hur uppfattar ni skoterlederna?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Många här menar tydligen att guppen blir att folk kör för sakta och för dålig preparering av leder osv, det ska tydligen vara boven i att det blir så sönderkört och usla leder som jag menar är skitsnack!

hade jag haft min egna skoterled och kört med jämn och fin harmgång hade jag aldrig behövt sladda nå leder.
Men ni får ju sladda pista bäst fan ni vill för de spelaringenroll när folk leker sönder lederna!
Det är lite både och, bilden visar ett ledavsnitt som är preppat på gammalt vis dvs från mitten av oktober är undervegetationen nedtrampad och sedan snön efterhand.
I dagsläget 40-50 cm packad och härdad snö som tål det mesta under en dags körning utan att det går hål, visst kommer det ett gäng på 10-20 överoffensiva ledåkare så blir det lite puckligt men iom att botten är bra så är det väldigt lätt att sladda till på kvällen och sedan är den lika bra morgonen efter.
Ska försöka fortsätta och ta lite före/efterbilder på detta ledavsnitt framöver så syns det bättre

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
var ute i arvidsjaur igår och leden vittjåkk - stenträsket måste vara nå av det sämsta jag kört på i mitt liv.. fick ju blodsmak i munnen till slut... och jag vet att dom gör ett bra jobb med lederna men dom körs sönder som fan varje helg...

ne man kan inte tänka på alla men om det har börjat gropa sig behöver man inte bju fullgas i varje grop man ser...
Yes, vi har stora problem med den leden.
Många som kör efter denna led, uppträder som om dom tror att dom är ensam i världen !
När leden är nysladdad, så är det full gas på fel sida genom "Blinda" kurvor, vänstertrafik över backkrön osv.
Man skoter i stopplikter vid vägöverfarter, passerar i full fart !

Som Ordf. i föreningen, får man många reflektioner från skoteråkare, både medlemar och icke medlemar.
Det har gått så långt att många uttrycker sin oro att ta med sig familjen på en skoterutflykt upp till Vittjåkk/Akka-området, dom är helt enkelt livrädda att köra på denna led !
"Ska det vara så ?" som Sverker säger.

För ett par år sedan var jag själv med om ett Intermezzo, där jag på väg upp efter leden en Lördageftermiddag, fick väja åt skogs, när jag mötte en skoteråkare som inte hade det minsta kontroll på grejorna. Man blir både rädd och förbannad.

Egentligen så borde man ställa upp frigolitdockor av barn och djur, bakom kurvor och backkrön, för att väcka någon slags tanke hos en del.
Men då kör väl någon ihjäl sig, när dom ska väja !
Men vad ska man göra ?
Någon som har haft samma problem och som hittat en lösning ?

En del tycker att vi ska skita i och sladda leden, för att dämpa farten. Men jag tror inte att farten dämpas nämvärt, i alla fall på dem som kör dom senaste årsmodellerna, för dessa maskiner har ju fjädring som fungrar på "Puckelpist". Däremot så lär ju hastigheten minska på dom som drar kälke, men det är ju inte där det stora problemet finns.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att det är hur leden blivit packad från säsongsstarten som avgör hur leden håller, skriver jag bara under delvis på.
Leden upp till Vittjåkk/Akka, är ju packad av snöskotrar sedan den första rimfrosten la sig över landskapet. Sedan så är den packad efter varje snöfall, så att det går att köra bil på den.
Men efter "Lördagsracet" är över, så ser den ändå ut som ett månlandskap.

Men får man leden så pass jämn att fjädringen på skotrarna inte behöver jobba, så mnimeras ju också mattspinnet, när fjädringen inte behöver fjädra ut.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För ett par år sedan var jag själv med om ett Intermezzo, där jag på väg upp efter leden en Lördageftermiddag, fick väja åt skogs, när jag mötte en skoteråkare som inte hade det minsta kontroll på grejorna. Man blir både rädd och förbannad.

