Lägger upp en guide på hur man shimsar ut sekundär variatorn på en Freeride 800 - 13 , bör vara rätt lika på alla ski-doo med QRS variatorn!
Min variator behövdes shimsas ut 3mm , de som kan vara värt att anmärka är att min variator är inom toleranserna som BRP har angett, men gott om remrester på variatorn efter en tur så variatorn måste shimsas ut och efter noga uppmätning så kom vi fram till 3mm!
1. Börja med att ta bort Luftburken , Sitter ett snabbfäste på den , Lossa på röret som sitter längst upp . och sen ett fäste på sidan som man trycker in , sen drar man bara ut luftburken åt sidan
2 . Ta bort muttern till lager hållaren , storlek på verktyg 13mm , Jag behövde lossa lite på bulten(10mm) som håller i slangen för att kunna ta löst lager hållaren !
3. nästa steg är att ta bort ljuddämparen för att få lite mer plats , sitter en givare längst upp , och 4st fjädrar runtom
4. Peta lös gummi pluppen på kedjehuset för att komma åt bulten till drevet
5. Lås bromsen och ta löst drevbulten (storlek 16mm) , Ta ett rör eller en förlängare som passar in i hålet på drevet , sen slår du med hammare på förlängaren för att knacka ut hela variator axeln , var försiktigt så att inte drevet ramlar ner i kedjehuset !! , vid montering så hjälper det att släppa lite på kedjespänningen!
5. storlek på shimsen
Variatorsidan : YD 67.76
ID 55,32
Kedjehus sidan: YD 33,6
ID 25,13
Lagerhållaren : YD 13,85
ID 8,19
6. Min variator behövdes shimsas ut 3mm , placera 3st shims i lagerbanan till stora lagret och 3st shims på variator axeln , sen 3st shims till lagerhållaren !
7. sen är det bara att montera ihop allt, följ guiden nerifrån och upp , är en fördel om man är 2st när man monterar tillbaka variator axeln men va inga problem för mig ! och va försiktigt så inte shimsen ramla av !
Justera in korrekt remspänning och ut å gasa !!
Min variator behövdes shimsas ut 3mm , de som kan vara värt att anmärka är att min variator är inom toleranserna som BRP har angett, men gott om remrester på variatorn efter en tur så variatorn måste shimsas ut och efter noga uppmätning så kom vi fram till 3mm!

1. Börja med att ta bort Luftburken , Sitter ett snabbfäste på den , Lossa på röret som sitter längst upp . och sen ett fäste på sidan som man trycker in , sen drar man bara ut luftburken åt sidan



2 . Ta bort muttern till lager hållaren , storlek på verktyg 13mm , Jag behövde lossa lite på bulten(10mm) som håller i slangen för att kunna ta löst lager hållaren !

3. nästa steg är att ta bort ljuddämparen för att få lite mer plats , sitter en givare längst upp , och 4st fjädrar runtom

4. Peta lös gummi pluppen på kedjehuset för att komma åt bulten till drevet

5. Lås bromsen och ta löst drevbulten (storlek 16mm) , Ta ett rör eller en förlängare som passar in i hålet på drevet , sen slår du med hammare på förlängaren för att knacka ut hela variator axeln , var försiktigt så att inte drevet ramlar ner i kedjehuset !! , vid montering så hjälper det att släppa lite på kedjespänningen!


5. storlek på shimsen
Variatorsidan : YD 67.76
ID 55,32
Kedjehus sidan: YD 33,6
ID 25,13
Lagerhållaren : YD 13,85
ID 8,19
6. Min variator behövdes shimsas ut 3mm , placera 3st shims i lagerbanan till stora lagret och 3st shims på variator axeln , sen 3st shims till lagerhållaren !


7. sen är det bara att montera ihop allt, följ guiden nerifrån och upp , är en fördel om man är 2st när man monterar tillbaka variator axeln men va inga problem för mig ! och va försiktigt så inte shimsen ramla av !
Justera in korrekt remspänning och ut å gasa !!