Inkörning Polaris -12

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Är nog en ganska enkel anledning till att det inte hälls i massa olja i bensintanken från fabrik.
Skulle dom hälla olja i bensintanken från fabrik skulle de behöva fylla upp den med bensin också, annars lär garanterat massa kunder få problem med spridarna och bensinpumpen som bara få i sig olja till en början.

Min åf hällde i rekommenderad mängd olja samtidigt som han fyllde upp tanken full = RTR.

Ikväll åker man upp till blåsjön och 3st maskiner ska köras in :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Är det nån som känner till ifall pro rmk har en slags inkörnings period? De jag menar är, innan motorn går för "fullt" så att säga... Typ som 800 e-tec motorn?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Är nog en ganska enkel anledning till att det inte hälls i massa olja i bensintanken från fabrik.
Skulle dom hälla olja i bensintanken från fabrik skulle de behöva fylla upp den med bensin också, annars lär garanterat massa kunder få problem med spridarna och bensinpumpen som bara få i sig olja till en början.

Min åf hällde i rekommenderad mängd olja samtidigt som han fyllde upp tanken full = RTR.

Ikväll åker man upp till blåsjön och 3st maskiner ska köras in :)
Ja, mitt resonemang utgick från att åf skulle fylla upp oljan.
...men åhhh vad avundsjuk jag blev på fjällkörning!
Spöregn och storm på jobbet just nu-har inte varit utanför dörren sedan tors eftermiddag pga dåligt väder.
Visst vi har bet ändå-men jeeeesus vad sakta tiden går!
Jag vill åka skoter. =(
(Du kan skicka bumpern till veckan -när du kommer åt!- iaf btw.)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Min åf hällde i rekommenderad mängd olja samtidigt som han fyllde upp tanken full = RTR.

Ikväll åker man upp till blåsjön och 3st maskiner ska köras in :)
Hur mycket rekommenderas till full tank? Samma procent som till de 20 liter som står med i instruktionsboken?

Fy fan nu kan inte jag sova inatt, blev totalavis på att du ska till Blåsjön :D
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Någon som vet när det elektroniska slår till under inkörningen på pro rmk?
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Hur mkt har er pro rmk dragit under inkörning?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Någon som vet när det elektroniska slår till under inkörningen på pro rmk?
förstod inte riktigt din fråga? vad för elektronik?

hoppas få några mil på maskinen i helgen så man får den inkörd och klar tills den riktiga säsongen drar igång :)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Gör som det står i instruktionsboken, säger jag som handlare. Dessutom ska första tanken bensin köras med Polaris delsyntet olja för bästa "inslitning", därefter rekommenderas VES Gold. Obs! inget krav.
Hur mycket % olja ska jag blanda i första tanken då? Å ska jag blanda en hel tank eller bara en viss mängd bensin?
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
5,6 liter milen drog min men med halvmeterssnö och dåligt före, inget driv i snön så maskinen får jobba mer. (pro-rmk 800 155)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag måste bara fråga, jag har hört på flera håll att man ska märka när inkörningen är klar på skotern.

Men frågan är, hur märker man det? Går den bättre eller vad är det som händer?
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Jag måste bara fråga, jag har hört på flera håll att man ska märka när inkörningen är klar på skotern.

Men frågan är, hur märker man det? Går den bättre eller vad är det som händer?
Min 11:a fick lite annorlunda ljud tyckte jag samt att den blev lite rappare.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Okej då är jag med! Vet du ungefär hur länge du hade kört innan det vart så? 3 timmar tar det ungefär enligt instruktionsboken och jag har kört 2 med min, jag tyckte personligen att 3h lät lite men.



Min 11:a fick lite annorlunda ljud tyckte jag samt att den blev lite rappare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Min drog 5.7 liter milen i helgen, inte alls farligt tycker jag!
Dock har jag inte märk att den "släppt" än, blev 4.1h i helgen men tycker inte den går dåligt precis :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Min drog 5.7 liter milen i helgen, inte alls farligt tycker jag!
Dock har jag inte märk att den "släppt" än, blev 4.1h i helgen men tycker inte den går dåligt precis :)
Om jag inte lyssnade helt krokigt på årets teknikgenomgång så gäller följande: 3 timmar över 6000 rpm eller ca 40 L bränsle genom systemet (minns inte exakt mängd), vilket som nu kommer först. Efter det ska insprutningen ställa om sig och ge full pastej.