Upplevt samma sak flera gånger, enda tillgängliga lösningen idag är väl att polisen skulle vara ute mer, kanske jämsides med klubbarna som informerar, det är aldrig fel att påpeka vad som är rätt och fel på ett konstruktivt sätt.

Vi måste tydligt visa vad som är rätt och fel samt vad vi accepterar och inte accepterar för lederna får inte bli vad de är för en del, den privata crossbanan.

Den typen av åkning gör att ett flertal funderar över om man ska fortsätta åka skoter, diskussionen finns ju i Nordamerika också.

Skulle vi få några rättsfall både vad gäller vårdslös körning, olivlig körning på vissa marker osv skulle det kanske ha en lugnande tendens istället för att få det vi inte vill ha, rubriken "barnfamilj påkörd av......", "hundägare påkörd av.....", hund överkörd av ......".

Det är ju ett allvarligt attitydsproblem som samhället måste bearbeta på något sätt.

Kanske en "plakatkampanj" efter hårt utsatta, trafikerade och högfartsinspirerande leder typ de man nyttjar i Minnesota (Snofed kanske redan har ?, kontakterna mot Minnesota finns i alla fall)
Finns att beskåda i fullstorlek på http://www.mnsnowmobiler.org/index.php?pageid=184 men jag slänger in en översiktlig skärmdump nedan.
Sedan går de ju att krydda med kraschbilder från verkliga olyckor, har ju gjorts i biltrafiken på några ställen med som VV säger, gott resultat

Lederna är ju till för alla såsom vinterleder och ett fel är ju att många skoteråkare av någon anledning tror att det är enbart skoterled och den svenska trista modellen att reglera med förbud istället för att hantera de som sticker ut får bara inte ske.

Egentligen kanske det handlar om att komma åt några så följer resten efter, man ser ju ofta när en grupp om 10 skotrar kommer att täten håller +70 innebärande att i kön går det allt mellan 30 och 120 med mindre och mindre kontroll på grejorna.

Tänk om man kom åt de "inofficiella leader dogs" vilka finns finns i de grupperna så att de anslog tonen med att påbörja färden efter vinterleden med orden, -"jag kör i max 50 km/h i skogen och 70 km/h i öppen terräng och ni håller er efter mig med 100 m avstånd, se upp på mina tecken och signaler", då skulle det gå betydligt lugnare efter lederna direkt.

Att det är hur leden blivit packad från säsongsstarten som avgör hur leden håller, skriver jag bara under delvis på.
Men efter "Lördagsracet" är över, så ser den ändå ut som ett månlandskap.
Visst har trafikintensiteten och att många håller i mittrännan också betydelse, skulle vara likadant om trafiken från E4 leddes in på en grusväg några dagar.
Dock, om den inte varit packad från Rimfrosten hade återställningen troligen nog krävt lite rejälare resurser

Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I byn där jag bor funkar det hyggligt bra vad jag har sett, men visst, på helgerna dyker det upp gäng med sportnissar som åker på rad och producerar gropar. Inte så kul för de som sliter med att hålla lederna fina. Häromdagen var leden nysladdad och fin, 5 sportnissar senare var den gropig och hemsk.
Men det största problem jag har sett här är att en del inte har förstått, att när man åker in i samhället för att tanka, så ska man köra sakta och visa hänsyn.
Inte sladda omkring på mackens parkering bland bilarna.
Inte åka full mutter på åkern som ligger mitt i samhället. (Där det för övrigt är skoterförbud.)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
i boden helt värdelöst i överlag.
kör man mot sävast så blir det genast mycket bättre.där har dom fått till det riktigt bra men då tar dom ju hand om lederna ganska bra också

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Yes, vi har stora problem med den leden.
Många som kör efter denna led, uppträder som om dom tror att dom är ensam i världen !
När leden är nysladdad, så är det full gas på fel sida genom "Blinda" kurvor, vänstertrafik över backkrön osv.
Man skoter i stopplikter vid vägöverfarter, passerar i full fart !

