Hur många Hk har en Rotax 467?

Tobbe_srv

Medlem
13 sept 2009
48
0
1
39
Hallstahammar
Jag har fått olika svar men nu vill jag ha ett som är bra:)
Jag har en :mad2:Rotax 467 maskin -89:mad2: och undrar
hur många Hästar det är i denna djävul till maskin:evil:
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
bost, ser i din avatarinfo att du har en 1985 Pro Stock, är det alltså en sk fullflödes 582 utan raveportar eller har den 467 motorn. 1985 var väl första året för Formula MX och Plus, jag var 15 år då och tyckte de modellerna var de fränaste jag nånsin sett! Skulle vara kul att se en bild på din.
Ha det bra!
/Mattias Jonsson
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Hej mattgojohn.
Det är den Pro Stock som Krister Johansson tävlade med. Dessa maskiner tillverkades i en liten upplaga för rent tävlingsbruk och var långt före sin tid när den kom ut 1984. Den tillverkades även i en liten upplaga 1985 men upphörde tyvärr då Bombardier introducerade den tunga MX serien med PRS fjädring.
Original satt det i Pro Stock maskinerna en specalversion av 467:an som hade beteckningen 465 och som var inklassad i Nordamerika i 56 hk klassen. Motorn hade förstärkt bottendel för att bättre klara långvarig hård belastning. För att ta ned effekten från 62 hk så gjorde man en annan avgaspipa och monterade VM 30 förgasare.
Krister körde ju i racingklassen så först satte vi i en 583:a med dubbla pipor och sedan när 643:an kom monterades en sådan. Den motorn sitter kvar, men bara med en pipa av Fat Boy typ som Fast tillverkade under några år. Den har stått förvarad under kapell några år och jag har just tagit in den för lite översyn. Den är rödlackad precis som Krister hade den. Skall fixa bilder bara jag har översynen klar/ Bosse Strandberg
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Oj vad rolig info. Då har jag sett skotern in action vid några sm tävlingar i Gargnäs och Älvsbyn. Vad roligt att skotern finns kvar! Det var nått speciellt med dessa modeller (motorer) och fjädringssystemet (boogien)var väl ordentligt före sin tid. Var boogien inte en föregångare till M10an? (Fast kanske stal konstruktionen...) Jobbade du och Krister tillsammans med den boogin?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Hej mattgojohn.
Det finns mycket att säga om den maskinen som var långt före sin tid och skulle stå sig än idag fast den har trailingarmar fram. Maskinen var konstruerad av Gerard Karpik (som då jobbade för Bombardier) och en skarphjärna som hette Geoff Burgess (som även låg bakom bl.a. TRA variatorn). MX Pro Stocken var är ett lättbygge (ca 185 kg) med framram i chrome molly. Liggande stötdämpare under motorn med rising rate utväxling. Den hade en egen boggi när den kom 1984 men det kom ut en helt ny boggi till 1985 som har vissa likheter med M10 boggin (den sitter i min maskin). Det var jag och Krister som Modifierade M10 boggin så att den fungerade för racing. Denna modifiering implementerade sedan Fast när de började att serietillverka M10 boggin.
 

snopro 78

Medlem
27 jan 2010
10
0
1
Umeå
ojojoj! Vilken maskin! Ett stycke kulturhistoria. Verkligen kul att se.
Kördes den i racingsammanhang även efter -87-88?