Hur bra funkar ski doo summit sp t3 153"?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har en kompis som just köpt en 16 summit och därför undrar jag några saker.
Just när den kom klagades det på framförallt att den sänkte varvtalet om den varvade upp för fort, de va tydligen ett skydd rotax satt in för att förhindra för högt moment så veven inte vred sig. De kan även ha varit ett försök att förhindra vevvridning om remmen small av. Om jag mins rätt bröt den redan vid 7000v och man fick starta om motorn för att få bort varv stoppet, stämmer det?
Åtgärden va att först klicka om viktpinnarna för att vikta på den mer, men jag läste även att man kunde bli tvungen att byta viktpinnar eller om de va ramper? Ja all input om det tack.
Fel nr 2 va för heta avgaser ut i ljuddämparen så den sänkte effekten av det. Här undrar jag om de fixades med nyare mapp eller annat sätt. Eller är det inge problem på svenska maskiner? Och hur beter den sig om den stryper effekten, duger det att bara köra lugnt några sek så släpper det?
Variatorsetuppen skulle tydligen va bra original så remmar höll bättre än tidigare maskiner, eller? Den va även mer nerdrevad än tidigare summit och bara det gjorde att remmar höll bättre påstods från ski-doo ivf. Hur mycket nerdrevad är den, gör den bara 120kmt eller?
Ja jag vill veta alla nackdelar och fördelar med den, hur bra är t3 mattan mm.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Skyddet mot för snabb uppvarvning är som jag fattat ett skydd endast om remmen sprängs vid normal drift kan det inte varva upp så snabbt så skyddet blir aktivt. Den sänker effekten om pipan eller motorn blir för varm men när tempen sjunker återgår den till normal drift igen. 2016 är ju sista modellen med gamla 800 e-tec så de flesta småfelen som ev finns i styren borde vara borta vid det här laget. Summit är ju en lössnö maskin med 75 mm kammar så toppfart på 120 kmt låter rimligt och bör räcka till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De som såldes i USA ivf hade helt klart problem med för snabb uppvarvning och de problemet dök upp efter inkörning då den gav några hk till. Rotax satt nog detta uppvarvningsskydd lite väl känsligt såattsäga. I vissa fall dög det att klicka på mer på viktpinnarna men många eller alla fick byta till tyngre viktpinnar eller om de va ramper? Folk va rasande i USA för ski-doo stod inte för bytet av viktpinnar trots att de helt klart va deras fel. Men de kan ju ha varit andra variatorinställningar till de som såldes hit till Sverige? De va ju en stenbra ide av Rotax att skydda vevaxeln på de sättet men ett helvete om man ville göra maskinen rappare med variatorkitt. De är de jag undrar om typ Mulle performance eller någon annat företag trollat bort detta uppvarvsskydd eller ställt om de mer okänsligt? De kan även va åtgärdat på Svenska maskiner.
De måste väl finnas någon som äger en Lynx eller ski-doo e-tec 800 2016 som vet om de ens är ett problem i Sverige.
Ang den höga mattan (74mm kammar!) så undrar jag om de går köra led mer än 1km innan slidsen kläcks (med isrivare såklart och måste man ha 4 isrivare eller duger ett par? Hur varm går motorn på hård led, där hittar jag inga klagomål i usa ivf.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Menar du att felet med för snabb uppvarvning fanns även på -16 modell ? Vet rätt många som kör med 800 e-tec motorn dock ingen summit men gissar att mjukvaran är lika och ingen av dom har problem med att den bryter på grund av snabb uppvarvning och flera av dom maskinerna går med v -kit så gissar att om felet fanns i Sverige är det borta nu genom mjukvaru uppdatering. Brp brukar ju ha rätt stora kylare så håller du fart så är ledkörning med isrivare inget problem och framförallt inte om du har stänkläppen kvar. En som brukar åka med oss har en Boondocker 800 RE och en annan kör Freeride 800 och båda kör utan stänklapp och den verkar funka bra även på led gissar att det är samma typ av kylare men dock lite lägre kammar tror det sitter runt 55 mm på dom ska väl till läggas att vi inte åkt på riktigt stenhårda isiga leder då är det nog luftkylare och fläkt som gäller vilket finns som tillbehör till Lynx.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Summit -16 hade mycket riktigt en bra variatorsetup från fabrik, med ett undantag. Det satt löjligt lätta pinvikter, även med klickern i position #1 vill maskinerna gärna övervarva och det är mycket vanligt att motorerna varvar upp för snabbt så att styrenheten aktiverar en säkerhetsfunktion som klipper tändningen nån halvsekund.
Lösningen är tyngre pinnar, gärna ställbara.
Skicka PM om du vill köpa ett kit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Summit -16 hade mycket riktigt en bra variatorsetup från fabrik, med ett undantag. Det satt löjligt lätta pinvikter, även med klickern i position #1 vill maskinerna gärna övervarva och det är mycket vanligt att motorerna varvar upp för snabbt så att styrenheten aktiverar en säkerhetsfunktion som klipper tändningen nån halvsekund.
Lösningen är tyngre pinnar, gärna ställbara.
Skicka PM om du vill köpa ett kit.
Där kom svaret jag väntade på. Kan man se om de är org pinnar eller bytta på något vis?
Har du nya viktpinnar menar du? Pris på dem om du vill skriva de här men jag PMar också.
Vilken vikt på pinnarna ska man ha och hur tung är den org?
Hur är de med överhettad ljuddämpare vid hård körning är de inga större problem,?
Och jag vill ha bekräftat om motorn måste startas om efter den varvat upp för fort, alt om den bara bryter en kort sekund. Jag menar de blir svårt att veta skillnad på för heta avgaser brytning vs för snabb uppvarvning om de bara bryter en kort stund. De vore bra om man måste starta om motorn om den varvar upp för fort, då är de mer solklart viket fel de är.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade exakt en sån t3a och i början hade jag lite problem med att den varvade upp för fort. Tydligen kunde det vara så innan primärfjädern gått till sig. Den hade gått 40 mil när jag köpte den och vid 60-70 mil var det inget större problem i snö djupare än 2 dm. På packad led hände det titt som tätt. Man behöver inte starta om motorn, den bara misständer precis när det händer. Att vikta på är väl den bästa lösningen. Jag bytte sekundärfjäder till en hårdare för bättre backshift. En annan helix hade kanske också varit bra då de upplevs gå på lågväxel konstant (samma med 850in som är 154 eller längre, 146orna skottar på som satan). Sök på forumet för det finns massor av info om just t3orna som är matnyttig.

