Hur gammal är alla?

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Forums namnet är väll hur gammla alla är?

Jag är 15, FYLLER 16, (SKOTER) IMORRN!! . Dagen efter (nu på måndag alltså) ska jag börja sommarjobba. Jag har sparat och jobbat ihop pengar i typ 5 år och nu i vinter har jag räknat ut att jag kommer ha ca. 40.000 att köpa en skoter för :D känns skönt..

Kan editera "stelt" också att det går hur bra som helst att få tag i en bra skoter utan ens föräldrars hjälp :)
Visst, att få en dyr maskin skulle ingen säga nej till? . Men känslan av att ha tjänat ihop alla pengar själv och lagt det på en skoter är något specielt,..

Puss alla och börja inte tjaffsa :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jag har haft en Lynx 20 eller vad dom nu heter samt en indy sport 340. Dom två betalade pappa. MEN EDGE'N OCH SRX'N HAR JAG BETALAT SJÄLV!!!!!!! DU behöver ju inte döma ut alla bara för att du inte är nog gammal för att skaffa dig ett jobb av något slag och tjäna ihop pengar själv!
Jag fick stxen resten har jag jobbat i hop själv ;)
 
B

Buktholmen

Forums namnet är väll hur gammla alla är?

Jag är 15, FYLLER 16, (SKOTER) IMORRN!! . Dagen efter (nu på måndag alltså) ska jag börja sommarjobba. Jag har sparat och jobbat ihop pengar i typ 5 år och nu i vinter har jag räknat ut att jag kommer ha ca. 40.000 att köpa en skoter för :D känns skönt..

Kan editera "stelt" också att det går hur bra som helst att få tag i en bra skoter utan ens föräldrars hjälp :)
Visst, att få en dyr maskin skulle ingen säga nej till? . Men känslan av att ha tjänat ihop alla pengar själv och lagt det på en skoter är något specielt,..

Puss alla och börja inte tjaffsa :)
Men du grattis! :)
I år så kommer jag nog köpa min första riktiga skoter, jag kommer att låna av min far, men håller med Sledborne, är ju skönare att veta att den är HELT din, behöver inte betala av, som jag kommer få göra ett braa tag.. :) Förresten, jag är 14 men fyller 15 om 2 ½ månad.
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
ja, men ni...
Jag undrar bara en sak: varför måsste man vara 16 år gammal för att få köra terrängskoter och så vidare, har frågat på en annan tråd men nu är jag seriös. Inte uppnådd ålder själv heller men chansen att jag skadar mig är minimal med mina maskiner och jag är mera utav en finåkare och kör efter kraftledningen och bort till myren...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
ja, men ni...
Jag undrar bara en sak: varför måsste man vara 16 år gammal för att få köra terrängskoter och så vidare, har frågat på en annan tråd men nu är jag seriös. Inte uppnådd ålder själv heller men chansen att jag skadar mig är minimal med mina maskiner och jag är mera utav en finåkare och kör efter kraftledningen och bort till myren...
DU ja. Men alla är inte som du. Dom har nån värsting 800 som dom lånar av mor och far. Sen har man inte mognat till ordentligt, inte för att många som är 20 har gjort det heller. Varför ska man vara 18år för att köra bil ? varför ska man vara 21år för att få köra tung MC ?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
ja, men ni...
Jag undrar bara en sak: varför måsste man vara 16 år gammal för att få köra terrängskoter och så vidare, har frågat på en annan tråd men nu är jag seriös. Inte uppnådd ålder själv heller men chansen att jag skadar mig är minimal med mina maskiner och jag är mera utav en finåkare och kör efter kraftledningen och bort till myren...
Känns som att jag måste strunta i licensen bara för att man måste ha den.
Är det olagligt blir det bara roligare! :evil:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Känns som att jag måste strunta i licensen bara för att man måste ha den.
Är det olagligt blir det bara roligare! :evil:
Det är bara så rätt, det är skit kul.
I byn är säger vi bara en sak: Här upphävs allmän lag!

Och det där med 800, det stämmer. Men jag tycker att man kan starta lite lättare med kubik och storlek på maskiner såvida man känner av att det här klarar jag, men med kubik är annat, starta med 503:a, 440, 340, 250 och fläktkylt och gå uppåt med vätskekylning när man är mogen. Men börja med nåt som har mindre kraft va, lite smartare än att vara och köra ihjäl sig. Körde med farsans 470 och hede ihjäl mig nästan och det är väll 70-72 hk i den då men låt er ej luras för den går hårt! Det blir bara högar bakom den, det är ett s##### vrid i den :evil: Bromsarna for från den... :afraid: kom typ i 100-110 och så var bromsarna väck...
Även om det inte gills men jag hede nästan ihjäl mig ändå. Men annars går den att köra, bara byta klossarna i den....

Jag har Grizzlyn nu för jag ska trampa spår! :D Och den ska ha vinsch för säkerhets skull.... annars så.... hrmmh, ja.....
Trapper har jag för finåkning, men Grizzlyn går väll också finåka med väll?
Älskar att fara efter leden och titta mig omkring o.s.v och trampa spår är det bästa jag vet! :D Det låter tråkigt men jag har alldrig sagt att jag är en normal tonåring!
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Hehe du har jobbat hårt va? :laugh: 40. 000 på egen hand, det var inte dåligt :ciao:
jag är 13år och min första skoter var en skidoo nordic 377 - 82 sen nuvarande skoter som är en rotax 583 rave :p jag sommarjobbar varje sommar för att köpa bättre skoter varje år, har räknat att jag kommer få ihop ca 30 tusen i sommar, har fått ihop 10k redan :D
 
B

Buktholmen

jag är 13år och min första skoter var en skidoo nordic 377 - 82 sen nuvarande skoter som är en rotax 583 rave :p jag sommarjobbar varje sommar för att köpa bättre skoter varje år, har räknat att jag kommer få ihop ca 30 tusen i sommar, har fått ihop 10k redan :D
Hur fan kan du sommarjobba ihop 30 k när du är 13?! :argh:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
körde själv också ett tag med farsans skoter men så jag fick jag trappern som är något mer lätt manövrerad, nu har farsan fått tag i en Aktiv grizzly som jag får köra. ska hämta den i sommar, trampa spår i vinter :rolleyes: också 13 typ, snart 14...

Men vad ska du satsa på för skoter?
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Första skotern jag hade var en Ski-Doo MXZ 440F -98 vid åldern 13. Nu är jag 17 och har en Arctic Cat Mnt cat 600 -02 :rock:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
jaha, kompisen ska skaffa en enduro 500-98:a
Men själv håller jag till dragarna :D
alldrig gillat fart fyllda maskiner, men bara dem går minst 70 så är jag nöjd. Går på variator varven när jag kör, vibrationerna i skotern. Så kör jag! :rolleyes:
rigtigt lugnande om jag får säga så... :boring: