Hur klär ni er? Och tipps på grejer som är bra att ha med

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Hur klär ni er?
Och vad föredrar ni skalkläder eller fodrat?

Själv kör jag med ull underställ ulltröja
Dunjacka och proloft (dun) byxor
Och skalkläder som man kan öppna i sidorna
För ventilation
Och känner aldrig någon kall vind mot kroppen när det är blåsigt och dåligt väder.

Ska jag iväg på längre turer så har jag även med en tjockare dunjacka som jag kan ta vid pauser
Även sovsäck med Comfort temp -40
Då kan man ju tex gräva bivack om skotern skulle gå sönder eller om man blir fasst någonstan.
Extra strumpor, vantar och buff
Och alltid något ätbart

Ett bra tipps jag läste om va att ha med en tampong eller 2 och doppa ned i tanken så blir det lättare att komma igång med brasa
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag kör med thermo-underkläder (Craft, Odlo).
Benskydd och fodrat byxor (bib). Och när det är riktigt kallt en fleece byxor.
Polyester T-shirt eller fleece tröja, bröstskydd och skaljacka (Jethwear). Och fleece väst (när det är kallt).
80% merino ull strumpor (Icebreaker) och Tobe vivid boa kängor.

Jag har med reserv glasögon, reserv Buff, reserv handskar, reserv strumpor, Blistex läppbalsam, vikbar såg och vatten; minst två flaskor vatten (2x0.5L).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Appropå att göra upp eld. Såg en som rekommenderade att ha med några bitar cykelslang att använda som braständare. Den är lätt att få eld på, brinner länge och kan inte bli blöt.

När det gäller klädsel. Jag kör sällan eller aldrig när det är kallare än -15 och jag sitter än mer sällan och puttrar led. Kan inte påstå att jag har några problem att hålla mig varm. Har skaloverall ytterst, på överkroppen oftast bara en underställströja och Tek-västen men ibland en extra underställströja.
På underkroppen långkalsoner/underställ samt om det är kallt ett par "mjukisbyxor", (på vårkanten skippar jag i regel underställsbyxorna)

På ämnet overall så körde jag i mååånga år med olika tvådelade ställ, alltid med höga "BIB-brallor" men tycktes alltid vara kall om "sidfetan" även om jag klätt mig mer under än det jag ovan beskrivit. Med overallen kommer det inte in någon kalluft på mitten och hela kroppen kan dela med sig till andra delar av värmen på ett helt annat sätt. Totalt så är jag klädd mindre nu men är bekvämare över hela kroppen. Jag har även blivit för lat för att hålla på och knyta skoterskor så sedan några år så kör jag med ett par Viking nånting, typ powerskor, och upplever vissa fördelar av det också. Oberoende av skor så har jag tidigare alltid varit slaskblöt om fötterna i slutet på dagen och det inifrån. Finns inget "tex" i världen som andas lika fort som mitt skinn.... Med ett skoskaft som inte riktigt tar tätt runt benet så kan fötterna luftas en liten aning upp mot resten av kroppen och mina fötter är lite torrare. Hade väl inte skadat med lite mer skyddsfaktor i Vikingskorna men vad gör man....

Överlag så håller jag på att överge "Tex-kläderna". När jag är ute i skogen denna årstid så är det numera mest Ylle och bambu och med något någorlunda vindskyddande längst ut, (regnkläder om det regnar naturligtvis men dom åker av så fort som möjligt). Välfettade skinnkängor med ordentliga ullsockar i på fötterna.
Tex-helvetena hinner inte med att andas oavsett vad dom heter i förnamn så bättre klä sig i något som verkligen andas!!
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Appropå att göra upp eld. Såg en som rekommenderade att ha med några bitar cykelslang att använda som braständare. Den är lätt att få eld på, brinner länge och kan inte bli blöt.

När det gäller klädsel. Jag kör sällan eller aldrig när det är kallare än -15 och jag sitter än mer sällan och puttrar led. Kan inte påstå att jag har några problem att hålla mig varm. Har skaloverall ytterst, på överkroppen oftast bara en underställströja och Tek-västen men ibland en extra underställströja.
På underkroppen långkalsoner/underställ samt om det är kallt ett par "mjukisbyxor", (på vårkanten skippar jag i regel underställsbyxorna)

På ämnet overall så körde jag i mååånga år med olika tvådelade ställ, alltid med höga "BIB-brallor" men tycktes alltid vara kall om "sidfetan" även om jag klätt mig mer under än det jag ovan beskrivit. Med overallen kommer det inte in någon kalluft på mitten och hela kroppen kan dela med sig till andra delar av värmen på ett helt annat sätt. Totalt så är jag klädd mindre nu men är bekvämare över hela kroppen. Jag har även blivit för lat för att hålla på och knyta skoterskor så sedan några år så kör jag med ett par Viking nånting, typ powerskor, och upplever vissa fördelar av det också. Oberoende av skor så har jag tidigare alltid varit slaskblöt om fötterna i slutet på dagen och det inifrån. Finns inget "tex" i världen som andas lika fort som mitt skinn.... Med ett skoskaft som inte riktigt tar tätt runt benet så kan fötterna luftas en liten aning upp mot resten av kroppen och mina fötter är lite torrare. Hade väl inte skadat med lite mer skyddsfaktor i Vikingskorna men vad gör man....

Överlag så håller jag på att överge "Tex-kläderna". När jag är ute i skogen denna årstid så är det numera mest Ylle och bambu och med något någorlunda vindskyddande längst ut, (regnkläder om det regnar naturligtvis men dom åker av så fort som möjligt). Välfettade skinnkängor med ordentliga ullsockar i på fötterna.
Tex-helvetena hinner inte med att andas oavsett vad dom heter i förnamn så bättre klä sig i något som verkligen andas!!


