Enkelt...
1. Betala medlemsavgift så klubbarna har råd med bränsle och riktiga maskiner.
2. Visa hänsyn, kör med förstånd då får fler njuta av de fina lederna.
En uppgift för Snofed och klubbarna att arbeta med i attitydmålsättningar, visioner osv, tänk ett projekt på 3 år vilken dels kvalitetssäkrar förarbevisutbildningarna och dels driver an massiv informationskampanj i konstruktiv anda för en, på alla sätt hållbar snöskotertrafik.
Gör man inte något åt den offensiva körningen (information, visa att man inte accepterar den på leder vilka inte tål det eller sladda oftare) på leder vilka egentligen inte tål det så blir en generell avgift ett tomt slag i luften, den räcker inte till.
Att ideellt sladda 4-5 ggr/vecka som Lynxfun föreslår är orimligt, då måste anställd personal in i bilden = mycket dyrare. (Först 4-5ggr dyrare pga antalet sladdomgångar sedan personal, ojoj vad det kommer att kosta).
Yes, jag vet och just därför jag lyfter fram det för i detta prat (som det tyvärr ännu är efter 15 år) om generella vinterledsavgifter per registrerad snöskoter så verkar många, både skoteråkare och klubbar tro att 500 kr räcker för att vi skall få bra och släta leder.
Egentligen räcker det bara till att göra det som görs idag lite mer ordentligt och kanske med lite bättre utrustning.
Hur många har egentligen koll på vad det kostar att upprätthålla dagens standard utslaget per ledkm?
Sedan handlar det inte om 4-5 ggr per vecka under hela säsongen utan väder och trafikintensitet styr ju också givetvis, på många ställen räcker det ju med sladdning fre, lör och sön kväll istället för onsdag/söndag kväll men de på plats varande förutsättningarna styr.
Däremot kommer klubbarna direkt att tappa medlemmar och jag tror det rätt stora tal det tyvärr kommer att handla om, varför betala för något man redan betalt för kommer väldigt många att tänka.
Sen är det också en fråga om hur många maskiner som registreras, har själv en ny samt 4-5 veteranare reggade och det kommer direkt att bara bli den nyaste som är reggad då veteranarna går kanske 5-10 h per säsong tillsammans
Det generella felet man gör, enligt mitt sätt att se på det är att inte definiera Mål, Metod och Resurs först.
Alltså, de allra flesta vill ha släta fina leder om man ska betala för det, eventuellt en femhundring idag och ännu mer längre fram och då måste lederna direkt vara bra för att få acceptans från början.
Ett annat generalfel är att alla leder generellt kallas för leder istället för att definieras i stråk, lokal led, regional led.
Många lyfter ju fram att i vår kommun har vi XXX km led men, egentligen hur många km av dessa förtjänas att kallas vinterled om man synade uppmärkning, preparering osv, 30%-50% kanske?
Enkelt...
Skall man ut och sladda skall leden vara SLÄT efter utfört arbete, annars är det nästan bortkastat, alltför många sladdar åt "luftfartsverket".
Sladdning skall som tidigare beskrevs göras på kväll/natt (helst inte på helgen) så inte det körs sönder direkt.
Sladdning skall som också tidigare sas göras från tidig säsong, speciellt om man bara har skotrar som dragfordon.
Precis, det finns tyvärr de som bara far ut och gör det utan kvalitetstanke utan just för att de står på sladdlistan den dagen, sker det i samband efter ett snöfall, sladdningen sker åt luftfartsverket i rask takt, mitt på leden och kanterna lämnas orörda så förstör det leden lika mycket långsiktigt och kanske t o m mer än många typer av "offensiv åkning".
Precis som för snöskoteråkare med förarbeviset så kan det krävas några timmars utbildning/information för en del är det gäller just sladdning så att man inte gör det för att bara göra det.
Avslutningsvis, skrivningen ovan är inte ett påhopp på den ledskötsel som görs, tvärtom, ,
man måste verkligen högakta alla de insatser som görs ideellt och ofta med tillskjutande av egna medel, egentligen är det fantastisk att det finns de leder vi har idag