Hur märker man om reeds är trasiga?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hur märks det på gången på motorn om reed ventilerna är trasiga? Tycker min skoter har börja gå väldigt dåligt och varvar inte ur och väldigt klen. samtidigt har jag sett att den spottar avgaser ur luftburken. Då borde väl reedsen vara trasiga? ska ta och plocka bort förgasare och sånt imorn tänkte jag.

Kan inte hitta nå annat fel på skotern. Avgasventilsmembra hela, tändstiften ser bra ut osv. Hittar som sagt inget annat fel och börjar bli tokig nu. Men den ska väl inte spotta avgaser ur förgasarna?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Får du såkallade "blowbacks" så ja då är reedsen dålig och tättar inte tillräckligt så kompen trycker tillbaka bränslet :)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Får du såkallade "blowbacks" så ja då är reedsen dålig och tättar inte tillräckligt så kompen trycker tillbaka bränslet :)

Och då lär den juh inte gå bra som den gör nu.. Måste som sagt kolla det imorn. Men det konstiga är att det är bara på toppvarv som den inte går bra alls.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
hoppas det är dom som krånglar då annars är jag idélös på va det ska vara för nå som är fel..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Tar 5 minuter att kolla, släpp datorn å gå ut i garaget
Jo men jag har garaget hos farfar och skotern hemma och det är ca 3 km till garaget och jag orkar inte åka dit ikväll :) Sen tänkte jag göra rent förgasarna samtidigt medans jag håller på.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Nu har jag demontera och hitta att 4 blad av 8 per reed ventil glappar ca 1mm. Det måste ju vara en andledning till att den går illa. Frågan är ju nu om det går att bara köpa bladen nya orginal eller om jag ska köpa v force 3 som jag hitta på ebay för $120. Va tror/tycker ni?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Absolut så är det en anledning. Som en riktigt snabb/nödlösning så kan du vända på dom reedblad som läker. Men det hjälper inte speciellt länge å det finns risk att dom går av.
Jag tycker att du ska byta till Boyesen eller V-force när du ändå ska byta.

Kolla även över kolvarna tycker jag, det kan även vara en bidragande orsak till att den är orkeslös
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Absolut så är det en anledning. Som en riktigt snabb/nödlösning så kan du vända på dom reedblad som läker. Men det hjälper inte speciellt länge å det finns risk att dom går av.
Jag tycker att du ska byta till Boyesen eller V-force när du ändå ska byta.

Kolla även över kolvarna tycker jag, det kan även vara en bidragande orsak till att den är orkeslös
Jo dom är slut. Bondlagning som att vända på dom kan kosta mer i slutändan så det blir att köpa v force 3 eller boyesen. Vilken är bäst av dom 2 egentligen? Någon som vet? Boyesen är billigare som det verkar.

Kolvar btw är nya likasom hela motorn i princip. Renovera hela motorn ny förutom reedsen :p
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Boyesen är då inte billigare än V-force men dom är fan så mycket bättre.
Jag hade inte ens funderat mellan valet av V-force och boyesen.

Ett par V-force ändrar gassvaret ytterst lite och ökar draget på mellan register. Medans boyesen ökar effekten över hela registret och markant ökning i gassvar. har provat båda märkena och måste säga att boyesen är ruggigt mycke bättre.
 

N.I.B.

Medlem
22 maj 2009
36
0
1
funderar på att sätta dit boyesen på min RMK 600 -99, är det något man kan göra själv lätt eller ska man lämna in till ÅF? Blir det stor skillnad med boyesen jämfört med original?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
funderar på att sätta dit boyesen på min RMK 600 -99, är det något man kan göra själv lätt eller ska man lämna in till ÅF? Blir det stor skillnad med boyesen jämfört med original?

Du köper lösa boyesen blad och monterar själv i korgen ,, läs instruk bara så du ser om du ska köra med eller utan reedstopp. Följer lösa plåtrimsor med i sattsen ska du köra med endast dom som brickor för skruvarna och inga org stopper.

Den kommer få lite mer rappare svar och med lite tur någ bättre urvarv.... , allt beror på hur taskiga org läpparna är i kondi.

Lösa boyesen är mest prisvärt att köpa.


Normalt märker man av trasiga reeds på ojämn tomgång eller helt utan tomg ,,typ surande tomg. Har man bara sluta reeds typ hela med trötta så kan man få en aning sämmre slutvarv,, men bara en aning,,, sluta reeds kan därimot ge bättre lågvarvdrag och mellanreg ( om dom bara har dålig spännst)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
håller med boost III
hade exakt det symptomet på min zr 800 för ett halvt decennium sedan
surade på tomgång, gick röv och lukta bensin som satan när man puttrade omkring
blev en ny maskin med boyesen reeds läppar
 

N.I.B.

Medlem
22 maj 2009
36
0
1
ok, har tittat på skoterdelen.com och jofrab , vart ska man köpa sina boyesen tycker ni?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
ok, har tittat på skoterdelen.com och jofrab , vart ska man köpa sina boyesen tycker ni?
I USA givetvis, blir mkt billigare så. Sedan några år tillbaka köper jag nästan alla mina reservdelar från usa, om det inte är mkt bråttom att få tag i dom, då köper jag hos den lokale nasaren.

Att köpa på postorder i sverige tar nästan lika lång tid som att få grejjerna skickade från USA, brukar inte skilja mer än någon dag.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag köpte på Måtsund skoterskroten där.... till min storm motor och dem gick på 1200kr har jag för mig.... lösa boysen reeds.... fina grejer :D
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Köp då hellre Boyesen än V-force3..
Ett av mina näst intill spritnya V-force3 har just spruckit upp... Det andra verkar ha klarat sig. (Gummina snackar jag om)