Hur bra funkar ski doo summit sp t3 153"?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Njöd med min 2016 Summit T3 174, köpte den ny och nu gått ca 830 mil. Bytte matta efter ca 650 mil till en 2.5 " camso extreme pga längsgående sprickor, och vid 550 mil renoverade jag bägge variatorerna (ramperna slut och allt annat på gränsen) bytte även I förebyggande syfte lagret på Sekundärvariator sidan och packa nytt fett i alla boggiehjul och vä. drivaxel lager.

Vid 750-800 mil blev statorn dålig när motorn blev varm och vid felsökningen byttes även kolvar bränslepump filter för övrigt var original kolvarna jättefina. Även 3 st tändkablar har brunnit mellan 550-800 mil, så bytte nyligen bägge spolar och kablar. Lärt mig alltid ha med sig tändkablar i reserv.

Kontrollerade vevaxel rakhet kring 650 mil, slog bara 0.037 mm klart godkänt, däremot kanske dax att åter smörja PTO sidans lager efter stadiga tips av Boost III .

Även om jag bytt en del grejer så är det mer som normalt slitage, tycker jag, men som med allt ska varm körningen skötas, service och det förebyggande UH så håller det länge. Speciellt varm körningen på en 2 takt.

Sen 2017 har jag kört med Bondiboxen som jag rekommenderar varmt och 2019/2020 installerades SPI pipa, motorn känns ett steg piggare igen, ska ge den lite mer bränsle efter att inkörnings programmet är klart.

2019 Monterades Öhlins dämpare fram pga blev less på att original cykelpumparna tar slut efter 50 mil däremot är boggiedämpare kanonbra tycker jag.

Drevningen tycker jag är super låg på 174"an, bra för dig som bara kör 100% skog och berg. Jag upp från 19/49 till 21/49. Nu kan man lätt hålla 80-100 km h utan att varva så mycket.

Variator setup är okey, men som sagt tidigare så är vikt pinnarna för lätta och en annan sak. Original Sekundärfjäder löjligt svag (sitter på dom flesta brp maskinerna) så vid tyngre snö orkar inte backshiften med och du tappar maxvarv. Så Green/green fjädern och lite mer vikt direkt och det lirare riktigt bra.

Nu med SPI Pipan gick jag bara till Purple Sekundärfjäder och mer vikt (minns inte säkert runt 22g) karaktären blev mycket toppigare starkare genom registret och med ett bättre gassvar, kombinationen Bondibox och SPI pipa fungerar bra enligt mitt tycke.

Hittar du en T3 med låga mil och välskött så är det mycket skoter för pengarna!
De va bra info om hur de slits och de va inte mycket att klaga på faktiskt ovanligt lite. De låter som man bör ta sig en titt på primärvariatorn vid 400-500 mil om ramperna är slut mm. Hur slut va dina va de allvarliga slitagegropar i dem? Man kan läsa att folk på usa forum byter ramper för de tycker org inte funkar optimalt., har du koll på några bättre. ramper? När du besk variatorfjädrarna i färg, är de original brp fjädrar du menar då? Fick du missljud från variatorn vid 500mil för mågens motor eller variator har ett metalliskt missljud.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Hur funkar t3 som lite mer allround än bara lössnö? Är det kort kylare? Kamhöjd vet jag är hög men det går ju åtgärda.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ramperna var riktigt dåliga kring 550 mil djupa gropar och skotern växla dåligt, kanske jag varit lite dåligt på tryck luftblåsa ur primären, vilket jag lärde mig den hårda vägen. Bör göras varje 30-50 mil iaf.

Bussningar var just på gränsen dax att byta men jag bytte alla delar , då renoverings kitten innehåller Allt. Original 438 ramperna är bra för blandad körning, ingen ide byta. Dom flesta i USA kör på högre höjder och det blir missvisande för oss.

Jag provade 2 säsonger en egen "låg tillslags setup" tillslag på endast 2500 rpm 415 ramp 70/290 primär (direkt från minnet) skönt om du vill bara njuta och glida typ.

Metallisk ljud "plingade" är normalt från pinnarna som håller rampen, vid låga varv, inget bry sig om.

Färgerna oavsett om det är BRP eller eftermarknad följer samma skala, i det flesta fall vad jag sett. Kan inte säga vilka som håller bäst kvalite.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
2016 har långa kylaren, 2015 har korta, 16 kyler väldigt bra. Dessutom ju längre tunnel desto bättre kylning då kylaren blir längre.
Funkar bra allround med annan drevning, högre ruta, isrivare, skidor på breda läget gärna andra skidor som är lite bredare, hjälper maskin bli mer stabil och dyker mindre. Körde Powder dog 8" tills dom var slut, ca 4 säsonger. Std skidor för smala för min smak.

Jag har använt min som allround, med lång körning som fokus i alla förhållanden.
 
Reactions: Vituraz

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
2016 har långa kylaren, 2015 har korta, 16 kyler väldigt bra. Dessutom ju längre tunnel desto bättre kylning då kylaren blir längre.
Funkar bra allround med annan drevning, högre ruta, isrivare, skidor på breda läget gärna andra skidor som är lite bredare, hjälper maskin bli mer stabil och dyker mindre. Körde Powder dog 8" tills dom var slut, ca 4 säsonger. Std skidor för smala för min smak.

