Hur gammal får en hjälm vara?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Söker ju en skoter med ljus och lykta och kom då på att min lazer hjälm snart bör vara ca åtta år. Men fråga är då hur länge en hjälm fyller sin funktion?
Plasten och allt bör ju ha härdat en del och alltså inte skydda lika bra samt fått sig en del smällar och säkert bilvit tappad i backen några gånger.
Så hur länge fyller den sin funktion?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror inte du har din hjälm så pass länge (och använder den ofta)...bör nog vara ganska skabbig både ute och invändigt.. min hjälm är inne på 3e sässongen och behöver helt klart bytas...helt slut är den..men då har den fått lite smällar oxå av div. krascher.. men de är som Undie säger..behövs bara 2ggr...ibland så räcker de med att du bara tappar den EN gång så är de bara å skrota hjälmen...direkt de blir ett jack i färgen oxå så har den tappat en viss funktion...

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
hmm min är från tidigt 90tal då mamma slutade åka motorcykel. Kanske köpa en ny om jag får för mej att använda en sån :hmmmm2:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag har läst siffror som säger att en plasthjälm bör bytas efter 3år och en i kompositmaterial efter 5 år. Jag har inga källor till detta så ni får ta det för vad det är. Detta gäller givetvis så länge de inte är "krashade".

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag har läst siffror som säger att en plasthjälm bör bytas efter 3år och en i kompositmaterial efter 5 år.
ja det stämmer att det är den livstiden man rekommenderar på en hjälm.
däremot så ser jag inga hinder att lägga på några år om man har skött hjälmen pedant.

hjälmen som jag har vid skoterkörning visade sig vara tillverkad juli -91,
När man pressade tumnageln mot frigoliten i den hjälmen så fick man inte ens ett märke pga att den stelnat.
så den hjälmen är skrotad nu och en ny är inköpt för säsongen,
vid en riktig smäll så hade den nog inte varit bra att ha på sig.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Dagens hjälmar mår bra av samt livslängden förlängs väsentligt om man förvarar dem i medföljande hjälmpåse undanskymt från UV ljuset.

Tekniken idag vid tillverkning av de flesta prylar går ju ut på att de ska ta slut efter ett antal år, så vi köper nya t ex vissa stickers bleknar ju fort men görs de i , tror det heter typ "8 års foliat" så håller de mycket längre.
Samma säk gäller plaster och kompositer, de kan om de vill göra dem "livstidshållbara" men då ökar priset med 25-50 % och med konkurrenssituationen törs de flesta inte vara dyrare än någon annan.

:hmmmm:8700 h/år, ca 200 h skoterkörning med kringverksamhet kanske hjälmen max exponeras 10 % av årstimmarna, resterende del i mörkförvaring utan UV påverkan då räcker de länge.
Sedan kan man säkert förlänga skalets livslängd med rengöring, vaxning osv också.

Har själv en klenod, Ski Doo TNT hjälm från 1977, mint kondition, suttit många 1000 h på huvudet men är ännu faktisk mjuk i skalet.
Den kommer att sitta bra tillsammans med TNT overallen och TNT handskarna på ett renoveringsobjekt.....