Ingug i cylinder vs vevhus

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Insug i cylinder vs vevhus

Mest bara en nyfiken fråga, vad är för och nackdelar?
på 570 FC sitter insuget i cylindern, är det av kylningsorsaker? Nållager m.m. får väl mer soppa på sig då tänker jag
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Insug i vevhuset är bättre för då slipper man en massa hål/insug i cylindern så kolven får mer cylinderyta att glida mot på vevhusmatat. Man får även in mer soppa och luft genom vevhusmatat för på cylindermatat är ju cylindern ivägen. Rotax är mig veterligen den enda skotermotor som kör cylindermatat än i dag och har så gjort det under hela 2000talet av någ underlig anledning.De enda jag kan tänka mig varför rotax kör cylindermat är att man får ner motorn djupare i chassit. Annars är de bara nackdelar med cylindermat för cylindrar och kolvar spricker lättare och slits hårdare pga mindre kontaktyta.
Rotax 3 cylindriga 780-800cc från 90 talet va ju vevhusmatade men sen gick de snett på de nyare twinnarna.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

jo effektmässigt har ju reeds en fördel, (eller?) men så det handlar endast om kostnadsfråga när dagens fläktmaskiner fortfarande har kolvstyrt insug? inga kylningsfördelar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

Ok du menar old time insug som är kolvstyrt. De är ännu sämre än cylindermatad reedinsug för man är begränsad av kolvens hållbarhet och vissa grader den bara kan öppna inom så man når inte lika hög effekt med kolvstyrt insug. Reedkorg är öppen hela tiden och stängerbara när kolven går ner så man får in massor med mat med reedinsug.

Man kan bygga om en kolvstyrd motor genom att svetsa dit ett reedinsug och sedan kapa upp allt man törs i cylinder.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
mja, jag var nog lite luddig i frågandet, hade väl egentligen både och i tankarna :) arctic cat får ju ner sin motor lika mycket med insug i veven. men det är inga andra fördelar med cylinderinsug?

blev osäker på om nyare fc har kolvstyrt fortfarande, kanske är reeds. är iaf cylinderinsug.

känns som det är enklast att bygga på fc cyllar på ett vevhus med insug men det blir ju helvetiskt massa jobb med cylindrarna ändå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

Arctic cat 570 fläktsnurran har både kolvstyrt till 70% men även en lite reedkorg som mynnar ner i vevhuset. Wildcat 700 motorerna har samma underliga konstruktion. De tidigare fc 570 ger ju rätt mycket effekt 70 hk men de går såklart trimma så de ger mer. Då ändrar man utblåsets bredd och porthöjd samt ändra även höjder o bredd på överströmskanaler och boostport. Insuget som är kolvstyrt breddar man i första taget men de svåraste är att lista ut effektiv öppningstid på kolvstyrningen.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

Nu kan jag inte svara på moderna tvåtaktare, men på gamla tvåtaktare typ Saab, Wartburg och DKW ha kolvstyrda motorer mer effekt än med reedventiler. Vill man ha mer bottendrag, är reedventiler att föredrar, men toppeffekten bliv mindre. Den största skillnad mellan gamla och nya tvåtaktare är de många överströmningar i moderna tvåtaktare. Jag tror att dom slita mer på en motor än insuget på botten av en cylinder. En kompis har redan tävlad med sin Ström trimmat 2T-Saab 20 000 km (därav 3 gånger Monte Carlo rallyt) utan problem eller byte av motordelar. Istället för vanlig 2-taktsolja använder han 1% Triboron.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jo vad ja "hört" utnyttjar man insugspulsen bättre och för högre gashastighet med kolvstyrt (å slidmatat) men registret blir bättre med reeds...?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

Jag har aldrig hört talas om en kolvstyrd motor som kan ge mer hk än en reedmatad? Enda jag kan tänka mig att kolvstyrt skulle vara fördel är om någon gjort en bristfälligt ombyggnad till reedinsug.

Om vi tar Arctic wildcat 700 som "nästan" var helt kolvstyrd så va den svår att få ur mer än 140hk med alla trimåtgärder och proffsportare man tog till .Den hamnade mest på 120-130hk våldsportad och dubbla pipor. Tar man en Artic firecat 700 som ex (reedinsug) så ger den ca 130hk standard med singelpipa och sätter man dit dubbla pipor och en bra portning når man 150-165hk på vanlig macksoppa. 130-140hk når man rel lätt med en 600cc reedmatad tvinn.

Slidmatat däremot va ju brutalt bra på rotax 580-670 motorerna, snacka om bra botten och svar samt lika hög effekt som med reedinsug. Men tydligen va de för dyrt att bygga slidmatning så de slutade med det gat dämit.
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Sv: Insug i cylinder vs vevhus

Slidmatat däremot va ju brutalt bra på rotax 580-670 motorerna, snacka om bra botten och svar samt lika hög effekt som med reedinsug. Men tydligen va de för dyrt att bygga slidmatning så de slutade med det gat dämit.
Skulle det vara så mycket dyrare att bygga slidmatat då?Införandet av elback(RER?)borde ju ha en del med övergången till reeds att göra också då insugsdurationen på en slidmatad lär bli helt åt helvete om man ska starta den baklänges.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
jo vad ja "hört" utnyttjar man insugspulsen bättre och för högre gashastighet med kolvstyrt (å slidmatat) men registret blir bättre med reeds...?
antonbc:

Det stämmer vad du skriver, man kan åtminstone läsa det i tvåtaktslitteraturen.

Ja Boost III, en kolvstyrd motor kan ge mer hk än en reedmatad. Men Problemet är, att en kolvstyrd motor med stora insug duration nästan är omöjligt att starta. Till racing där du inte komma under 5000 varv, fungera en kolvstyrd motor bra. Men du måste ha en startmotor som varvar 5000 varv. Det är problemet med kolvstyrda motorer, inte den maximala effekten. Jag kan tänka mig, att därför trimmade man en kolvstyrd Arctic wildcat 700 motor inte över 140 hk.