Jag har använt min som allround, med lång körning som fokus i alla förhållanden.
Låter kanon, tusen tack! Då kan jag lägga till dom på listan att spana efter :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Nya frågor om T3an (2016) som jag provkörde för första gången i går. Är de normalt att gasen hänger kvar någon sekund innan den släpper helt? Ex om jag drar på en kort bit typ 50m och släpper gasen så är de en fördröjning innan motorn motorbromsar om ni fattar? Jag kunde inte prova i högre fart än max 70 knyck pga terrängen så jag vet inte hur den beter sig i högre farter. Men remmen låg på en aning så den gnällde på tomg, men de har aldrig gett dessa fenomen på andra maskiner. De är en äcklig känsla ivf och jag har aldrig varit med om det på andra maskiner. Är de något ski-doo hittat på för att begränsa motorbromsning eller är det ett fel helt enkelt?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
En bekant installerad v-kit på enBoondocker 800 och den lär tydligen bete sig på liknande sätt enligt meken som monterade var det helt normalt men jag tycker det låter hel skumt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
En bekant installerad v-kit på enBoondocker 800 och den lär tydligen bete sig på liknande sätt enligt meken som monterade var det helt normalt men jag tycker det låter hel skumt.
Ok jag misstänkte att de har denna fördröjning från fabrik.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Jag hade samma fenomen (fast 3-4 sekunder..) på min Rmk 850 innan dom fick till mappen. Den gick fett och fyllde pipan med bränsle. Sjukt irriterande iaf! Och det vart värre med hårdare sekundärfjäder.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kanske var hårdare sekundär fjäder som ställde till det för min bekante också fenomenet uppkom i alla fall efter att V-kitet monterades.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag hade samma fenomen (fast 3-4 sekunder..) på min Rmk 850 innan dom fick till mappen. Den gick fett och fyllde pipan med bränsle. Sjukt irriterande iaf! Och det vart värre med hårdare sekundärfjäder.
Helt otroligt konstiga fenomen,,, ,jag har aldrig upplevt någ liknade och då har jag kör tvåtaktare i 40 år oavbrutet hoj som skoter som båtmotorer, ja även motorsåg :) De här är riktigt intressant fenomen för mig då de är någ nytt att tugga i. Nu när du nämner soppa i pipan så såg vi faktiskt att t3an svartrök när han drog på och de har jag sällan eller aldrig sett förut på någon insprutad skoter, speciellt inte på en E-tek som går så snålt. Men bränsleförbrukningen va i e-tek klass den drog 1,9lm då våra Polarisar drog 3lm. Vi har ingen koll på om någon mixtrat med variatorerna. Några fler e-tek 800 åkare oavsett årgång som läser detta kan väl svara på om denna underliga fördröjning vid avslag är normalt oavsett årgång. Har e-tek 600 fördröjning tro?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
107
63
Att den hänger kvar på gasen låter som att nånting är galet. Jag har haft tre summit med 800 e-tec och ingen har gjort så. Men är det motorn som hänger kvar eller är det variatorn som kärvar? Angående svartröken så är det nog helt normalt eftersom dom konsumerar rikligt med olja så länge det nu inte är extremt mycket svartrök. Men står man still och nyper fullt så är blir det spår i snön.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ok de ska inte va fördröjning då blir de felsökning. Variatorn kan mycket väl ha kärvat men de borde inte ge gasavslagsfördröjning för då skulle alla tvåtaktare med vanlig manuell växellåda ha fördröjd avslag. Ang svartrök så va de inte oljerökmoln för de är ju blått.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
107
63
Ok de ska inte va fördröjning då blir de felsökning. Variatorn kan mycket väl ha kärvat men de borde inte ge gasavslagsfördröjning för då skulle alla tvåtaktare med vanlig manuell växellåda ha fördröjd avslag. Ang svartrök så va de inte oljerökmoln för de är ju blått.
Kolla reedventiler.
 
Reactions: Simonbylle

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Kolla reedventiler.
Är de något som gäller enbart e-tek för jag har aldrig varit med om fördröjning på andra motorer med allt från lite trasiga till brutalt trasiga reeds. Ju mer sönder de har varit desto snabbare har de gått ner i varv pga våldsam bränslemängd som surar ner dem vid avslag. Tomgången brukar bli lidande de första som händer då reeds går väck men den går kanonfint på tomg och varvar ur 7900-8000v viket är helt rätt varvtal.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Den där fördröjningen vid släpp hade min t3a med, men den hade också något som jag uppfattade som någon sorts minimalt släp vid gaspådrag, så jag tror etec 800 är så
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Den där fördröjningen vid släpp hade min t3a med, men den hade också något som jag uppfattade som någon sorts minimalt släp vid gaspådrag, så jag tror etec 800 är så
Nu vet jag inte vad jag ska tro då hälften av svaren är att de ska va så och andra hälften säger att de inte ska va så o_O
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Hur får man ens till fördröjning med virestyrda gasspjäl om man skulle vilja ha det ?
De undrar jag också? Nu i veckan ska jag gå igenom t3an lite mer noga och provköra mer. Enda fel jag märkte av va att remmen va feljusterad lite för spänd den smågnällde ytters lite på tomgång . Jag skulle bli paff om fördröjningen försvann av rätt justerad rem. Ang fördröjning så hade jag en Audi 80 från 1983 som hade fördröjning vid gasavsläpp, de va vanligt med vakumklocka som segade ner gasavslaget på förgasarbilar, De va de första skiten jag skruvade bort samma sak med en Cheva Blazer diesel jag hade , jag körde den hem från säljaren och skruvad bort de förb vakumklockan på gasen. Jag ska se om BRP mont en vakumklocka från 80 talet på t3an:)