Som Ordf. i föreningen, får man många reflektioner från skoteråkare, både medlemar och icke medlemar.
Det har gått så långt att många uttrycker sin oro att ta med sig familjen på en skoterutflykt upp till Vittjåkk/Akka-området, dom är helt enkelt livrädda att köra på denna led !
"Ska det vara så ?" som Sverker säger.

Egentligen så borde man ställa upp frigolitdockor av barn och djur, bakom kurvor och backkrön, för att väcka någon slags tanke hos en del.
Men då kör väl någon ihjäl sig, när dom ska väja !
Men vad ska man göra ?

En del tycker att vi ska skita i och sladda leden, för att dämpa farten. Men jag tror inte att farten dämpas nämvärt, i alla fall på dem som kör dom senaste årsmodellerna, för dessa maskiner har ju fjädring som fungrar på "Puckelpist". Däremot så lär ju hastigheten minska på dom som drar kälke, men det är ju inte där det stora problemet finns.
Måste säga jag har varit med om det också.. fick vika ner i skogen just innan vittjåkk för nån helg sen.. när vi har fina leder är det ju skönt att köra upp och grilla över dan.. men nu tvekar man ju och bara kör ut på arvidsjaur sjön istället...

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Ibland är lederna ruskigt bra, ibland helt förjävliga, verkar inte finnas något mellanting.

Här är det ju kommunen som sköter lederna, och inte skoterklubben, vilket än så länge har funkat ganska bra. Det har då sladdast ett flertal gånger, med en stor pistmaskin på vissa sträckor dessutom.
Skoterintresset i Gällivare är ju riktigt stort så lederna slits ganska fort, men självklart finns det folk som förströr mer än andra.
Den kommunala skoteravgiften som det pratades om har jag inte sett röken av heller, och jag hade gärnat betalat.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Enkelt...
1. Betala medlemsavgift så klubbarna har råd med bränsle och riktiga maskiner.
2. Visa hänsyn, kör med förstånd då får fler njuta av de fina lederna.

Att ideellt sladda 4-5 ggr/vecka som Lynxfun föreslår är orimligt, då måste anställd personal in i bilden = mycket dyrare. (Först 4-5ggr dyrare pga antalet sladdomgångar sedan personal, ojoj vad det kommer att kosta).

Skall man ut och sladda skall leden vara SLÄT efter utfört arbete, annars är det nästan bortkastat, alltför många sladdar åt "luftfartsverket".
Sladdning skall som tidigare beskrevs göras på kväll/natt (helst inte på helgen) så inte det körs sönder direkt.
Sladdning skall som också tidigare sas göras från tidig säsong, speciellt om man bara har skotrar som dragfordon.

Man har bara ca:5-15cm riktigt hård yta = ett antal skotrar som river upp denna = guppen börjar växa fram. (Låter trist men ju högre kammar ju mer hård yta rivs upp).
Ta nu inte detta som att jag är motståndare till mattor med höga kammar, vill bara mena att ansvaret för föraren blir större ju värre maskin man sitter på, det är föraren inte maskinen som kör, hoppas jag:)

Till sist, om inte alla envisades med att köra i samma spår skulle leden hålla längre.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enkelt...
1. Betala medlemsavgift så klubbarna har råd med bränsle och riktiga maskiner.
2. Visa hänsyn, kör med förstånd då får fler njuta av de fina lederna.
En uppgift för Snofed och klubbarna att arbeta med i attitydmålsättningar, visioner osv, tänk ett projekt på 3 år vilken dels kvalitetssäkrar förarbevisutbildningarna och dels driver an massiv informationskampanj i konstruktiv anda för en, på alla sätt hållbar snöskotertrafik.

Gör man inte något åt den offensiva körningen (information, visa att man inte accepterar den på leder vilka inte tål det eller sladda oftare) på leder vilka egentligen inte tål det så blir en generell avgift ett tomt slag i luften, den räcker inte till.

