Hur mycket töjer sig en ny matta?

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

Har monterat boggiförlängning från Blingfactory på skotern, från 307 till 345, å nu när allt e ihopsatt å jag skulle sträcka mattan så tycker jag det finns så lite kvar å spänna på allt eftersom mattan kommer töja sig, Kan spänna axeln ca 1-1,5 cm till bakåt bara innan de tar stopp.

Så nu till frågan, är det någon som har lite koll på hur mycket en matta töjs?

Skulle va lite surt ifall man måste köpa en offset axel så ekonomin kan bli lite tjärv när man blir arbetslös innan jul :p
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har köpt 2 nya skotrar och jag har inte haft några problem att det töjs. Endas någon liten finjustering
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min xm gick från perfekt till att den kuggade över på 200 mil. Nu kan ju nåt annat gett sig men jag har inte sett något.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nonslip drivhjul is the shit! Skotern gå ju billigare med inte så välspännd matta också =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror du det går lätt när mattan tar i tunneltaket, vilket den gör i högre hastigheter med slak matta?

Nej, ha rätt spänning på mattan.

Till topic.
Tycker det är bara i början den töjer sig. har man rätt spänning när man hämtat sin nya maskin brukar mattan vara rätt slak efter typ 10 dagars körning.
Men efter en halv säsong på en ny maskin upplever jag inte att mattan sträcks så mycket mer.
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tack för svar =)

jag får som sagt hoppas jag klarar mig från att köpa en offset axel.
Men om jag har otur, vet ni var man kan få tag i en offsetaxel som flyttar axeln bakåt, vill inte ha en som e anpassad för att ha större hjul, har letat genom både Billet x å Blingfactorys sortiment men hittar ingen
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tack för svar =)

jag får som sagt hoppas jag klarar mig från att köpa en offset axel.
Men om jag har otur, vet ni var man kan få tag i en offsetaxel som flyttar axeln bakåt, vill inte ha en som e anpassad för att ha större hjul, har letat genom både Billet x å Blingfactorys sortiment men hittar ingen

Det borde gå att bara vända valfri offsetaxel 90 grader.
Annars är ju större hjul på en offset en väldigt enkel lösning. Då radien tar en del av mattans längd.