hur uppfattar ni skoterlederna?

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Skoterlederna häromkring jag åker på ca 10 mil många av dem sträckorna är rena skämtet, Mycket berg och dalbana och det kan ju endast bero på att folk leker pumpgasar med sina hk mattor så de bildas gupp och hål, ja det är inte ens njutbart att ta en sväng en skön lördag förmiddag spelar ingenroll hur mycket man pistar dem är sönderkörda.
jag förstår att nyare maskiner med annat chassi bättre boggi körställning etc sväljer guppen bättre, men en annan med en sitt ner skoter blir de jobbigt för både skotern och förarn.
blir arg och less på detta jag är själv i 20 års ålder som gillar skoterlivet men ska jag leka så gör jag de utanför lederna!

hur kul kan de va för en barnfamilj som ska ut och åka, nej inte alls roligt och pulka kan man glömma
antar det är bättre standard i fjälltrakterna men endå tråkigt när det blir så här.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
kan inte annat än att hålla med. Men man får väl hoppas att vi på detta forum inte bidrar till sönderkörnignen iaf, snarare att vi kan få folk att tänka efter en gång extra. Vi måste kämpa för att få fler medlemmar till skoterklubbarna som ger mer pengar till soppa/sladdar, sen självklart fler eldsjälar till att sladda lederna.
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
här i pite hinner dom bara sladda lederna så är någon ut med antingen pumpgasasomfan skotern eller 4hjulingen å kör sönder lederna så dom blir inte bra förrens man kommer längre ut från stan.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
förstår inte varför folk måste pumpgasa så mycket.. Det är inte kul att köra när lederna är sönderkörda av nån sportfåne med ticks i tummen. I söndags var jag ut på en korvgrillarsväng och mötte 6 st sportskotrar typ mxz, enduro, sxr. och när jag skulle hem var det stora gropar på leden.
Att leden slits av hög belastning är ju en sak men när klubben sladdat och gjort ett superfint jobb så kommer det alltid några och förstör. Själv så gör jag så gott jag kan för att inte förstöra lederna och leker på myrar och isen.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Sen måste man speciellt ta hänsyn om sladden vart ute en dag med lite mildare väder. Man förstår ju att inte alla vill vara ute i -25 grader och sladda.. Dock så håller det bra mycket bättre efter det.
 
4

426H

Knöliga leder beror inte på högkamsmattor eller att folk pumpgasar. Det beror på att lederna sladdas för lite i förhållande till trafiken och att lederna inte hinner frysa ihop efter sladdning innan det kommer nya skotrar. För varje skoter som passerar blir groparna större och större, även om man håller jämn fart. Jag har jobbat i en skidanläggning och om man inte preparerar liftspåren varje natt men pistmaskin, blir det stora gropar i liftspåren också.
Hjälp till att sladda om du vill ha bättre leder.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Knöliga leder beror inte på högkamsmattor eller att folk pumpgasar. Det beror på att lederna sladdas för lite i förhållande till trafiken och att lederna inte hinner frysa ihop efter sladdning innan det kommer nya skotrar. För varje skoter som passerar blir groparna större och större, även om man håller jämn fart. Jag har jobbat i en skidanläggning och om man inte preparerar liftspåren varje natt men pistmaskin, blir det stora gropar i liftspåren också.
Hjälp till att sladda om du vill ha bättre leder.
Det kan stämma men i många fall är det nån som tryckt fullt och grävt en grop helt utan anledning. Det är det jag stör mig på.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Jasså inte?

