Hur f....n hittar ni i fjällen/skogen?..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
tja!

Har sett otaliga videoklipp där folk kör skoter tillsynes planlöst uppe i fjällen i mellan träd och meterdjupt puder i skogen :) ser as coolt ut ! Men hur hittar ni som kör så? Det är ju bara träd och fluff överallt.

Last edited:

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
När man kör i fjällen brukar jag själv använda olika riktmärken.
Tex. på ett av våra fjäll står en radiomast synlig från ett par mils avstånd.
Håller man sig i synhåll till den så vet man att man inte är allt för långt bort :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Nja kör väll på trail ´n´error......nee men man håller sig ju till områden man känner till någorlunda, å sen har jag sj en gps med mig :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det är ju bara att åka neråt när man ska hem.
Annars är en gps bra att ha om man är på lite okännd mark..

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
orka med gps,,, har ni fan aldrig sett "EXTREME ÖVERLEVNAD "med bear grylls, om hur man hittar på okännd mark....

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
orka med gps,,, har ni fan aldrig sett "EXTREME ÖVERLEVNAD "med bear grylls, om hur man hittar på okännd mark....
Det är klart att alla på detta forum är vältränade f.d SAS soldater som kan läsa naturen lika bra som andra läser snowmobile på toaletten.
Förbanna den som använder ett tekniskt hjälpmedel

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hm.. Jovisst kan man följa sitt eget spår :) men om det snöat över lr om det finns en massa spår kors och tvärs så kan det inte vara så lätt?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Oja det är ju ett otal gånger man plockat ur en ren för att få mat och husrum när man vart ute ett längre tag.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Fan har du emot gps? tar inge plats alls å jävligt bra om det blir snöstorm, vilket är jävligt snabbt hänt uppe i fjällen, så du slipper oroa dig om du kommer hitta hem och kan köra vart fan du vill.

Så otroligt lätt att tappa bort sig när det blir dålig sikt, Det är det viktigaste som bear grylls tar upp! utsätt dig aldrig för risker så du hamnar i de situationer som han gör!

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Medans vi endå diskuterar hur man hittar hem så kanske vi ska försöka få den här tråden att hitta tillbaka till topic

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har en jobbar kompis som retar mig för att jag har gps på skotern, han påstår att det minskar manligheten rejält! Det är ju tur att man har och ta av då;)

Gps är perfekt när man letar sig fram på nya ställen och kan tyda väldigt bra att efter den täta skogen kommer en myr t.ex. Så man kan ta sig fram lättare!

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Men jösses vad är det för fel på GPS finns ju snudd på i alla bilar och alla båtar och där hittar ju folk också men det är ju om man inte inte hittar och om man vill leta sig till andra platser man normalt inte åkt till eller om man blir överaskad av dåligt väder. Har använt GPS till sjöss i 15 år och i bilen senast 7 åren nu också på skotern, kan inte säga att man är annat än nöjd - jag har fjärrkontroll till tv´n också - bara för att förtydliga hur knäppt det låter att inte använda GPS :)

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Oja det är ju ett otal gånger man plockat ur en ren för att få mat och husrum när man vart ute ett längre tag.
Precis. Under alla de år man varit och jagat ripa på fjället och gråfågel i skogen samt all skoteråkning på vintern i fjällen så kan jag ärligt säga att jag ALDRIG har haft förmånen att se ett renkadaver som det finns något ÄTBART på. Då ska man komma precis när de har dött innan alla djur har hunnit rensat det.

Men självklart hittar denna "överlevnadsexpert" ett kadaver i varje program. Bear Grylls är ett skämt.

Nu till topic: Jag använder mig också av GPS med kartfunktion där jag inte hittar.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Många gånger så är det så tex
Jag vet att det är en led någonstans rakt fram, Jag vet att det är en annan led någonstans rakt ner.
Kör jag uppåt blir det till slut trädfritt, eller hittar på en led.
Kör jag neråt så kommer det förhoppningsvis någon bäck, tjärn, eller en led, eller väg :p

Hur hittar man i skogen? Bara att köra på områden du känner till någorlunda så att du vet på ett ungefär vart du är hela tiden :)

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
gps i all ära funkar fint nästan jämt, själv använder ja "gröna kartan" funkar bra tycker jag.
gäller bara att våga åka ut i okänd terräng och hålla lite koll =P