Jag har kollat på liknande vikingskor
Ist för skoterskor dom verkar bra

Själv använder jag Goretex ganska mkt
Men håller med om att på fötterna blir man blöt på insidan
Sen har jag olika jackor på sommaren och vintern den som jag har på sommaren andas mer
Tex när det regnar då. Annars är det mest fjällrävens g1000 som jag använder.
Här i Jämtland är vi ju väldigt rika på nederbörd så jag älskar verkligen mina skalkläder. Ecoshell och Gore-Tex.. btw så finns nu en ny typ av Gore-Tex som ska andas bättre, Är ju en viss skillnad på Gore-Tex pro och inte inte pro eller c knit. Och nyaste heter väl 2.0 tror jag.

Jag friåker när jag kör skoter men kör gärna häldre till platserna med skotern på led än med släp och bil. Roligare att köra skoter på led än bil med släp ju hehe.

Ska prova köra till stöten från åre i vinter tänkte jag. Någon som kört den turen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De här har ni säkert hört redan men braiga braständare är mens-tamponger som man doppar ner i tanken. Jag har fulla skotern med tamponger och även bindor funkar bra. Lite kul att smyga på ketchup på dem när vi ska göra upp eld för grillning :)
 
Reactions: enpatte

swingline

Ny medlem
3 nov 2008
1
0
1
Stockholm
Är det någon som provat glasögon med elektrisk avfrostning och så fall batteri eller strömsladd som ansluts till skotern?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har inte gjort det sjlölv men har två kompisar som kört med 509 x5 ignite? Väldigt nöjda dock så kan det vara idé att strippa fast batteriet på bandet för det lossnade två gånger under 1 dag
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan rekommendera Klim adrenaline Pro GTX BOA om någon jagar skor:
Klim skor hos sledstore

Har aldrig varit någon med direkt fotsvett men har aldrig haft några tempproblem med dessa vare sig det har varit kallt eller varmt.
Att man kan anpassa passformen med olika spännen för foten och vristen/vaden gör den enormt anpassningsbar.
Stadig, stabil känsla med bra grepp.
Slog sönder en plastbit som sitter mitt i BOA-spännet ifjol mot fotbrädan och fick 2 nya uppsättningar spännen med snören.
Allt skickades till mig efter att jag laddade upp bilder via BOA:s hemsida, otroligt snabbt och smidigt.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har dock stora problem med imma, någon som har en bra lösning som tidigare haft problem?
Det enda som funkar för mig är balaclava med elefantsnok: Snabel
Denna blir dock för varm vi aktiv åkning så då blir det att åka utan googles för min del annars får jag hålla andan så fort det går lite långsamt.

Kör med en äldre Airoh hjälm(Stealth) och en par 509 aviator googles, har provat några andra billigare googles och de har alla varit sämre sett till imma.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag kör alltid med anti imspray. Finns lite här o dör jag köpte från Biltema för hundra är sedan. Men Diuskmedel modell YES är nästan lika bra som imspray men de kräver lite teknik att lägga på. Man gnuggar in Yes med tassarna och sköljer bort så lite som möjligt. Vissa sprayer är bättre än andra jag kommer inte på vad min favvo är men ska kolla imorgon om jag hittar flaskan.
 
Reactions: patric70

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har provat YES men ej imspray.
Yes hjälpte inte direkt för mig, men om imspray är bättre så är det bara till att prova.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har provat YES men ej imspray.
Yes hjälpte inte direkt för mig, men om imspray är bättre så är det bara till att prova.
Både yes och imsprayer är inte så effektiv de ger väl en förbättring med 20-30% max. Vill man ha effektivare skydd så kletar man på yes eller sprayer och torkar bara bort såpass att man ser igenom hjälpligt. Ju tjockare skikt desto bättre men de ger ju i sin tur sämre sikt :rolleyes:
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag kör med de hör gogglesen

Och jetwaer imperial carbon hjälm men har inte haft problem med imma på dom.
Det va dom ända gogglesen jag fick in i hjälmen av de som fanns i butiken som jag kunde prova så fick bli dom.
När jag åker bräda har jag Oakley flight deck goggles och dom har jag inte heller haft några problem med imma i men dom är väl tveksamma att man får in i någon hjälm, så det skulle jag kunna tipsa om ifall någon söker.. fungerar för mig iafl
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har provat YES men ej imspray.
Yes hjälpte inte direkt för mig, men om imspray är bättre så är det bara till att prova.
Vet att Oakley ska något immspray
När jag köpte mina så va det väl de som satt när dom var nya. Och åkt bräda i 2 säsonger och inte haft problem med imma fortfarande.
Så har själv inte provat att spraya på nått. Men viktigt att tänka på är att inte ta på insidan på linsen om man byter lins och så då det förstör immskyddet
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Åk in på en sportaffär där dom har mycket hockeyprylar, det finns en immspray som jag använde i min ungdom på visiret med väldigt bra resultat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ingen Imspray jag provat har just någon effekt alls....
De improblem jag hade var på mina vanliga glasögon, skoterbrillorna immar sällan. Numera, sedan jag börjat kunna ha linser, är imman ett väldigt litet problem. MEN, jag måste ha dubbelglas. Köpte ett par billiga "reservare" som bara hade enkelglas och det skiter sig omgående.
Och det är då inte så att jag har några problem med att både svettas och bli andfådd.
Vad jag inte har däremot är hjälmhuva, de få gånger jag provat så immar det definitivt lättare.