kolla på lederna som går över en is där kan massvis ligga i samma spår utan att det bildas gupp och gropar, men om några gas glada killar kör på skoterlederna där det gasas snön sprutar upp och grop bildas sen kommer fler och kör man följer rytmen, knölarna blir jädrigt hårt och frysta till slut

sladda ja, men hur enkelt kan det vara och sladda när det ser ut så på många ställen
 

cobrajet

Välkänd medlem
Skoterlederna häromkring jag åker på ca 10 mil många av dem sträckorna är rena skämtet, Mycket berg och dalbana och det kan ju endast bero på att folk leker pumpgasar med sina hk mattor så de bildas gupp och hål, ja det är inte ens njutbart att ta en sväng en skön lördag förmiddag spelar ingenroll hur mycket man pistar dem är sönderkörda.
jag förstår att nyare maskiner med annat chassi bättre boggi körställning etc sväljer guppen bättre, men en annan med en sitt ner skoter blir de jobbigt för både skotern och förarn.
blir arg och less på detta jag är själv i 20 års ålder som gillar skoterlivet men ska jag leka så gör jag de utanför lederna!

hur kul kan de va för en barnfamilj som ska ut och åka, nej inte alls roligt och pulka kan man glömma
antar det är bättre standard i fjälltrakterna men endå tråkigt när det blir så här.
Håller med dig till 100%, det är så jäkla trist att några få ska sabba för så många. I vår klubb sladdades det för över 2000kr bara i bensin i veckan, bara för att få stora delar sönderkört till helgen, FY-F-N. Jag är säker på att det inte är klubbmedlemmar som kör sönder lederna heller.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jasså inte?

kolla på lederna som går över en is där kan massvis ligga i samma spår utan att det bildas gupp och gropar, men om några gas glada killar kör på skoterlederna där det gasas snön sprutar upp och grop bildas sen kommer fler och kör man följer rytmen, knölarna blir jädrigt hårt och frysta till slut

sladda ja, men hur enkelt kan det vara och sladda när det ser ut så på många ställen

givetvis så blir de ju mer å mer gropar om en bildas då man kommer med fart över dem och mattan kanske spinner till eller nånting..
problemet är att de sladdas på dagen när alla sen ska ut å köra..snön hinner inte sätta sig så man kör likförbannat i de gamla groparna..
skulle man sladda på kvällen och sen låta de sätta sig över natten (detta i mån om att ingen kör på natten vilket är ganska logiskt att man inte gör?..väldigt sällan iaf)..
sen har de inte bara med att folk gasar på på leden..räcker med att man har lite fart så slår mattan sönder leden.vilket borde vara acceptabelt för man kan inte kräva att alla ska ligga å köra 20km/h bara för att en viss % av skoterförarna sitter ner...de är som att man ska sänka alla sträckor över 70km/h ner till 50 för att inte äldre människor som inte vill köra så fort ska vara ivägen eller bli påkörda när dom kör saktare än andra....

neee hjälp till med preppningen istället och se till att göra preppningen på kvällen och inte mitt på dagen..

här i stan har vi inte lika stora problem...då våra leder oftast PISTAS och inte sladdas..alltså med pistmaskin.och denna kör på kvällen..oavsett väder och vind..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Generellt är det dålig status på många håll, både vad gäller preparering och uppmärkning.

De som gör som på farfars tid då virke togs ur skogen med häst och börjar preparera i oktober/november är få men det finns några och de har ofta bra leder hela säsongen.

En enkel koll på hur flitiga de är på olika ställen kan man göra med en skärning , en rätt preparerad led består av homogeniserad snö hela vägen ned till backen och en fel preparerad har ett översta lager på ca 10-20 cm homogeniserad snö men resten är pulver rätt ned i backen.

Gissa vem som får kämpa med puckelpist vid prepareringen.

Sedan är det precis som skrivits tidigare, vinterlederna behöver mycket mer preparering än för 10-15 år sedan då våra maskiner är betydlig aggresivare mot underlaget, till det behövs pengar och frivilliga som sladdar på många håll.