Jag hade aldrig problem med "heta avgaser" vad jag vet. Har aldrig hört talas om det heller. Ryktades om en annan topp på t3orna men vet inte om det stämmer. Däremot krånglade bränslepumpen på min vilket inte är helt ovanligt på xm har jag förstått. Fick aldrig någon ordning på det då jag egentligen fick reda på vad det var först efter jag sålt maskinen.
Den gick bättre än vår andra summit 800 etec som vi hade samtidigt även efter att jag monterat v-kit på den andra. Ska man ha en summit med xm-chassit så är ju den där den bästa skulle jag säga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag hade exakt en sån t3a och i början hade jag lite problem med att den varvade upp för fort. Tydligen kunde det vara så innan primärfjädern gått till sig. Den hade gått 40 mil när jag köpte den och vid 60-70 mil var det inget större problem i snö djupare än 2 dm. På packad led hände det titt som tätt. Man behöver inte starta om motorn, den bara misständer precis när det händer. Att vikta på är väl den bästa lösningen. Jag bytte sekundärfjäder till en hårdare för bättre backshift. En annan helix hade kanske också varit bra då de upplevs gå på lågväxel konstant (samma med 850in som är 154 eller längre, 146orna skottar på som satan). Sök på forumet för det finns massor av info om just t3orna som är matnyttig.

Jag hade aldrig problem med "heta avgaser" vad jag vet. Har aldrig hört talas om det heller. Ryktades om en annan topp på t3orna men vet inte om det stämmer. Däremot krånglade bränslepumpen på min vilket inte är helt ovanligt på xm har jag förstått. Fick aldrig någon ordning på det då jag egentligen fick reda på vad det var först efter jag sålt maskinen.
Den gick bättre än vår andra summit 800 etec som vi hade samtidigt även efter att jag monterat v-kit på den andra. Ska man ha en summit med xm-chassit så är ju den där den bästa skulle jag säga.
De va ju bra att man slipper starta om den då varvbegränsaren slår till.Och du hade inge problem med heta avgaser vilket lät bäst av allt. Men de kan hända att man tror heta avgaser brytningen är annan orsak typ dålig variatorsettupp backshift eller liknade för de kan ge seghet i uppvarv vid omtag på gasen. Om den blir för het så begränsas höjden på avgasportarna, de lär inte bli misständning bara lägre varvtal, lär kännas som den tappar några hk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag hade exakt en sån t3a och i början hade jag lite problem med att den varvade upp för fort. Tydligen kunde det vara så innan primärfjädern gått till sig. Den hade gått 40 mil när jag köpte den och vid 60-70 mil var det inget större problem i snö djupare än 2 dm. På packad led hände det titt som tätt. Man behöver inte starta om motorn, den bara misständer precis när det händer. Att vikta på är väl den bästa lösningen. Jag bytte sekundärfjäder till en hårdare för bättre backshift. En annan helix hade kanske också varit bra då de upplevs gå på lågväxel konstant (samma med 850in som är 154 eller längre, 146orna skottar på som satan). Sök på forumet för det finns massor av info om just t3orna som är matnyttig.

