jag skaffade min första "smartphone", en Sony Ericsson SATIO, mindes man knappt när man laddade mobilen.

Men med S-E SATION, som får betecknas som en av de första smartlurarna, tillsammans med Ajfån G1, blev det laddning vart annat dygn. Då hade SATION i jämförelse en ytterst klen processor och SYMBIAN som OS.

Luren jag har nu har ljusårs bättre processor, prestanda och finesser än gamla SATIO'n, prestanda som gör att man "kör 8:eek:r" om gamlingen och klart bättre än den förra S-E XPERIA X10 Mini Pro.
- Men det kostar batteritid helt klart.

Vad man kanske får tänka på, är att kolla hur apparna ansluter till Internet och GPS. Vad många inte tänker på, är att man faktiskt alltid är uppkopplad med en smartphone.
Vill man spara batteritid kan man gå in i inställningar och styra vilka appar som måste ha Internet och stänga av uppkoppling för övriga.
Sedan finns det många appar som vill ha ständig tillgång till GPS, suger batteri som f*n. Stäng av den möjligheten, slå på GPS när du verkligen behöver den tills. med nav. dom exempel. - Många kamerafunktioner vill ha GPS per automatik för att geotagga, vilket många missar.

Spelappar suger processorkraft och batteri som f*n.

Så kolla upp vad ni har i lurarna.

Jag är då bara glad att jag inte har en Ajfån. Mina båda 18-åringar har bägge två 4S från frukthandlaren.

Jäntan kraschade sin display/glasruta för någon vecka sedan genom att tappa den på isig trottoar. Kostnad 700:- Grabben droppade sin fruktprodukt 2 veckor efter han köpt den, ny glasruta för 700:- Nu, en vecka efter att jäntan kraschat sin, åkte grabbens i backen igen. Fram och baksidesglas i bitar! - Vete tusan hur många ggr jag tappat mina lurar på verkstadsgolv och motorutrymmen, men inte f*n går plastdisplayerna sönder på mina
S-E eller Samsung. ;) (Nuvarande lur: Samsung Galaxy W)

Oj, blev mycket text här men jag var tvungen att göra ngt medan frugan kollade på Let's Dance.


Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ett tips till iPhoneägare är att köpa bumper åt dom. Min har åkt i golvet x antal gånger och har aldrig lyckats spräcka nån skärm.
Visst nu skyddar den inte mot allt men har räddat mig iaf.

Dock så har min fått för sig att slå om till ljudlös av sig skälv! :/ grymt irriterande då skiten fungerar som väckarklocka oxå!