hur uppfattar ni skoterlederna?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
håller med. leden i lillpite och upp mot yttersta-åträsk mm är fan inte fina.
det går inte att köra efter den leden på helgerna. på veckan går det bra då ingen kör där men på lördagarna blir den alltid sönderkörd.

och jag tror bara att den sladdas 1 gång i veckan och det är på söndagskvällarna.

om man ska leka så tycker jag man kan göra det på sjöar, myrar och inte efter leden. skulle jag haft en gammal 5-9 och en sladd så skulle jag då iallafall varit och hjälpt till med leden.

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Men hur kul är det att vara ute och köra skoter om man ska ta hänsyn till hur det ser ut där man far fram?

Nej ur den här kurvan kan vi inte gasa för då riskerar ulf 43 att anlöpa boggidämparen på sin ext580 och så kan man ju inte ha det.

Helt värdelöst

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
var ute i arvidsjaur igår och leden vittjåkk - stenträsket måste vara nå av det sämsta jag kört på i mitt liv.. fick ju blodsmak i munnen till slut... och jag vet att dom gör ett bra jobb med lederna men dom körs sönder som fan varje helg...

ne man kan inte tänka på alla men om det har börjat gropa sig behöver man inte bju fullgas i varje grop man ser...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Men hur kul är det att vara ute och köra skoter om man ska ta hänsyn till hur det ser ut där man far fram?

Nej ur den här kurvan kan vi inte gasa för då riskerar ulf 43 att anlöpa boggidämparen på sin ext580 och så kan man ju inte ha det.

Helt värdelöst
Du borde inte få köra alls.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå

Helt värdelöst

ne man behöver ju kanske inte köra i 20 km/h men man behöver inte heller ligga och hålla stumt överallt heller. lagom är bäst

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
håller med. leden i lillpite och upp mot yttersta-åträsk mm är fan inte fina.
det går inte att köra efter den leden på helgerna. på veckan går det bra då ingen kör där men på lördagarna blir den alltid sönderkörd.

och jag tror bara att den sladdas 1 gång i veckan och det är på söndagskvällarna.

om man ska leka så tycker jag man kan göra det på sjöar, myrar och inte efter leden. skulle jag haft en gammal 5-9 och en sladd så skulle jag då iallafall varit och hjälpt till med leden.
Många av de modernare sladdarna kan dras av de flesta maskiner och all hjälp är mycket värd, ta kontakt med byagruppen i Lillpite får du säkert dra en sladdsväng eller 2

Helt rätt, det finns oerhört många ställen man kan leka av sig på och inte på leden

Helt värdelöst
:hmmmm:Livet består i en massa hänsynstaganden och ansvarstaganden, om inte förr så kommer de senare i livet så det är bara att välja.
Du kan som sagt inte välja när du föds eller dör men däremellan så måste man välja, därmed sagt att väljet man att stå utanför normal moral och etik är det helt okej bara man är beredd att stå för det, även vid skranket hos domaren eller tanken på att högen jag skottade upp mitt på leden kan ha orsakat kotförskjutningen som någon råkade ut för just där, oftast är det passageraren som tar smällen också

ne man behöver ju kanske inte köra i 20 km/h men man behöver inte heller ligga och hålla stumt överallt heller. lagom är bäst
Precis, det gäller att komma ihåg att det är vinterleder vilka är öppna för alla som inte trampar sönder leden vilket innebär att det kan stå en darrande hundägare bakom nästa krök

grop

Välkänd medlem
Jag bor på ett ställe där det inte finns några leder. jag har alltid varit ensam att köra skoter på kanske 3-4km radie. Jag har haft släta fina spår utan att behöva prepparera på något vis.
Den här vintern har det tillkommit nya grannar några gårdar bort. Grabbar i 16-18 års åldern. Fy satan vad jag får studsa för att ta mej fram på sina ställen.
Först får jag köra upp ett spår med min långbandare så de tar sej fram sedan är de ute och kör sönder mina spår... jag blir sååå glad när jag och pojken på 3 år vill ut och mysköra lite.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lederna i borlänge är också ett skämt. Speciellt dom som är nära staden. Man tappar lusten innan man knappt börjat åka.
Är beredd att säga emot.
Till stan är jag dock aldrig med skotern, den har inget där att göra. Tankar vid Jet vid kupolen, dit är det inga problem för mig att köra.
Och lederna är överlag förvånansvärt bra - Med tanke på hur dom sett ut tidigare år.
Allra helst den från Floda till Älgsjön, värt varenda krona som medlemsavgiften kostar att åka på den, Erik som sladdar den gör ett otroligt jobb.

Åter till topic, Glöm inte att undervegetationen gör sitt för att ställa till med gropar i leden.
Klart det inte blir stora gropar på en is, den är ju helt flack under snön.
På leden är det sten, stubbar, rötter och fan vet allt under snön.

