Indy 500 classic touring -97a

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Hej.
Nyköpta skotern min har en väldigt hög tomgång. Den ligger på 3500 varv, varm som kall. Googlade mig till att det kunde bero på att den tjuvar luft. Kollat över insugsgummina och dom såg torra ut och hade sprickor. Beställt nya såna.

Sprayade även startgas på dom men varven gick inte upp, innebär det att dom är hela då?
Ska ändå byta dom för att dom såg så risiga ut.

Vad ska jag annars kolla upp?

Rör jag choken fram och tillbaka så dippar varven ner till 1700 och ligger där tills jag rör gasen. Sen när jag släpper gasen så stannar varven igen på 3500.

Tacksam för all hjälp. 1a skotern och totalt noob 😊🙈
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Skruva ner tomgången ??? Kolla vad du har för färg på stiften ?? kanske är skit i förgasarna bara, vänta till boost svarar för han är grym på att förklara jag suger på att förklara och typ tar för givet att folk ska veta hur en motor fungerar lr vad jag ska säga...han får förklara om du kanske behöver bestycka om den lr bara flytta nålarna lr skruva på luft/bränsle skruvarna. Det bästa med han är att han skriver så man fattar något om man inte är så haj på å skruva
 

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Stiften är bytta utan skillnad. Dom gamla såg helt ok. Inte blöta eller brända utan såg bra ut. (Googlat mig till hur dom ska se ut)

Jo tomgångskruven är nästa grej att prova. Men vill ha dit dom nya insugsgummina ifall det nu skulle vara dom ändå.

Tomgångskruven är den som har en fjäder?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hoppas du inte köpt pirat insug typ spi eller snopro mf som sledstoore ,Rinab, skoterdelen säljer. De är så dåliga att de kan bli hål i dem på bara 10 mil och håller de 100 mil är de otroligt. Kör hellre med de gamla som har torrsprickor för får du ett läckage så skär motorn ganska omg. Köp hellre Casco rubberfix som du hittar på Mekonomen och vissa mackar. Smeta på de utanpå insugen så håller de i evighet.
Ang tomg så om den inte reagerar på spray vid insug så är de förmodligen helt. Motorn ska gå ner i varv om de är hål i insugsgummin för sprayen tätar tillfälligt sprickor. Därför är hårspray och sprayolja bland de bästa man kan spruta dit.
Den höga tomg så kolar du först att de är 1-3mm spel på gaswiren så du är tvärsäker att de går tillbaka helt. De kan även gå för tungt. Sedsan provar du sänka tomg helt enkelt på stora justerskruven. Om de inte hjälper kan du skruva in luftskruven ett halvt varv åt gången så den går lite fetare. Och om inte de hjälper har du skit i lågfartsmunstycket på en eller bägge förgasarna.
 

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Beställt från Rinab 🙈 Tar och köper rubberfix och smetar dit på befintliga dårå. Läskigt att dom kan sälja så undermåliga produkter. Provade faktiskt att ringa Sixten Nilsson här i Boden men där så sades det att insugsgummi inte gick att köpa, så blev mer eller mindre tvingad att gå på kopian.

Ska ta och kolla gaswiren och som sista utväg skruva på förgasaren.

Tusen tack för alla tips! Guld värt 👍👍👍
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Är som ett litet lotteri detdär, jag renoverade kompisens stugskoter rave 800 03 för ett par år sen med nå eftermarknadsgummin och dom är då hela och fina än.

Jag hade då satt i dom du köpt så länge och samtidigt letat originalgummin, bör kunna hittas på andra sidan pölen
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Så utspätt med så mycket sprit mm så de löser upp dom väldigt väldigt snabbt med
Säkert dum fråga men vart kollar jag det spelet? 🙈
Finns inga dumma frågor,, bara dumma svar!
Mellan förgreningen och tumgasen där vajern går så att du har koll på att dom stänger som dom ska, som sagt inte den bästa på att förklara
 

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Provade och slänga på en ny rem då jag hade en liggande. Varvproblemet löst!? Nu hamnar jag inte på 3000 varv så fort jag rört gasen utan tomgången går ner som den ska. Däremot så blev ett annat problem tydligare.

Den bluddrar när man ska iväg. Tidigare kunde den göra det litegrann men iom att man startade på 3000 så var det oftast inget problem. Nu när tomgången är 1500 ish så får man småpumpa till man lyckas komma iväg.

Vad ska jag göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Du måste först o främst ställa in rätt remspänning. Rätt spänning är när mattan står stilla eller rullar med hackvist med upphissad maskin i bak och motor på tomg. Jag är lite osäker på din modell om remspänningen kan justeras med skruvar eller om du måste shimsa om sekundärvariatorn. Kolla också så inte remmen är för bred så den nyper mellan primärvariatorns skivor. Kolla youtube för remjustering.
Kolla filmlänken om du har samma sekundärvariator för där visas hur man justerar remspänning.
 

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Hade samma sekundär som i filmen. Stod på 4 nu men ska stå på 5 med ny rem som jag förstod det. Ska testa spänna den sen när ungarna är lagda. Återkommer 👍👌
 

Peltzor

Medlem
30 jan 2021
9
0
1
40
BODEN
Gick inte nå vidare med den nya remmen. Ställde den på 5an men mattan snurrade när skotern var pallad upp. Slängde på gammelremmen och på 2an så rörde sig mattan lite lite grann. Så då borde ju remmen vara rätt inställd. Tomgången var hög men skruvade på tomgångsskruvarna till den blev bra. Gassvaret blev bra nu också, inget bluddrande från låga varv.

Hur noga är det att skruvarna är exakt lika mkt utskruvade?

Tyckte det var knepigt att se när man skruvade på dom.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Gör en vit prick lr något på mejseln så du har koll! Angående rem så har du säkert köpt en kopia som jag är allergisk imot..brukar skilja i både stigning och bredd och längd...(inte alla kopior)