Att ideellt sladda 4-5 ggr/vecka som Lynxfun föreslår är orimligt, då måste anställd personal in i bilden = mycket dyrare. (Först 4-5ggr dyrare pga antalet sladdomgångar sedan personal, ojoj vad det kommer att kosta).
Yes, jag vet och just därför jag lyfter fram det för i detta prat (som det tyvärr ännu är efter 15 år) om generella vinterledsavgifter per registrerad snöskoter så verkar många, både skoteråkare och klubbar tro att 500 kr räcker för att vi skall få bra och släta leder.
Egentligen räcker det bara till att göra det som görs idag lite mer ordentligt och kanske med lite bättre utrustning.

Hur många har egentligen koll på vad det kostar att upprätthålla dagens standard utslaget per ledkm?

Sedan handlar det inte om 4-5 ggr per vecka under hela säsongen utan väder och trafikintensitet styr ju också givetvis, på många ställen räcker det ju med sladdning fre, lör och sön kväll istället för onsdag/söndag kväll men de på plats varande förutsättningarna styr.

Däremot kommer klubbarna direkt att tappa medlemmar och jag tror det rätt stora tal det tyvärr kommer att handla om, varför betala för något man redan betalt för kommer väldigt många att tänka.

Sen är det också en fråga om hur många maskiner som registreras, har själv en ny samt 4-5 veteranare reggade och det kommer direkt att bara bli den nyaste som är reggad då veteranarna går kanske 5-10 h per säsong tillsammans

Det generella felet man gör, enligt mitt sätt att se på det är att inte definiera Mål, Metod och Resurs först.

Alltså, de allra flesta vill ha släta fina leder om man ska betala för det, eventuellt en femhundring idag och ännu mer längre fram och då måste lederna direkt vara bra för att få acceptans från början.

Ett annat generalfel är att alla leder generellt kallas för leder istället för att definieras i stråk, lokal led, regional led.
Många lyfter ju fram att i vår kommun har vi XXX km led men, egentligen hur många km av dessa förtjänas att kallas vinterled om man synade uppmärkning, preparering osv, 30%-50% kanske?

Enkelt...
Skall man ut och sladda skall leden vara SLÄT efter utfört arbete, annars är det nästan bortkastat, alltför många sladdar åt "luftfartsverket".
Sladdning skall som tidigare beskrevs göras på kväll/natt (helst inte på helgen) så inte det körs sönder direkt.
Sladdning skall som också tidigare sas göras från tidig säsong, speciellt om man bara har skotrar som dragfordon.
Precis, det finns tyvärr de som bara far ut och gör det utan kvalitetstanke utan just för att de står på sladdlistan den dagen, sker det i samband efter ett snöfall, sladdningen sker åt luftfartsverket i rask takt, mitt på leden och kanterna lämnas orörda så förstör det leden lika mycket långsiktigt och kanske t o m mer än många typer av "offensiv åkning".

Precis som för snöskoteråkare med förarbeviset så kan det krävas några timmars utbildning/information för en del är det gäller just sladdning så att man inte gör det för att bara göra det.

Avslutningsvis, skrivningen ovan är inte ett påhopp på den ledskötsel som görs, tvärtom, , man måste verkligen högakta alla de insatser som görs ideellt och ofta med tillskjutande av egna medel, egentligen är det fantastisk att det finns de leder vi har idag

Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Knöliga leder beror inte på högkamsmattor eller att folk pumpgasar. Det beror på att lederna sladdas för lite i förhållande till trafiken och att lederna inte hinner frysa ihop efter sladdning innan det kommer nya skotrar. För varje skoter som passerar blir groparna större och större, även om man håller jämn fart. Jag har jobbat i en skidanläggning och om man inte preparerar liftspåren varje natt men pistmaskin, blir det stora gropar i liftspåren också.
Hjälp till att sladda om du vill ha bättre leder.
Tillviss del kan det stämma o vill du hjälpa till så får du gärna gå med i våran klubb vi sladdar 2 gånger i veckan o vi har inte ekonomi för o sladda oftare.