Håller med 426H vad gäller sk HK-mattor och pumpgasning - tror inte det är den stora boven.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag bor på ett ställe där det inte finns några leder. jag har alltid varit ensam att köra skoter på kanske 3-4km radie. Jag har haft släta fina spår utan att behöva prepparera på något vis.
Den här vintern har det tillkommit nya grannar några gårdar bort. Grabbar i 16-18 års åldern. Fy satan vad jag får studsa för att ta mej fram på sina ställen.
Först får jag köra upp ett spår med min långbandare så de tar sej fram sedan är de ute och kör sönder mina spår... jag blir sååå glad när jag och pojken på 3 år vill ut och mysköra lite.
Just det där är något som vi måste ta åt oss, många tror att grannsämjan blir lidande om man säger till men jag upplever att det är just tvärtom att får föräldrar konstruktiv hjälp att prta med sina ättlingar blir resultatet bra.

Hade för några år sedan liknande bekymmer i stugan men med lite konstruktiv dialog i positiv anda vuxna emellan så är nu läget helt annorlunda.
Dessa nytillkomna söker sig ofta just till befintliga spår för att de bl a själva inte hittar eller vågar fara ut i det okända.
Det vi gjorde var att just ta med dem ut i det okända, till sådana ställen där inget skadas och offensiv puderåkning kunde ske, idag har de ut mycket mycket mer av sin snöskoterkörning och områdena närmast stugbebyggelsen hålls någorlunda orörda, mao lugnt och tyst också för det mesta, visst ibland har de besök av polare som måste visa att de har slutburk och kan köra på rullen men numer blir de tillrättavisade av de yngre så konsekvens kan löna sig.

Ansvar måste både ges och tas och när min 5,5 åring prommar fram till en "sledneckswannabe" och säger, hördududu, du kör så det gör ont i öronen så aktiveras säkert några minnesceller

grop

Välkänd medlem
Just det där är något som vi måste ta åt oss, många tror att grannsämjan blir lidande om man säger till men jag upplever att det är just tvärtom att får föräldrar konstruktiv hjälp att prta med sina ättlingar blir resultatet bra.

Hade för några år sedan liknande bekymmer i stugan men med lite konstruktiv dialog i positiv anda vuxna emellan så är nu läget helt annorlunda.
Dessa nytillkomna söker sig ofta just till befintliga spår för att de bl a själva inte hittar eller vågar fara ut i det okända.
Det vi gjorde var att just ta med dem ut i det okända, till sådana ställen där inget skadas och offensiv puderåkning kunde ske, idag har de ut mycket mycket mer av sin snöskoterkörning och områdena närmast stugbebyggelsen hålls någorlunda orörda, mao lugnt och tyst också för det mesta, visst ibland har de besök av polare som måste visa att de har slutburk och kan köra på rullen men numer blir de tillrättavisade av de yngre så konsekvens kan löna sig.

Ansvar måste både ges och tas och när min 5,5 åring prommar fram till en "sledneckswannabe" och säger, hördududu, du kör så det gör ont i öronen så aktiveras säkert några minnesceller
Det har du helt rätt i att bara man säger saker och ting på rätt sätt så brukar de flesta lyssna. Det är bara det att jag inte vill knacka på dörren och säga till dom om det utan jag vill ta det den dagen då jag stötar på dom någonstans. Vill ju inte vara allt för grinig mot dom. Visst kan jag förstå att de vill leka, man var ju själv likadan då man var i ungdomens synder. Jag fick skäll av grannarna för att jag gjorde lägdorna leriga då jag körde bil där som 13 åring.
Nu börjar jag låta gammal i mitt surr. Måste ju poängtera att jag endast är 28år :hello:

4

426H

Jag är ganska säker på att det blir mer och större gropar på leden när man kör långsamt än när man kör snabbt. När man kör sakta gräver skidorna ner i varje ojämnhet och groparna blir större och större.
Det är ju bara att titta var dom värsta pucklarna finns, är det på myrarna där dom flesta gasar på, eller där det är där det är smalt och dålig sikt i skogen, där dom flesta kör långsamt?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
.
Nu börjar jag låta gammal i mitt surr. Måste ju poängtera att jag endast är 28år :hello:
Hehe, jag är 45 så det blir ännu mer det var eljest förr:)

Visst hade man mycket kul i unga år, fri skoter och fri bensin, 800-1000 mil per år utan att det fanns leder, sen så gick det ju inte att köra sönder så mycket med Elan 250, Olympique 340/640 och Everestar då varken matta eller skidtryck åstadkom mycket skada, dock för den skull fick man lära sig att köra så man inte störde andra på något sätt så man drog ju långt till skogs

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Jag är ganska säker på att det blir mer och större gropar på leden när man kör långsamt än när man kör snabbt. När man kör sakta gräver skidorna ner i varje ojämnhet och groparna blir större och större.
Det är ju bara att titta var dom värsta pucklarna finns, är det på myrarna där dom flesta gasar på, eller där det är där det är smalt och dålig sikt i skogen, där dom flesta kör långsamt?
Det där fattar jag inte riktigt, groparna som jag ser blir av att folk helt plötsligt trycker fullt på gasen och gräver. Men att skidorna ska gräva ner sig pga långsam körning och därför skapa gropar tycker jag låter dumt.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38

Jag tror att du är på rätt spår. Våglängden beror i alldra högsta grad på farten.

