inkörning av variatorrem

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tja!

Hur länge ska man egentligen köra in en variatorrem för att den ska hålla som bäst?
Hört att man ska köra omkring 5 mil utan full gas men behöver man egentligen köra så långt?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tja!

Hur länge ska man egentligen köra in en variatorrem för att den ska hålla som bäst?
Hört att man ska köra omkring 5 mil utan full gas men behöver man egentligen köra så långt?
Det beror på vem man frågar. Jag brukar köra en dagstur när jag kör in en ny rem 15-20mil, de är ju lite segt men å andra sidan har jag aldrig åkt mindre än 200mil på en rem heller. Det har då funkat för mig men har inte fått något defenitivt svar från någon vad som rekommenderas av remtillverkaren brp. Prova ring typ 3 ÅF så kanske du kan få fram ett riktigt svar eller PM:a RevMan tror han jobbar på ÅF och verkar ha koll på de mesta.
 
R

RevMan

Det står 5 mil i instruktionsboken. På 800 remmen, den som slutar på 377 rekomenderar jag 10mil för att den är så förbaskat hård. Det är också väldigt viktigt att hålla den spännd så den inte slirar i onödan. Jag rekomenderar också mina kunder att försöka köra lugnt första 1-2km varje morgon för att remmen ska bli varm innan man gasar på ordentligt. När remmen är kall så flexar den nästan ingenting och eftersom den är så hård som den är så måste den vara ordentligt varm för att greppa i variatorerna.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Lasta av ny skotern igår från släpet det första jag gjorde var och bogsera hem en Lynx från skogen är det inkörning av remmen.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Det står 5 mil i instruktionsboken. På 800 remmen, den som slutar på 377 rekomenderar jag 10mil för att den är så förbaskat hård. Det är också väldigt viktigt att hålla den spännd så den inte slirar i onödan. Jag rekomenderar också mina kunder att försöka köra lugnt första 1-2km varje morgon för att remmen ska bli varm innan man gasar på ordentligt. När remmen är kall så flexar den nästan ingenting och eftersom den är så hård som den är så måste den vara ordentligt varm för att greppa i variatorerna.
Okej. Jag har just nu på en 377 rem som var på när jag köpte skotern beggad. När jag var in till ÅF sa dom att man ska ha 383 rem till min maskin (Ski-doo MXZ 800r X-RS 2010). Är det stor skillnad på dessa två olika remmar eller är de i stort sett ungefär lika?
Jag brukar också vara noga med att köra remmen varm som du sa. Brukar köra lugnt i omkring 10 min innan jag ger full gas.
 

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
377an ska tåla värme bättre än 383an.. 383an lite mjukare
 

Skyttholmen

Ny medlem
6 dec 2018
1
0
1
44
Kolmården
Hej!
Mitt problem gäller inte skoter utan ATV... (har en Polaris 330 ATP år 2004 4x4)
Kör variatorrem efter artnr. på sprängskiss. 3211077.
Vad händer om remmen inte körs in? och/eller vad händer efter inkörning? min går inte växla och driver på tomgång med växel i efter att jag bytt rem.
Tacksam för hjälp
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hej!
Mitt problem gäller inte skoter utan ATV... (har en Polaris 330 ATP år 2004 4x4)
Kör variatorrem efter artnr. på sprängskiss. 3211077.
Vad händer om remmen inte körs in? och/eller vad händer efter inkörning? min går inte växla och driver på tomgång med växel i efter att jag bytt rem.
Tacksam för hjälp
Din nya rem är nog lite grövre alternativt lite kortare än den gamla. Testa släpp på remspänningen (hur man nu gör det på en ATV?) oftast en skruv på sekundären.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De helt normalt att en ny rem kan "ligga på" Man måste alltid justera in remspänningen som justeras med sekundärvariatorn. Spänna remmen = skivor ihop och tvärtom om remmen är för spänd. Men de är inte helt säkert de bara är spänningen på remmen som gör att den drar du kan ha otur att remmen är lite bredare så den kläms fast mellan primärvariatorns skivor. De måttet är jobbigt att justera. Glappet mellan rem och primärens skivor ska vara så litet som möjligt typ 0,2-0,5 mm för att de ska funka bäst (bli mjuk start) men de funkar såklart med 1mm spel också.