I huvudet på en gubbe som funderar på att köpa och köra skoter i Funäsdalsfjällen.

26 sept 2010
24
0
1
Jaha, det här verkar ju kul. Lite hoppande och moddande med skotern. Nja, det blir nog så att kolla att alla bultar o liknande sitter fast, det fixar jag. Tanka är ju en annan sån där nödvändig historia. Dvs. något avancerat mekande blir det inte och körmixen blir leder med små avstick ut i det lösa.

Men några frågor infinner sig efter att i veckor ha läst diverse inlägg i detta, och andra forum.
1.Rembrott
Spränga rem? Är det vanligt för en nybliven pensionär som tänker sig köra som jag? Givet att grejorna är i skick och regelbundet kollade? Och jag har redan förstått att kör man fast och bär sig dumt åt så kan vad som helst hända. Så det alternativet kan vi glömma.

2. Kolvbyten
Är det ens nödvändigt mer än på extremt trimmade/hårdkörda 2-taktare?
En modern 2-taktare som Lynx E-tec 600 i mina händer, behöver den bytas kolvar på? Troligen inte? Rätt/Fel?

Och på en 4-taktare. Där ska det väl aldrig vara nödvändigt?

3. Skidor
Vad är det för fel på originalskidor? Byggs inte maskinerna för att ta sig fram? Har kollat profilen på de som underverk framställda SLP skidorna? Är ”vanliga” skidor bara ”platta”?. Eller finns skillnader mellan fabrikat. Lynx contra Yamaha till exempel? Andra exempel?


4. Styrstål och olika vinklar
Upplys mig gärna.



Tja, det var väl några av de frågor jag kommit på så här långt. Någon av forumets vana skoterägare/förare har säkert något att säga..


Leif
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
1: Alla kan spränga en rem, däremot så ökar risken om man belastar remmen mkt, antingen genom att lasta tungt eller att köra hårt i tungt före.

2: Ja tyvärr måste även lugnt körda 2 taktare bytas kolvar på, jag skulle inte byta oftare än var 1200:e mil... men det bör göras.

3: Skidor tycker jag är litegrann som smaken och baken.. Slp pp är bra skidor men jag gillar även Yamahas mountainskidor.. Ett par skrotskidor med lappbelag +25 cm breda går också bra.

4: ingen aning tyvärr
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Skit i styrstålsvinklar just nu, det är överkurs!
Bra svar av Vidgren tycker jag. Angående skidorna så är SLP:s styrka enligt mig att de både har framkomligheten hos "lappskidor" och styrsäkerheten hos raceskidor.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det här med skidorna kanv ara väldigt viktigt. Är precis som med slalom skidor. Breda skidor går bra i lössnön men är jobbigare i backen osv. Samma princip på snöskotern. orginal skidorna till min rev t.ex går rakt ner i snön medans slp skidorna flyter ovanpå snön.
 
26 sept 2010
24
0
1
OK, tack till eralla, Vidgren, trollet och speedo som svarat. Att styrstålsvinklar var lite överkurs hade jag en känsla av. Skidorna däremot förefaller en annan grej. Byta skidor, lite efter olika förutsättningar, är det realistiskt? Jag menar hemmavid i ett garage eller likande. Palla upp och skruva? Blir väl att testa sig fram och exakt vad det blir för maskin är i dagsläget en öppen fråga.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Slp pp är ju gjord som en kompromiss. Du har en köl under skidan som gör att den blir rätt bra på led, sen är den bred för bra bär i djupsnö men även här används kölen men då till att styra...


Slp powderpro är en bra skida.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Snöa inte in för mycket på skidorna bara. Skidorna som sitter på e-tec 600 är väl ctrl2 skidorna (?) och det är många som tycker dom skidorna fungerar bra både på leden och utanför.
Pröva skidorna och bilda dig en egen uppfattning, dom kansker duger till din typ av åkning.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Känns väl som att skidor är väldigt överkurs för din del just nu. Testkör hellre skotrar och känn efter vad som passar dig. SLP pp är inte nödvändigt på en touring maskin om du inte ska ut och spåra och ha dig. Själv är jag förtjust i polaris original skidor som verkar funka kanon enligt mig.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Leif, berätta för oss vilken typ av körning du har, så blir det lättare att hjälpa till.

MVH B
 
26 sept 2010
24
0
1
Leif, berätta för oss vilken typ av körning du har, så blir det lättare att hjälpa till.

MVH B
Körningen blir i första hand leder. Dock hade jag väl tänkt mig att göra en del avstick ut i ospårad snö för trevliga raster i fjällsolen. Så en del spårande borde det bli. Inget dragande av vedkälkar men däremot kanske en vanlig släde/pulka. Av de samlade svaren så har jag förstått att skidorna trots allt har en "viss" betydelse men att det framförallt beror på hur jag kör.
 
E

ejwbegysv

Vid normal "gubbkörning" så håller en rem i många år...