Jaha, det här verkar ju kul. Lite hoppande och moddande med skotern. Nja, det blir nog så att kolla att alla bultar o liknande sitter fast, det fixar jag. Tanka är ju en annan sån där nödvändig historia. Dvs. något avancerat mekande blir det inte och körmixen blir leder med små avstick ut i det lösa.
Men några frågor infinner sig efter att i veckor ha läst diverse inlägg i detta, och andra forum.
1.Rembrott
Spränga rem? Är det vanligt för en nybliven pensionär som tänker sig köra som jag? Givet att grejorna är i skick och regelbundet kollade? Och jag har redan förstått att kör man fast och bär sig dumt åt så kan vad som helst hända. Så det alternativet kan vi glömma.
2. Kolvbyten
Är det ens nödvändigt mer än på extremt trimmade/hårdkörda 2-taktare?
En modern 2-taktare som Lynx E-tec 600 i mina händer, behöver den bytas kolvar på? Troligen inte? Rätt/Fel?
Och på en 4-taktare. Där ska det väl aldrig vara nödvändigt?
3. Skidor
Vad är det för fel på originalskidor? Byggs inte maskinerna för att ta sig fram? Har kollat profilen på de som underverk framställda SLP skidorna? Är ”vanliga” skidor bara ”platta”?. Eller finns skillnader mellan fabrikat. Lynx contra Yamaha till exempel? Andra exempel?
4. Styrstål och olika vinklar
Upplys mig gärna.
Tja, det var väl några av de frågor jag kommit på så här långt. Någon av forumets vana skoterägare/förare har säkert något att säga..
Leif
Men några frågor infinner sig efter att i veckor ha läst diverse inlägg i detta, och andra forum.
1.Rembrott
Spränga rem? Är det vanligt för en nybliven pensionär som tänker sig köra som jag? Givet att grejorna är i skick och regelbundet kollade? Och jag har redan förstått att kör man fast och bär sig dumt åt så kan vad som helst hända. Så det alternativet kan vi glömma.
2. Kolvbyten
Är det ens nödvändigt mer än på extremt trimmade/hårdkörda 2-taktare?
En modern 2-taktare som Lynx E-tec 600 i mina händer, behöver den bytas kolvar på? Troligen inte? Rätt/Fel?
Och på en 4-taktare. Där ska det väl aldrig vara nödvändigt?
3. Skidor
Vad är det för fel på originalskidor? Byggs inte maskinerna för att ta sig fram? Har kollat profilen på de som underverk framställda SLP skidorna? Är ”vanliga” skidor bara ”platta”?. Eller finns skillnader mellan fabrikat. Lynx contra Yamaha till exempel? Andra exempel?
4. Styrstål och olika vinklar
Upplys mig gärna.
Tja, det var väl några av de frågor jag kommit på så här långt. Någon av forumets vana skoterägare/förare har säkert något att säga..
Leif