Hur bogsera skoter utan matta?

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
En kompis till mig har blivit ståendes en bit ut i skogen med en matta som gick helt av och behöver hjälp att bli bogserad hem till garaget.

Enligt kompisen står skotern och vilar på fotstegen mest, då inte slidesen är nog breda för att bära upp skotern:bigsmile:.

Är det någon som råkat ut för detta förut har bra tips på hur man skall bära sig åt?

Alla förslag emottages tacksamt!
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Ska väl gå att dra den på mattan också, lägg den nu lite längre mattbiten under skotern bara.
Har för mig att jag sett att de ska gå på detta vis. Men annars är väl en släde bästa alternativet.
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

antingen madrass under skotern , kälke/släde elr försöka få upp bakdelen på den skoter som ska bogsera hem den.. så den glider på skidorna satt säga. beror ju på hur långt den ska bogseras till närmsta väg.
 

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Stort tack för alla snabba och hjälpsamma förslag!

Vi kommer prova att vända den trasiga mattan uppochner för lägre frikton mot snön och sedan fixera mattan med en del remmar undertill och hoppas det går vägen!
 

Snurren

Medlem
1 nov 2010
42
1
1
Alster
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Uppdatering...

En erfarenhet rikare.

Det gick faktiskt över förväntan att bogsera hem Polarisen genom att använda den trasiga mattan uppochner och fixera ordentligt med ståltråd och remmar i boggie och framvagn.

Fick också leden vi åkte på sladdad, litegrann iaf...:amuse:
 
Reactions: aeqvist

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Annars går det att sätta upp boggin på den bogserande skoterns tunnel/drag (ni förstår) och dra den baklänges.. kanske dock behövs led för detta. Måste låsa styret så den inte svänger då också ;) Kanske låter konstigt men såg detta på youtube och det såg väldigt smidigt ut
 

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Annars går det att sätta upp boggin på den bogserande skoterns tunnel/drag (ni förstår) och dra den baklänges.. kanske dock behövs led för detta. Måste låsa styret så den inte svänger då också ;) Kanske låter konstigt men såg detta på youtube och det såg väldigt smidigt ut
Och helst av allt också vända på skidorna.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

Uppdatering...

En erfarenhet rikare.

Det gick faktiskt över förväntan att bogsera hem Polarisen genom att använda den trasiga mattan uppochner och fixera ordentligt med ståltråd och remmar i boggie och framvagn.

Fick också leden vi åkte på sladdad, litegrann iaf...:amuse:
Härligt att det funkade, hade fått för mig att det var ett bra sätt. =)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Förslag fort! Hur bogsera skoter utan matta?

har gjort likadant på min vector mtn när den mattan gick av.