Jag hade aldrig problem med "heta avgaser" vad jag vet. Har aldrig hört talas om det heller. Ryktades om en annan topp på t3orna men vet inte om det stämmer. Däremot krånglade bränslepumpen på min vilket inte är helt ovanligt på xm har jag förstått. Fick aldrig någon ordning på det då jag egentligen fick reda på vad det var först efter jag sålt maskinen.
Den gick bättre än vår andra summit 800 etec som vi hade samtidigt även efter att jag monterat v-kit på den andra. Ska man ha en summit med xm-chassit så är ju den där den bästa skulle jag säga.
Hur funkade den på hård led, bränner man slidsen direkt?
Duger det med ett par isrivare?
Och hur går de med motortempen vid hård led?
Vad tyckte du om mattan i olika fören samt håller den bra?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag hade exakt en sån t3a och i början hade jag lite problem med att den varvade upp för fort. Tydligen kunde det vara så innan primärfjädern gått till sig. Den hade gått 40 mil när jag köpte den och vid 60-70 mil var det inget större problem i snö djupare än 2 dm. På packad led hände det titt som tätt. Man behöver inte starta om motorn, den bara misständer precis när det händer. Att vikta på är väl den bästa lösningen. Jag bytte sekundärfjäder till en hårdare för bättre backshift. En annan helix hade kanske också varit bra då de upplevs gå på lågväxel konstant (samma med 850in som är 154 eller längre, 146orna skottar på som satan). Sök på forumet för det finns massor av info om just t3orna som är matnyttig.

Jag hade aldrig problem med "heta avgaser" vad jag vet. Har aldrig hört talas om det heller. Ryktades om en annan topp på t3orna men vet inte om det stämmer. Däremot krånglade bränslepumpen på min vilket inte är helt ovanligt på xm har jag förstått. Fick aldrig någon ordning på det då jag egentligen fick reda på vad det var först efter jag sålt maskinen.
Den gick bättre än vår andra summit 800 etec som vi hade samtidigt även efter att jag monterat v-kit på den andra. Ska man ha en summit med xm-chassit så är ju den där den bästa skulle jag säga.
Hinner man märka om det är övervarv eller om det beror på att den varvar upp för snabbt ? Givaren i pipan är ju aktiv hela tiden och antar att den styr bränsle och tändning så att den inte ska bli för het men det påverkar troligtvis effekten i vissa lägen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hur funkade den på hård led, bränner man slidsen direkt?
Duger det med ett par isrivare?
Och hur går de med motortempen vid hård led?
Vad tyckte du om mattan i olika fören samt håller den bra?
Isrivare, hel stänklapp och hålla lite fart så var det inga problem med kylning. Mattan greppar bra på det före den är tänkt för, djupsnö, men spinner lätt på led. Den höll bra för mig men sånt är väl ganska individuellt hur man plågar mattorna. Jag undviker hög fart på hårt underlag och kör hellre fast en gång förmycket än att tvinga mig över stock och sten. Det sparar kammar och kronor... 63mm mattan är mer allround.

Det hinner inte bli övervarv för den bryter innan då den varvar upp för fort. Har för mig att den bröt redan vid 7000rpm när man hamnade i dessa lägen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Kan man se om de är org pinnar eller bytta på något vis?
I min sambos -16 T3 154" satt det ca 14,5g original, lättaste sättet att identifiera dom är nog att väga.

Har du nya viktpinnar menar du? Pris på dem om du vill skriva de här men jag PMar också.
Jo jag har några kit med ställbara pinnar liggande, säljer dom för 400 kr/st.

Vilken vikt på pinnarna ska man ha och hur tung är den org?
I mina tidigare Etec 800 har jag alltid legat runt 20-21g, men det beror ju så klart på övriga komponenter oxå.
I sambons T3:a bytte vi i höstas till 20g, återstår att se hur den svarar på det.

Och jag vill ha bekräftat om motorn måste startas om efter den varvat upp för fort, alt om den bara bryter en kort sekund. Jag menar de blir svårt att veta skillnad på för heta avgaser brytning vs för snabb uppvarvning om de bara bryter en kort stund. De vore bra om man måste starta om motorn om den varvar upp för fort, då är de mer solklart viket fel de är.
I alla maskiner som jag kört så har jag upplevt det som att säkerhetsfunktionen gör att den hostar till under snabb uppvarvning, tex fullgas från stillastående. Det krävs ingen omstart för att kunna köra vidare. Och detta beteende försvinner alltså med en bra variatorbestyckning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
I min sambos -16 T3 154" satt det ca 14,5g original, lättaste sättet att identifiera dom är nog att väga.



Jo jag har några kit med ställbara pinnar liggande, säljer dom för 400 kr/st.



