HUR LUFTAR MAN KYLSYSTEMET PÅ EN SKI DOO FREERIDE 800R E-TEC 2012

Trocadero91

Medlem
5 sept 2016
19
0
0
Klässbol
HUR LUFTAR MAN KYLSYSTEMET PÅ EN SKI DOO FREERIDE 800R E-TEC 2012

Jag menar exakt nu, ska skotern vara rakt upp? Lossa någon slang? Tips&trix ?

Just nu står skotern plant på backen och vatten behållaren är full i glykol. Hur ska jag gör exakt ?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Har du provat lufta ur med den lilla slangen som enligt A.holm ska användas vid luftning? Jag vet inte vart den sitter så fråga A.Holm här på forat.
Som jag tidigare har skrivit i dina trådar så brukar jag ta ur termostaten vid urluftning (när de inte finns luftskruv) och jag fortsätter köra så i minst 1 mil.

Anledningen till att impeller flög kan vara att de varit för lite glykol i systemet så de bildats issörja,isflak,isberg med små isbjörnar på.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Du har startar 8 trådar om detta och fått bra hjälp med utförliga beskrivningar hur du ska göra.. kan du inte följa dom instruktionerna som folk gett dig så tycker jag du ska lämna in skotern till en verkstad så de får lufta kylaren och ev felsökning innan du har sönder nånting.

Du får acceptera att du kanske inte har de tekniska färdigheterna som krävs till denna manöver, vi alla är tvungen att uppsöka en verkstad ibland när man inte kan fixa det själv och det är verkligen inget fel i det.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men det är inte raketforskning att lufta en skoter. Har du fyllt och haft skotern i motlut så är den luftad. Det är något annat fel!

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Enligt Ski-doo service manual gör man på följande sätt:

Fyllning:
lyft upp fronten så att det skiljer minst 60cm i höjd mellan bakre vändhjulen och botten på skidorna (under skidbulten, mitt på skidan)

Fyll vätska till "cold level line"

Starta motorn

Fyll konstant på vätska upp till "cold level" när motorn går på tomgång, gör detta tills bakre kylaren är varm (vid lyset 4-5 minuter). LÅT ALDRIG expansionskärlet tömmas och "suga luft" under denna procedur!

Sätt på locket till expansionskärlet
Sänk ner fronten

Lyft upp baken, så högt du kan med ett varmkörnings stöd eller liknande.

Varva upp motorn 3-4 ggr till 7000 RPM.

Sänk ner skotern, stäng av motorn.

Fyll kylarvätska till 15mm över "COLD LEVEL line"

När motorn har kallnat kolla nivån och fyll upp till "COLD LEVEL line" om det behövs.