GÅ MED I EN SKOTERKLUBB NU.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag undviker de markerade lederna så mycket som det går och gör mina egna istället. En långbandare gör jävligt fina spår ända tills en kortbandare varit där och tryckt ner snön i hålen :eviltongue:
Jag har inga som helst problem med gupp på mina sträckor när det i stort sett bara är jag som åker där men även de andra lederna (som bara de som bor här använder) är släta och fina. Det beror på att de flesta kör som folk då det är smalt och det är dålig sikt så det går inte fort.
Sen kommer man ut där alla pumpgasande högkammsidioter finns och då är det 30 km/t som gäller om inälvorna ska sitta kvar inuti kroppen...

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Jag har själv varit med om liknande händelse efter leden mot Vittjåkk/Akka, men det var inte av någon yngling som körde som en dåre, den titeln får jag väl själv ta på mig (nåja), nej det var en konvoj av skotrar som låg och kryssade och använde HELA skoterleden bara för att undvika gropar, vilket jag kan tycka är lika oansvarigt som att köra riktigt fort när dem utövar denna "krysskörning" bakom krön och i kurvor.

Har jag frisikt genom kurvor och hopp ligger jag gärna på lite, riktigt roligt.

Respekt ska visas, från båda håll.
Lederna här i Skellefteå är riktigt fina i år, och Arvidsjaurs leder är mer än bra!
Hatten av för ett kanonjobb!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag har själv varit med om liknande händelse efter leden mot Vittjåkk/Akka, men det var inte av någon yngling som körde som en dåre, den titeln får jag väl själv ta på mig (nåja), nej det var en konvoj av skotrar som låg och kryssade och använde HELA skoterleden bara för att undvika gropar, vilket jag kan tycka är lika oansvarigt som att köra riktigt fort när dem utövar denna "krysskörning" bakom krön och i kurvor.

Har jag frisikt genom kurvor och hopp ligger jag gärna på lite, riktigt roligt.

Respekt ska visas, från båda håll.
Lederna här i Skellefteå är riktigt fina i år, och Arvidsjaurs leder är mer än bra!
Hatten av för ett kanonjobb!
Konvojer av snöskotrar som ligger och kryssar över hela skoterleder är i regel skoterguidesföretag som är ute med sina kunder.
Många av dessa kunder har aldrig kört snöskoter, därför vill företagarna/Guiderna oftast köra på dom bredaste lederna.
Så det gäller att se upp när man möter dessa grupper, för dom kan även vingla ut ur kön, när man möter dom. så det gäller att sakta ner ordentligt när man möter en varselväst försedd skoteråkare, för denne brukar följas av ett antal orutinerade skoteråkare.

Dessutom så kan det även finnas hundspann efter leden upp till "Akka".

Så det bästa är att man kör på så sätt, att man kan stanna på den sträcka av leden man kan se. mao. det kan i princip stå vad som helst bakom en kurva eller ett backkrön.

4

426H

Tillviss del kan det stämma o vill du hjälpa till så får du gärna gå med i våran klubb vi sladdar 2 gånger i veckan o vi har inte ekonomi för o sladda oftare.
Jag är fakiskt med i grannklubben, ockelbo. Brukar vara där och åka lite nån gång per år men i år har vi ju snö här nere så det har inte blivit nån utflykt dit.
Dock lite långt att åka 20 mil för att hjälpa till och sladda, men jag klagar inte heller om ledera är knöliga. :hello:

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Jag undviker de markerade lederna så mycket som det går och gör mina egna istället. En långbandare gör jävligt fina spår ända tills en kortbandare varit där och tryckt ner snön i hålen :eviltongue:
Jag har inga som helst problem med gupp på mina sträckor när det i stort sett bara är jag som åker där men även de andra lederna (som bara de som bor här använder) är släta och fina. Det beror på att de flesta kör som folk då det är smalt och det är dålig sikt så det går inte fort.
Sen kommer man ut där alla pumpgasande högkammsidioter finns och då är det 30 km/t som gäller om inälvorna ska sitta kvar inuti kroppen...

