"How To" , Shimsa ut QRS variator Ski-doo

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Lägger upp en guide på hur man shimsar ut sekundär variatorn på en Freeride 800 - 13 , bör vara rätt lika på alla ski-doo med QRS variatorn!

Min variator behövdes shimsas ut 3mm , de som kan vara värt att anmärka är att min variator är inom toleranserna som BRP har angett, men gott om remrester på variatorn efter en tur så variatorn måste shimsas ut och efter noga uppmätning så kom vi fram till 3mm!



1. Börja med att ta bort Luftburken , Sitter ett snabbfäste på den , Lossa på röret som sitter längst upp . och sen ett fäste på sidan som man trycker in , sen drar man bara ut luftburken åt sidan







2 . Ta bort muttern till lager hållaren , storlek på verktyg 13mm , Jag behövde lossa lite på bulten(10mm) som håller i slangen för att kunna ta löst lager hållaren !



3. nästa steg är att ta bort ljuddämparen för att få lite mer plats , sitter en givare längst upp , och 4st fjädrar runtom



4. Peta lös gummi pluppen på kedjehuset för att komma åt bulten till drevet



5. Lås bromsen och ta löst drevbulten (storlek 16mm) , Ta ett rör eller en förlängare som passar in i hålet på drevet , sen slår du med hammare på förlängaren för att knacka ut hela variator axeln , var försiktigt så att inte drevet ramlar ner i kedjehuset !! , vid montering så hjälper det att släppa lite på kedjespänningen!




5. storlek på shimsen

Variatorsidan : YD 67.76
ID 55,32

Kedjehus sidan: YD 33,6
ID 25,13

Lagerhållaren : YD 13,85
ID 8,19

6. Min variator behövdes shimsas ut 3mm , placera 3st shims i lagerbanan till stora lagret och 3st shims på variator axeln , sen 3st shims till lagerhållaren !




7. sen är det bara att montera ihop allt, följ guiden nerifrån och upp , är en fördel om man är 2st när man monterar tillbaka variator axeln men va inga problem för mig ! och va försiktigt så inte shimsen ramla av !

Justera in korrekt remspänning och ut å gasa !!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Av egen erfarenhet så tar jag hellre dom 15min som går åt att plocka av kåpan till kedjehuset och plocka av drevet. I slutändan brukar det ändå för egen del löna sig och göra så då man får tillbaka axeln enkelt speciellt om man är ensam. För övrigt så bugar jag och bockar.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Av egen erfarenhet så tar jag hellre dom 15min som går åt att plocka av kåpan till kedjehuset och plocka av drevet. I slutändan brukar det ändå för egen del löna sig och göra så då man får tillbaka axeln enkelt speciellt om man är ensam. För övrigt så bugar jag och bockar.
Håller med dig ! , jag hadde inte nån kedjehus olja hemma så fick bli på de här viset den här gången ! =)
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Är det olika storlekar på alla 3 ställena på shimsen? Bra med folk som tar sig tid, tackar vi för! :)
 
29 nov 2013
20
0
1
Var handla du shimsen? Jag hörde med momentum men de dom hade stämde inte riktigt överens med dina mått.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Är det olika storlekar på alla 3 ställena på shimsen? Bra med folk som tar sig tid, tackar vi för! :)
Ja det är olika storlek på alla 3 ställena ! ser nu att jag glömde ju att ta en bild på shimsen till lagerhållaren! ska se om ja kan fixa de senare ! Kul att guiden uppskattas! =)

Var handla du shimsen? Jag hörde med momentum men de dom hade stämde inte riktigt överens med dina mått.
Köpte mina på snoperformance , men som max_K säjer så kostar dom 950kr vilket är onödigt dyrt för ett par brickor...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
På bilderna du postat syns inga rem rester på varken sekundär eller primär?
Det lilla längst in på skivan är köra in i garaget rester dom får du även med flytande sekundär.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Bra guide. Vill inte låta negativ men enligt mig helt onödigt att ta lös luftburken för den där proceduren.

