Inkörning Polaris -12

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har läst mycket om inkörning för skoter med 2-taktsmotor men kan inte komma fram till någon direkt slutsats hur man bör köra in.

Läste i den medföljande instruktionsboken till min RMK Assault, att man skulle blanda i 0,5 liter olja i de första 20 L bensin man hällde i.

Min ÅF nämnde inget om detta och jag funderar även själv på hur det påverkar spridarna. Samtidigt har jag även fått fram av det jag läst om inkörning att man "bör" köra med "mindre" smörjning vid inkörningen. Därför blev jag väldigt fundersam angående extra olja i tanken i de första 20 L bensin.

Har även läst och kommit fram till två olika sätt att varmköra motorn. Ena sättet jag läst om är att vid första uppstarten låta motorn stå och gå tills den blir varm, sedan stänga av den och låta kallna helt. Det andra sättet är att starta och åka iväg direkt men väldigt lugnt och sansat alternativt att hissa upp skotern och stå och gasa så matta och rem går runt.

Tänkte därför höra hur ni kommer köra, eller, har kört in era Polaris 12or.
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Min åf sa åt mig att ha i 0,5L olja i 40L bensin, och sen i stort sätt bara köra som vanligt, dvs se till att motorn har kommit upp lite i temp innan man drar iväg mm.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
extra olja i tanken är endast en säkerhetsåtgärd då de kan finnas luftfickor i oljepump och slangar. Så de bör man absolut ha. Sen är de bara att köra på samma sätt du kommer att köra sedan, dock inga fullgas repor på mer än 2-3 sekunder
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
slår väl i en 0.5 - 1 Litern i min tank iaf och det pga av det metso säger. Man vill ju se att oljepumpen fungerar!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Läst en del om om att blanda i extra olja i första tanken på Snowest och när det dessutom står i instruktionsboken så kommer jag garanterat att köra oljeblandat.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har olja i min tank jag med. Som alla andra säger också, kör som du brukar göra men försök inte brassa på full gas över en sjö. (men det förstår du nog själv.)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Frågan är då, ska man blanda i 0,5 liter olja i 20 liter bensin enligt instruktionsboken? Tycker det låter mycket, blir ju 2,5%. Måste man köpa ngn mineralolja och hälla i eller funkar det med VES Gold?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Frågan är då, ska man blanda i 0,5 liter olja i 20 liter bensin enligt instruktionsboken? Tycker det låter mycket, blir ju 2,5%. Måste man köpa ngn mineralolja och hälla i eller funkar det med VES Gold?
Gör som det står i instruktionsboken, säger jag som handlare. Dessutom ska första tanken bensin köras med Polaris delsyntet olja för bästa "inslitning", därefter rekommenderas VES Gold. Obs! inget krav.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har läst mycket om inkörning för skoter med 2-taktsmotor men kan inte komma fram till någon direkt slutsats hur man bör köra in.

Läste i den medföljande instruktionsboken till min RMK Assault, att man skulle blanda i 0,5 liter olja i de första 20 L bensin man hällde i.

Min ÅF nämnde inget om detta och jag funderar även själv på hur det påverkar spridarna. Samtidigt har jag även fått fram av det jag läst om inkörning att man "bör" köra med "mindre" smörjning vid inkörningen. Därför blev jag väldigt fundersam angående extra olja i tanken i de första 20 L bensin.

Har även läst och kommit fram till två olika sätt att varmköra motorn. Ena sättet jag läst om är att vid första uppstarten låta motorn stå och gå tills den blir varm, sedan stänga av den och låta kallna helt. Det andra sättet är att starta och åka iväg direkt men väldigt lugnt och sansat alternativt att hissa upp skotern och stå och gasa så matta och rem går runt.

Tänkte därför höra hur ni kommer köra, eller, har kört in era Polaris 12or.
Personligen skulle jag inte varmköra på något av de sätten... Låt den varmköra på tomgång tills den byggt upp värme. Sen är det bara att köra normalt, vet flera maskiner som kommer smaka fjällsida som inkörning i helgen...