Håller med dig ja men folk verkar ju inte förstå att detta är största inverkan på dåliga leder utan påstår istället på att det sladdas och pistas för dåligt, och man ska bidra till skoterklubbar iställe som ska prepparera lederna mer.
Men det spelar ingenroll när vi har folk som helt enkelt leker sönder lederna så vad hjälper det om jag ska ge pengar till skoterklubben eller själv sladda lederna(?) när den endå kommer se lika jävlig ut om 1 dygn.

Nä var och en måste ta ansvar ute i det vilda och köra med vett inne i pannbene, nu lämnar jag denna diskussion där många inte inser problemet

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med dig ja men folk verkar ju inte förstå att detta är största inverkan på dåliga leder utan påstår istället på att det sladdas och pistas för dåligt, och man ska bidra till skoterklubbar iställe som ska prepparera lederna mer.
Men det spelar ingenroll när vi har folk som helt enkelt leker sönder lederna så vad hjälper det om jag ska ge pengar till skoterklubben eller själv sladda lederna(?) när den endå kommer se lika jävlig ut om 1 dygn.

Nä var och en måste ta ansvar ute i det vilda och köra med vett inne i pannbene, nu lämnar jag denna diskussion där många inte inser problemet
Det är ju just där problemet ligger och måste lösas på flera plan!.

Å ena sidan så ska man sladda så effektivt som möjligt, givetvis i förhållande till rådande ekonomiska föutsättningar och idealitet.

Det görs det i huvudsak på de allra flesta ställen så den saken är i stort sett löst, att sedan mera pengar via avgifter i någon form skulle vara den universiella lösningen tror inte jag då det är svårt att ideellt sladda mycket mer än idag.

Å andra sidan så måste man samtidigt för engångs skull hitta metoderna att komma åt, dels den otillåtna körningen och dels den ledförstörande delen av trafiken.
Att lederna slits och blir puckliga av intensiv trafik är ju bra tecken på att de används men att de pulvras/pucklas upp å´det grövsta av ett gäng på kanske bara 6-8 skotrar när väder/vindar/skicket och snökonsistensen egentligen inte tål det ska inte behöva accepteras.

Det här är en uppgift som skotersverige, klubbarna och Snofed enligt min mening misslyckats att ta tag i under de sista 10-15 åren och delar av trafiken med snöskoter har tillåtits alltför många avsteg från allmänt hyfs och sans.

Hursomhelst är vi där vi är idag och förtjänar säkert att vara där av olika anledningar, ingen idé att gräva i dessa´utan det är viktigare att se framåt.

Om en generell avgift ska vara vettig och kunna accepteras så måste man först ta tag i den otillåtna och till vissa delar ledförstörande delen av trafiken annars har det ingen betydelse hur mycket pengar som kommer in, det blir ändå för lite.

Hur?

Tyvärr för en del så behövs lagens långa arm men för huvuddelen av målgruppen så bör det i vårt utvecklade samhälle räcka med adekvat information mot dessa målgrupper specifikt och generellt mot hela det skoterkörande Sverige.

Dags med andra ord att sluta snacka om det och gå till handling och det bör vara vi själva som gör det inte någon myndighet med pekpinnemetoder.

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Visst kan vi leta problem och reta oss på varandra men...

Faktum kvarstår, de flesta sköter sig bra och gör så gott vi kan.
Titta på lederna runt Skellefteå, jag har själv puttrat runt med pulka på dessa i vinter pga att frugans skoter blev stulen och att vi fått tillökning i familjen.
Herren ger och herren tar verkar det som.

Slutsaten är att lederna är helt otroligt bra skötta och att dom verkar hålla.
Dessutom är toleransen ute i spåret enligt mig stor, folk kör åt sidan hälsar och ler.

Detta inlägg är mest tänkt som uppmuntran till dom som jobbar med lederna men känns ändå som relevant i sammanhanget.

Mvh F