Instrumentbräde goes disco.. 600 sdi 08

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
Efter att ha knycklat ditt en ny matta på skotern så var det dags att provstarta och lyssna efter missljud men det gick ju mindre bra..

Har varken laddare eller mätare till batteriet tillgängligt så kan tyvärr inte kolla det.

För det första när jag försöker trycka på startknappen med dessnyckeln i så knäpper det i reläet och visarna hackar i takt och panelen blinkar..
Utan nyckeln går processen klockrent men knäpper av som den ska efter en stund.
Provar jag starta den med att dra så startar skotern men misständer, varvar högt och slår av och på sig varannan sekund ungefär medans instrumentpanelen blinkar som fan..

Nu hoppas ju jag bara att det är batteriet som är klent och har laddat ur sig fast den starta utan problem för ungefär 3 månader sen, eller är det något annat som har ballat ur på den? Har tittat igenom alla säkringar och dom var okej.

Tack på förhand
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Efter att ha knycklat ditt en ny matta på skotern så var det dags att provstarta och lyssna efter missljud men det gick ju mindre bra..

Har varken laddare eller mätare till batteriet tillgängligt så kan tyvärr inte kolla det.

För det första när jag försöker trycka på startknappen med dessnyckeln i så knäpper det i reläet och visarna hackar i takt och panelen blinkar..
Utan nyckeln går processen klockrent men knäpper av som den ska efter en stund.
Provar jag starta den med att dra så startar skotern men misständer, varvar högt och slår av och på sig varannan sekund ungefär medans instrumentpanelen blinkar som fan..

Nu hoppas ju jag bara att det är batteriet som är klent och har laddat ur sig fast den starta utan problem för ungefär 3 månader sen, eller är det något annat som har ballat ur på den? Har tittat igenom alla säkringar och dom var okej.

Tack på förhand
Prova att flytta reläena för att konstatera att dom e skysta. Se om felet flyttar sig. Lamprelät ballade ur på min och då lyste inga lampor. Flyttade det och då gick inte skotern att starta. Om det felar kilar du på macken och köper ett extraljusrelä av märket bosch. Kör på sån i min skoter idag.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min REV Renegade gjorde så när batteriet gav upp. Plus att summern ljöd och batterisymbolen lyste. Bytte batteri så var den ok igen. Men fixa en laddare och prova ladda den.
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
Har provat att ladda batteriet med det var fullt så det var troligtvis inte det.

For även runt och frågade efter reläer på olika mackar men dom hade inte nått som passade sa dom så även där gick jag bet.
[video=youtube;toEHzCBARUU]http://www.youtube.com/watch?v=toEHzCBARUU&feature=youtu.be[/video]

Det ni hör är reläerna som låter plus jag bytte plats på dom och det vart en liten skillnad på själva "proceduren".. kan det vara reläerna som e paj ändå?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag skulle sattsa på reläet. Jag har iallafall satt i ett bosch relä som är för extraljus och det fungerar klockrent för mig. Jämför med det dom har på macken. Jag fick klippa bort lilla hängaren som sitter ovanpå reläet. Original går på dryga 500 kr vill jag minnas.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej men jag tippar ändå på att det är batteriet som spökar, ett trasigt batteri ger skumma symptom.