Instrumentpanelen blinkar och mätarna hoppar 800R

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Var ute och åkte i helgen, och upptäckte då att någonting är galet med min instrumentpanel.

Det började med att batterilampan lyste/blinkade, när jag varvar skotern slocknar den.
Om jag låter den gå utan att jag varvar den börjar alla lampor lysa och blinka, samt att varv och hastighets märrarna hoppar, precis som när man startar upp den.

När jag tänder helljuset under färd får jag samma fenomen..

Någon som vet vad felet är?
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Låg tomgång skulle jag gissa
Har testat att skruva upp den utan resultat, hade låg tomgång innan och trodde det var felet jag med.
Under färd när jag tänder helljuset blir det samma, då har man trots allt varv på maskinen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är svårt att mäta sej fram till stator. Del pga du måste hitta värden vad det ska vara för motstånd i lindningarna. och brott i en lindning kan vara bra när du mäter men när du belastar den så trådarna blir varma kan det vara ett helt annat värde. Men är det ett "ricktigt" fel i den bör du kunna mäta dej fram till det. Jämför värdena om du har någon polare med samma skoter.

Men du kan få samma fenomen om du har kortis någon stanns. t.ex i en hanvärmare eller vilken kabel som helst på hela skotern.

Kan även vara voltregulatorn.