ingen fjädring bak här kommer bilder upp lyftläge

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
skulle byta matta och när jag gjort det så fick jag ingen funktion på boggien ,den lixom bara faller ner i dämpningen . och inget i boggien är isärtaget . under matt byte bara i och ur .. har mailat med flera men dom vill ha bilder på mitt problem .. jag vet inte vilket fel jag gjort.här kommer sista bilden ..IMG_0381.jpg
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
hej igen ! snälla finns det ingen som bytt matta på en vanlig yamaha som kan säga vad jag har för fel .. min boggie sjunker ihop när jag släpper ner den . i från upplyft läge .. jag menar dämparen kan väl inte gå sönder bara att titta på den .. eftersom den sitter på samma ställe ..som förrut
annars blir det ingen rolig vinter för mig .....:confused:
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Kolla att du fäst boggin i rätt hål i chassit. Och att allt i boggin är skruvat ihop i samma hål som förut.

Är ju svårt att se vad som är fel när boggin är upplyft. Bilder när den är ihopsäckad är ju bättre, om de nu finns möjlighet till att ta såna bilder.

Be nån lyfta upp och släppa skotern om och om igen medans du ligger och kollar vad som händer så ska du säkert se att du hittar något du missat.
 
D

Draken

Spelar ingen roll om dämparen skulle ha gått sönder,det är ändå fjädrarna som håller upp den. (Men dämparen går inte sönder för ett mattbyte)

Tror något är felmonterat.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag säger som yamahanisse. Testa flytta fram rodsen till främre hålet. Ser ut att vara sånt avstånd att dom kopplar för sent.

Bifoga även en "helhetsbild" hur boggien sitter monterad på skotern.
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
det konstiga med allt är ingenting har tagits i sär .. jag har lagt upp ca 9 bilder nu .. och vad är rodsen .. jag förstår inget..just nu snälla hjälp mig nån .jag har lagt ner mycket jobb på den . bytt alla lager slides .. matta rysmatta lager till drvningen satt på en back växel med . och sen blir det så här får fasen int boggien att fungera det är så träligt för mig .....många tusen..
 
Last edited:

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Her merker jeg av for "rodsene".



Mener det er de som er kontrollstagene aka quickrods.

Mvh

Ole Bach
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
För mig låter det som om rodsen är antingen isärskruvade eller monterade på fel ställe, men du säger att inget är isärskruvat i boggien. Då återstår bara monteringen av själva boggien.

Flexar huvuddämparen när du lyfter upp boggien?

Ta ett till foto. snett framifrån på vändhjulet. Jag vill gärna se placeringen på rodsens nedre infästning.

Det ser ut som att bakre övre axeln är vriden, vilket gör att fjädern tappar funktion.
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
japp huvud dämparen flexar .
skulle det var rodsen som håller upp den stora dämparen.
som är felet
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Skruva fast kontrollstagena i hål 1.

på nr2 ser du att den är i "högsta" läget fast boggin är till hälften ihoptryckt, det är därför den inte vill "upp" till ursprungsläget.....

 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
hej undie! allt är så konstigt efterssom inget är isär skruvat ..tycker det är konstigt att det inte bara går att byta matta och köra .. men ska dom vara i dom hålen egentligen?