När jag var liten så gick skoterleden till stugan efter en stig i skogen.

Det vart nått så otroligt gropigt där under vintern så det var svårt att ta sig fram med kälke och de flesta hade inte mer än 20-30 hk. Där det var trångt så vart det ännu värre och tätare. På en liten myr som man passerade så var det rätt ok trots att alla drog på.

Visst sliter det otroligt om man pumpgasar med en fet matta men jag vet att det går bra att få det gropigt med ett antal skotrar av typ ockelbo 600.
Eller som nån sa blir det gropigt även i ett liftspår...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Långsamt bygger långa, mjuka pucklar och snabbt och hårt över topparna bygger vassa elaka pucklar.
Finns en del förklaringar bl a här med en intressant film
http://academic.regis.edu/dbahr/GeneralPages/Research/MogulResearch.htm

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror nog att det är en kombination mellan "Häftiga" broms- och gaspådrag (dvs. ryckig körning), där det är smalt och krokigt, och att styrstålen luckrar upp leden när man svänger, det sistnämnda oavsett fart.
Men hastigt gaspåslag ut ur kurvorna skapar gropar i den uppluckrade leden.

Varför det inte uppkommer på öppna myrar och sjöisar, är dels för att man kör med jämn fart på dessa partier. Inga häftiga broms- och gasrörelser, och att man inte behöver göra kraftiga styrutslag, som luckrar upp leden.

Det är ju bara att kika hur en crossbana ser ut efter ett skotercrossheat !
Tror inte att banan skulle bli lika dålig, med heat där startfälter består av ett gäng "Bredbandsgubbar" som puttrar runt i 50 km/h. :eyebrows:

glenny

Medlem
18 dec 2009
20
0
1
Varför säger ni sånt som "sledneckswannabes" och "tuffa race killar med slednecksdekaler" samtidigt som ni försöker få folk att förstå problemet? förstår inte på vilket vis de skulle hjälpa.:hmmmm:

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Många här menar tydligen att guppen blir att folk kör för sakta och för dålig preparering av leder osv, det ska tydligen vara boven i att det blir så sönderkört och usla leder som jag menar är skitsnack!

hade jag haft min egna skoterled och kört med jämn och fin harmgång hade jag aldrig behövt sladda nå leder.
Men ni får ju sladda pista bäst fan ni vill för de spelaringenroll när folk leker sönder lederna!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför säger ni sånt som "sledneckswannabes" och "tuffa race killar med slednecksdekaler" samtidigt som ni försöker få folk att förstå problemet? förstår inte på vilket vis de skulle hjälpa.:hmmmm:
Helt rätt, ibland används det epitetet lite slarvigt , snöskoteråkare med alltför offensiv körstil i förhållande till givna förutsättningar efter lederna låter lite bättre , eller hur?

Alltså detta med fort eller långsamt, maskinerna idag har en helt annan geometri än gårdagens, mattor med bättre grepp kräver mer av styrning/skidor och följdaktligen avgör detta hur aggressivt dessa beter sig mot underlaget i gropar och kurvor, även då man kör långsamt.

Att sen en 5-9:a med fulllastad Nila bakom pulvrar varenda grop efter leden trots krypfart beror mer på den obefintliga mattan/kammarna än vad gastummen gör.

Rent allmänt skulle problemen bli mindre om alla visade lite mer respekt för varandra och varandras göromål efter leden, t ex
-Köra över hela ledbredden där det är möjligt mht sikt och säkerhet
-Kommer man till nysladdad led, ta det lugnt och om möjligt välj annan väg och kör lugnt så håller den bättre imorgon och resten av säsongen
-På nysladdad led, kör om möjligt på den osladdade delen och undvik "offensiv körning"

osv mm, får leden härda över natten så blir det bättre för alla och det är rätt roligt också att stiga upp tidigt och köra den där nypistade som fått härda över natten

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Långsamt bygger långa, mjuka pucklar och snabbt och hårt över topparna bygger vassa elaka pucklar.
Finns en del förklaringar bl a här med en intressant film
http://academic.regis.edu/dbahr/GeneralPages/Research/MogulResearch.htm
Slitaget på en led har ju flera faktorer som påverkar.
Är det hård eller mjuk botten:
Mjuk botten ger med sig under skotern o bildar gropar.

Trafikintensiteten: Hur ofta används leden.

Vilken typ av skotrar som kör:
Tunga eller lätta. Tunga touringekipage klappar ner i botten oftare.
Långa eller korta. Korta går ner i guppen djupare.
Låga eller höga kammar, samt jämn eller pumpgasande.
Inte så enkelt då nästan alla skotrar idag har relativt höga kammar som luckrar upp snön o gör den mjukare, som därigenom blir gropigare. Pumpgasande spöar en mjuk led men inte en hård.

Många faktorer som sagt. :hmmmm: