Hur håller man fast primären?

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
Ska ta av primärvariatorn men jag är ganska nybörjare på det här med variatorer så jag undrar hur man håller fast den?

:hmmmm2::eek:

Edit: Det är bulten jag vill ha lös.

Last edited:

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Använd en mutterdragare, då får du lös bulten utan att du måste hålla fast variatorn.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Sätt ett träskaft från en sopborste eller liknande, om inte bulten sitter FÖR hårt så går det, annars går bara skaftet av och inget händer med variatorn. Min satt dock som ett berg(då man måste använda avdragare för att få lös den från konan) så vi fick använda vatten(skotern stog på sidan) och gängtejp på avdragarn för att få lös skiten, sa pang sen var den lös :)

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
Kanske var otydlig, jag vill hålla fast variatorn för att få lös bulten.
Ska bara ta bort den yttre delen av primärvariatorn.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
jag har använt
rör/kofot ner i hålen och bara kollat att jag inte brutit mot något inne i variatorn utan bara i väggen.
spännband, krok i ett av hålen, samt andra änden i sekvariatoraxeln eller ramen på nå lämpligt ställe.
Oljefiltertånng

allt har funkat men hur pass nyttigt det är... det är en annan sak :)

pontan666

Medlem
18 feb 2009
28
0
1
jag har använt
rör/kofot ner i hålen och bara kollat att jag inte brutit mot något inne i variatorn utan bara i väggen.
spännband, krok i ett av hålen, samt andra änden i sekvariatoraxeln eller ramen på nå lämpligt ställe.
Det där med spännband var smart!
Tack! :hello:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
sp4x har rätt i de med spännband, vill man inte skaffa orginalverktyget som BRP har för att göra detta så använd då spännband istället. Jag råder dig att UNDVIKA att bryta med andra saker i hålen. Jag råder dig också att undvika att använda mutterpurra då dessa kan skada veven/pakboxar/lager, KAN skada, SKADAR inte säkert.

Jag sätter alltid fast primären i hålen med ett spännband som har en tillräckligt lite krok för att inte behöva böjjas eller sitta snett på något sätt i primären. Den andra änden sätter jag i bågen från fotholken. Sen så äre bara att skruva ut skruven.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
lås fast bromsen och tryck ihop remmen mellan variatorerna med en tving eller liknande.

och gör en adapter till fettsprutan så är det bara några pump så smäller variatorn lös.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Har man långt biltema spärskaft eller dylikt så kan man ha den mot golvet och själv så vrider man på varitorn(fram och tillbaka snabbt) så losnar muttern efter några gånger har funkat åt mig två gånger, lätt o smidigt och man riskerar inte att skada något.

Sen när man ska dra den med moment när man ska ditt med bulten igen så sätter man momentskaftet ner mot golvet och vrider på variatorn tills momentskaften klickar(vid rätt moment värde)

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Ett helt vanligt snöre som man gör en liten ögla på sen stryper man den runt variatorn,knyter fast änden i t.ex fotsteget....