Brps verktyg för att skruva in i axeln och knacka ut den är inte speciellt dyrt och det är guld värt om man skruvar lite oftare i variatorerna. bara ett litet tips.

Sen räcker det med att sätta ett shims på axeln behövs inte på dom andra ställena.
Har gjort det på min FR -12 och min FR -14, bara spruta lite crc spray på axeln innanför lagret och spänn dit lagerhållaren så söker sig lagret in i tornet när du börjar köra. Har du ny skoter kan det glida in redan av att du spänner dit lagerhållaren. KNR sledtech säljer shims för axeln för 50 kr.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
På bilderna du postat syns inga rem rester på varken sekundär eller primär?
Det lilla längst in på skivan är köra in i garaget rester dom får du även med flytande sekundär.
Jag har rengjort dom , som du skriver så är det "köra in i garaget" rester på bilden , men eftersom jag hadde rengjort variator inan skruvning så ser det ut sådär , ber om ursäkt att jag inte har någon bild på när de var riktiga remrester!

Bra guide. Vill inte låta negativ men enligt mig helt onödigt att ta lös luftburken för den där proceduren.

Brps verktyg för att skruva in i axeln och knacka ut den är inte speciellt dyrt och det är guld värt om man skruvar lite oftare i variatorerna. bara ett litet tips.

Sen räcker det med att sätta ett shims på axeln behövs inte på dom andra ställena.
Har gjort det på min FR -12 och min FR -14, bara spruta lite crc spray på axeln innanför lagret och spänn dit lagerhållaren så söker sig lagret in i tornet när du börjar köra. Har du ny skoter kan det glida in redan av att du spänner dit lagerhållaren. KNR sledtech säljer shims för axeln för 50 kr.
går ju på 30sec att ta lös och montera luftburken så ser inte de som nånting onödigt men alla är vi olika ! =)

Brps verktyg ä nog bra men ja tyck de gick riktigt bra som ja gjorde , axeln haka dit utan problem , va bara å styra dit axeln för mig ! =)

jaha okej , ja det är väll lite tycke och smak där då hur man vill göra !
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja då är jag med =)
Det märkliga är att remmen alltid fransar på utsidan och variatorerna blir alltid skitigare på insidan?

Går utmärkt att ta ur/i sekundären är kedjehuset även utan verktyget.
jag skruvar i en lång M10 bult.
När jag sedan ska tillbaks för jag in axeln mot bulten som redan går igenom kedjehuset å skruvar in den några varv. Sedan får man lirka lite med en skruvmejsel på drevet tills det kliver på splinsen.
Går det ej har du spänt kedjan för hårt.

Men jag köpte tied sekundär istället så nu tar jag lös den när och hur ofta jag vill utan att röra kedjehuset =)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja då är jag med =)
Det märkliga är att remmen alltid fransar på utsidan och variatorerna blir alltid skitigare på insidan?
Anledningen till att utsidan fransar är att corden är lindade åt ett visst håll, på utsidan dras corden ut, på insidan trycks dom fast.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Bra guide! Men knacka inte ur axeln med ett dorn/förlängare! De sitter en distans bakom drevet! har man otur ramlar den ner i kjedjehuset! Jag gjorde en kopia av org.verktyget som man skruvar in i axeln när man slår ut de.
Jag gjorde som du första gången, höll i två mil innan distansen följde med kjedjan och slog sönder hela kjedjehuset! De var på en -08 men tittade på sprängskissen på min -14 och de är lika på den!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Därför jag gängar i en lång m10 bult i axeln. Slår ut axeln å skruvar ur skruven men låter skruven hänga kvar i kedjehuset.
Med ett verktyg som är avsett för ändamålet går det mkt smidigare men är inget man ska va rädd för att göra bara för man ej har verktyget.

Vissa spänner kedjan för hårt å då fungerar ej min metod.
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hej

@ skidoo_ss24
Har du mått/bild på hur orginal verktyget för övre drevet ser ut?

Nice Guide :)

~G