För den saken skull så ska ändock de som betraktar en led som sin egen privata crossbana visa respekt för lederna under den tid de behöver för att ta ihop efter preparering och även då tänka på att köra över hlea ledbredden, inte minst då de kommer i grupper om 5-15 skotrar i rask takt efter varann, då ska de visa ännu större hänsyn.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
strömsunds leder är inget att hylla heller ! dock dom pistas och hålls på med fan varje dag så är dom dålig ar alltid varit och kommer nog alltd att vara! :(
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Skoterlederna runt Åre trakten är riktigt usla stundtals. Vissa sträckor är som en puckelpist 24/7 och sen måste man betala 700:- för att köra på skiten:eviltongue: Det avskräcker nog många att skaffa ledkort bara det!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lederna här är inte så värst släta. Men man ska inte gnälla på dom som sladdar här iaf för dom har allt mot sig. Ett evig pump gasande och pallnitande som bygger högar. Sen om man går efter leden på sommaren så ser man varför den är som den är. Leden är inte slät på sommaren heller så därför blir det ju knölar och skit på vintern också.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja var ute på tur i söndags för att åka till en stuga å grilla korv med tjejen.
Jag lånade då min fars gamla Yamaha venture från -91
Leden vi åkte till stugan var slät och fin och det var inga problem med venturen.
Hem tog vi en annan led och den var sönder körd trots att dåda lederna sladdades samtidigt.

Man såg tydliga spår efter maskiner som nitat in i kurvorna och sen fullt ur kurvorna och då spunnit i cs 25m innan det var dags att dromsa för nästa sväng.
Kör man på det viset så spelar det nog ingen roll hur myckat man sladdar.

Det var då inte trevligt att åka på venturen den sträckan.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Jasså inte?

kolla på lederna som går över en is där kan massvis ligga i samma spår utan att det bildas gupp och gropar, men om några gas glada killar kör på skoterlederna där det gasas snön sprutar upp och grop bildas sen kommer fler och kör man följer rytmen, knölarna blir jädrigt hårt och frysta till slut

sladda ja, men hur enkelt kan det vara och sladda när det ser ut så på många ställen
kolla på en högkams matta som åker över ett litet gupp med jämn fart så får du se att det blir en lite större hög.
mattan skottar upp lite på varje hög å tillslut så blir det en jättehög + alla coola race killar mä slednecks dekaler som trycker fullt i alla gupp.


hoppas att alla som klagar åker ut å sladdar :ciao:
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
för den som inte visste det så blir lederna dåliga även om man inte "pumpgasar".
ju fler som kör destå sämre blir det och ju sämre det är destå fortare slits det.

och "högkamsmattor"..? vad beteknas som "högkam" när nästan inga skotrar idag har lägre än 32 mm kammar? och sliter en mjuk mountainmatta med 57 mm kam hårdare på lederna än en 32-38 crossmatta?... hmmm,

(tyckte bara att det luktade lite bakåtsträvare i några tidigare inlägg...)


hatten av för alla som är ute å sladdar leder hur som helst! även om lederna blir dåliga fort så skulle dom vara helt kattastrofala om dom inte får nått underhåll alls.
det har man sett bra exempel på i gällivare under höstvintern!
 

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
jag bor ganska nära fjällen men det är som sagt ingen garanti då de snabbt blåser igen och dåligt märkt var leden går och de är även dålig ut och sladdar.. de enda bra ställena där det är någorlunda jämnt är ju över myrarna.. men ska ut i helgen och sätta upp mer kryss med reflexer och även en tur med sladden. Håller med första inlägget att leka de kan man göra utanför leden och jag ser inte de roliga med att leka på leden men högre fart kan man ju komma upp i..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
för den som inte visste det så blir lederna dåliga även om man inte "pumpgasar".
ju fler som kör destå sämre blir det och ju sämre det är destå fortare slits det.
Precis, och desto oftare behöver det prepareras för att trafiken ska hålla sig på leden då få vill köra "puckelpist" annat än på en bana.

På många ställen från nu och t o m mitten på april behöver det prepareras 4-5 gånger per vecka istället för som nu 1-2 ggr anars blir ju leden bara sämre under säsongen eller kräver än kraftfullare verktyg som vi inte har ännu i Sverige i alla fall.

Och, som i tidigare inlägg, prepareringen börjar på barmark annars är man tvåa