Men är man osäker så följ intruktionsboken så gör man inget skadligt, 0,5L på 20L lät dock saftigt (men ej skadligt), vad jag hörde blandar man en hel tank första tanken... Lät mest onödigt och ooptimerat...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min levererades med olja i tanken-har ingen aning om hur mycket.
Den kommer att köras in som alla andra nya skotrar jag haft-dvs, när motorn är genomvarm funderar jag inte alls på att köra på ngt särskilt sätt annat än att jag undviker långa fullgaskörningar.
Med långa menar jag >5-7 sek eller så. Det är inte så att jag sitter och räknar sek, utan man gasar en stund...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Min levererades med olja i tanken-har ingen aning om hur mycket.
Den kommer att köras in som alla andra nya skotrar jag haft-dvs, när motorn är genomvarm funderar jag inte alls på att köra på ngt särskilt sätt annat än att jag undviker långa fullgaskörningar.
Med långa menar jag >5-7 sek eller så. Det är inte så att jag sitter och räknar sek, utan man gasar en stund...
Precis, vet inte rutinen för andra märken men jag misstänker att rekommendationen från Pol till ÅF är att leverera maskinen med olja i tanken. Så de ÅF som säger att det inte behövs lär redan fyllt i det... Men det är ju omöjligt att säga så är man osäker kan man ju kolla med sin ÅF...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det finns ingen uttalasd rekommendation från Polaris till ÅF att fylla olja i tanken. Däremot är vi många som gör det (enligt instruktionsbok) för att undvika att någon maskin blir körd utan olja pga att ägaren missar det.

Dock ska man nog fråga sin ÅF om det är olja i tanken, en del handlare häller inte i någon olja eftersom det egentligen ligger på kunden.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Smart drag av Polaris,nu får dom sälja ytterligare saker när varje kund tvingas köpa 1l olja för att täcka upp deras ev slarv.
I stället för att polaris ska fylla oljebehållaren och se till så all ev luft är ute innan leverans.

Smart.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Smart drag av Polaris,nu får dom sälja ytterligare saker när varje kund tvingas köpa 1l olja för att täcka upp deras ev slarv.
I stället för att polaris ska fylla oljebehållaren och se till så all ev luft är ute innan leverans.

Smart.
Stopp och belägg! Det är 1 L olja i oljetanken. Däremot skall man manuellt blanda olja i bensinen, vilket det är upp till kunden att göra. Dock gör många handlare detta redan innan lev av maskin.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Stopp och belägg?!
Polaris har skrivit in i boken att det ska tillsättas olja i bensinen på dom första 40l man tankar,alltså har dom på så sätt lyckats få dom flesta av kunderna som köpt ny maskin att köpa en oljeflaska extra för just detta.
Dom har alltså ökat sin försäljning på ett smart sätt genom att "tvinga" kunderna att tillsätta polaris egna olja i bensinen.
Antalet sålda maskiner x 100kr för en flaska olja ger en bra extra slant för ett litet tillägg i boken.


Min åf sa inget om att dom hällt olja i bensintanken,inget sas heller om att jag skulle blanda olja i bensinen..
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Min åf sa inget om att dom hällt olja i bensintanken,inget sas heller om att jag skulle blanda olja i bensinen..
Samma här, ringde och frågade och han sa att dom blandat i olja när dom provstartade maskinen. Han sa dock att han rekommenderade att jag skulle köra ca 2% oljeblandning i första tanken.

Känns ju som att maskinen kommer gå superfett om man blandar i olja i tanken.

Punkten, "Lufta oljepump/kontroll av inställning" finns ju med och är "förbockad" i serviceboken så varför ska jag då blanda i olja i bensinen om den är luftad då ska väl allt vara OK?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Samma här, ringde och frågade och han sa att dom blandat i olja när dom provstartade maskinen. Han sa dock att han rekommenderade att jag skulle köra ca 2% oljeblandning i första tanken.

Känns ju som att maskinen kommer gå superfett om man blandar i olja i tanken.

Punkten, "Lufta oljepump/kontroll av inställning" finns ju med och är "förbockad" i serviceboken så varför ska jag då blanda i olja i bensinen om den är luftad då ska väl allt vara OK?

Därför att det finns möjlighet att det fortfarande finns luft i systemet även om man luftar och visuellt kollar.
Det här är ju ingen nyhet eller på ngt sätt unikt för Polaris-ALLA nya skotrar utom Nytron som jag har köpt har haft samma förfaringssätt.

Visst kan man vända på det och tycka: Varför häller dom inte i olja direkt och höjer priserna för att täcka in extrakostnaden?
Antagligen för att priserna är jäkligt pressade, marginalerna små och marknaden anpassad till det.
Säg att 15% av kunderna skiter i att komplettera med oljan, dom kör ändå.
98% av dom kunderna kommer inte ha några problem alls, medan ngn enstaka får små skador pga tillfällig brist på olja och ngn får stora skador som leder till haveri.

Även om generalagenten får ersätta den kunden som får haveri blir kanske totalkostnaden lägre än att hälla olja i tanken på samtliga nyleveranser?

Jag vet inte, jag bara gissar. Men jag skulle inte bli förvånad om resonemanget gick i dom banorna.