I mina tidigare Etec 800 har jag alltid legat runt 20-21g, men det beror ju så klart på övriga komponenter oxå.
I sambons T3:a bytte vi i höstas till 20g, återstår att se hur den svarar på det.



I alla maskiner som jag kört så har jag upplevt det som att säkerhetsfunktionen gör att den hostar till under snabb uppvarvning, tex fullgas från stillastående. Det krävs ingen omstart för att kunna köra vidare. Och detta beteende försvinner alltså med en bra variatorbestyckning.
Kanonbra info. Då behöver vi bara sätta oss ner och äta popcorn tills du testat 20gr vikterna och finlirat in det perfekt 😁 Hör av dig här på tråden vilken vikt de slutade med.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är det här med för snabb uppvarvning nått som endast drabbar Summit har inte hört nån som haft det problemet trots att flera bekanta åker 800 e-tec både med och utan v- kit.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det var absolut mest vanligt på Summit -16 eftersom de fick löjligt lätta viktpinnar från fabrik.
Men jag lyckades få samma fenomen i en Boondocker 800 -16. I den satt det drygt 18g pinnar original, efter byte till 21g så försvann problemet.
Det är möjligt att -16 hade en annan mjukvara som var känsligare för den här typen av snabb uppvarvning.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Främst vid lös fluffig snö, ju sämre grepp mattan har ju svårare får ju variatorerna att bromsa ner motorns varvtal.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Kanonbra info. Då behöver vi bara sätta oss ner och äta popcorn tills du testat 20gr vikterna och finlirat in det perfekt 😁 Hör av dig här på tråden vilken vikt de slutade med.
Kört hela dagen idag, den toppar 8100 rpm så lite mer vikt behövs, jag gissar att 22g skulle passa bra. Men jag orkar inte vikta om här i fjällstugan, enklare att gå ner från #3 till #2 på klicker istället.

Jag begriper inte hur nån kunnat få för sig att montera 14.5g original i dessa maskiner :oops:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Åh härre gud varvar den så mycket med 20gr!!!! Den nyköpta t3an ska prvköra för första gången i morgon. Vi har inte en blekaste aning om någon redan viktat om den, vi vet inte ens om den är variatorkittad. Rapport kommer i morgon eftermiddag.
 
Reactions: patric70

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Njöd med min 2016 Summit T3 174, köpte den ny och nu gått ca 830 mil. Bytte matta efter ca 650 mil till en 2.5 " camso extreme pga längsgående sprickor, och vid 550 mil renoverade jag bägge variatorerna (ramperna slut och allt annat på gränsen) bytte även I förebyggande syfte lagret på Sekundärvariator sidan och packa nytt fett i alla boggiehjul och vä. drivaxel lager.

Vid 750-800 mil blev statorn dålig när motorn blev varm och vid felsökningen byttes även kolvar bränslepump filter för övrigt var original kolvarna jättefina. Även 3 st tändkablar har brunnit mellan 550-800 mil, så bytte nyligen bägge spolar och kablar. Lärt mig alltid ha med sig tändkablar i reserv.

Kontrollerade vevaxel rakhet kring 650 mil, slog bara 0.037 mm klart godkänt, däremot kanske dax att åter smörja PTO sidans lager efter stadiga tips av Boost III .

Även om jag bytt en del grejer så är det mer som normalt slitage, tycker jag, men som med allt ska varm körningen skötas, service och det förebyggande UH så håller det länge. Speciellt varm körningen på en 2 takt.

Sen 2017 har jag kört med Bondiboxen som jag rekommenderar varmt och 2019/2020 installerades SPI pipa, motorn känns ett steg piggare igen, ska ge den lite mer bränsle efter att inkörnings programmet är klart.

2019 Monterades Öhlins dämpare fram pga blev less på att original cykelpumparna tar slut efter 50 mil däremot är boggiedämpare kanonbra tycker jag.

Drevningen tycker jag är super låg på 174"an, bra för dig som bara kör 100% skog och berg. Jag upp från 19/49 till 21/49. Nu kan man lätt hålla 80-100 km h utan att varva så mycket.

Variator setup är okey, men som sagt tidigare så är vikt pinnarna för lätta och en annan sak. Original Sekundärfjäder löjligt svag (sitter på dom flesta brp maskinerna) så vid tyngre snö orkar inte backshiften med och du tappar maxvarv. Så Green/green fjädern och lite mer vikt direkt och det lirare riktigt bra.

Nu med SPI Pipan gick jag bara till Purple Sekundärfjäder och mer vikt (minns inte säkert runt 22g) karaktären blev mycket toppigare starkare genom registret och med ett bättre gassvar, kombinationen Bondibox och SPI pipa fungerar bra enligt mitt tycke.

Hittar du en T3 med låga mil och välskött så är det mycket skoter för pengarna!