HOW-TO: Några "KOM IHÅG" vid monteringen av kolvar

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
som oftast är det att pilen ska gå i samma riktning som flödet i motorn,och är man osäker ändå så kan man också kolla genom att se att kolvringsgapen går fria från portar i cylindern,om man vänt dessa fel och man har tex en motor som är riktigt mkt portad så märker man nog snabbt att man vänt kolven åt fel håll.

Annars tycker jag att wolf editions beskrivning e GULD och är man ändå osäker så lämnar man över monteringen till någon som KAN


pilarna SKA väll peka mot avgassidan? det har då jag fått lära mig
 

eodens

Medlem
20 jan 2010
8
0
1
Mockfjärd
Kan motorn skära om kolven är monterad fel? isf har nog jag gjort detta misstag.. Vad kom ni fram till i den diskussionen? Pilen framåt eller bakåt? Ska köpa nya snopro kolvar nu, ska pilen vara bakåt eller är de huvudsaken att kolvringsgapet är bakåt?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kan motorn skära om kolven är monterad fel? isf har nog jag gjort detta misstag.. Vad kom ni fram till i den diskussionen? Pilen framåt eller bakåt? Ska köpa nya snopro kolvar nu, ska pilen vara bakåt eller är de huvudsaken att kolvringsgapet är bakåt?
Ja det kan den. Allt hänger på kolvringsöppningarna. Dom ska oftast eller alltid vara bakåt så att själva öppningarna inte går förbi nån kanal. För då kan dom haka i där och det blir haveri. Så pilen ska vara framåt om det är snopro kolvar.
 

Smin

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Kan motorn skära om kolven är monterad fel? isf har nog jag gjort detta misstag.. Vad kom ni fram till i den diskussionen? Pilen framåt eller bakåt? Ska köpa nya snopro kolvar nu, ska pilen vara bakåt eller är de huvudsaken att kolvringsgapet är bakåt?
Pilarna ska peka framåt mot avgassidan har nyss satt i snopro på min mach 1.viktigt att du kollar så du har rätt glapp mellan kolvringsöppningen när den sitter i cylindern kolla på duells hemsida...(jag kopierar och sätter in det här)!!!Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar.

1. Om den gamla kolven är defekt: undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna till brända kolvar.

2. Om den gamla kolven har splittrats eller är helt genombränd: demontera vevhuset och rengör noggrant från metallrester.

3. Före montering av kolv, kontrollera cylindern beträffande slitage, konicitet eller ovalitet. Vid differenser upp till 0,07 mm kan cylindern honas med sten nr. 200-300. Vid större skillnader rekommenderas borrning eller omfodring. OBS! En CROME eller NIKASIL-cylinder kan aldrig borras utan måste omfodras, men är den i god kondition kan den honas med sten nr. 500.

4. Har cylindern omfodrats: för att undvika ringbrott måste alla horisontella portkanaler vara avfasade. Fasningen skall vara med ca 1,2 mm radie och utföres enklast med slipduk eller rundfil genom portöppningarna.

5. MONTERA ALDRIG CROME-RINGAR I EN CROME CYLINDER! Motorn skär ögonblickligen! Kolvringar av molybdenstål kan användas i alla typer av cylindrar. OBS! Förvissa dig om att din cylinder är CROME (förväxlas lätt med NIKASIL).

6. Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är: vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm. vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm.

7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom på Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar. Förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal.

8. Montera kolvringarna på kolven. Tänk på att vissa kolvar är försedda med Keystone-kolvringar, dessa är koniska och kan lätt placeras felaktigt. Kontrollera att kolvringen går fullständigt in i ringspåret och att ringgapet slutes helt över kolvringsknastret. Smörj med olja 10W30.

9. Placera en ny fotpackning på vevhuset, komprimera kolvringarna och låt försiktigt cylindern glida ner i position. Före montering av topplocket ska vevaxeln vridas för hand, kontrollera att kolven med ringar rör sig fritt i cylindern.

10. Renoverade snöskotermotorer kräver viss inkörning. Justera förgasaren till en något fetare bränsleblandning. Undvik att köra på extremt höga eller låga varvtal, variera körhastigheten och accelerera ej med fullt gaspådrag. Efter motorrenovering måste extra olja tillföras bränslet. Följande rekommenderas: motorer med oljeinjektor-smörjning -> blanda in 2% tvåtaktsolja till de första 20 liter bensin och kör på den bränsleblandningen tillsammans med den normala oljeinjektions-smörjningen. Motorer för förblandat bränsle -> kör motorn på en fetare bränsleblandningen, de första 20 liter bränsle rekommenderas 5% oljeblandning.

11. Alla Sno Pro-kolvar är gjutna och levereras kompletta med kolvringar, kolvbult och låsringar.

INFORMATION OM ANODISERADE/TEFLONBEHANDLADE KOLVAR
Kolvar som är anodiserade/teflonbehandlade framgår i tabellen. Undantag kan förekomma då vi under säsong kan komma att komplettera från annan leverantör.
n annars får man fila så man får rätt glapp..
 
Last edited:

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
* En otroligt viktig sak är att väga kolvarna, syftar nu mest på PIRAT som kan diffa flera gram mellan kolvarna, som kan leda till vev / vevstaks ras. *

Tänk på de!

Mvh Jonatan
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
"7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar, förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal."

Håller på att byta kolvar i skotern och där på org kolvarna var öppningen uppåt på låsringarna för kolvbulten.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Angående låsringarna så smörjer jag med olja på ringen och i spåret. Då går det mycket lättare att få i dom
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
Det gör den inte på alla, det fick jag lära mig den hårda vägen... :)

För övrigt så kan jag meddela att det brukar gå bra att låna ett speciellt verktyg för knastrena på lämplig firma.
Dom (knastrena) är stenhårda och jag klarade inte att få dit dom utan att göra dom ovala.
råkade ut för samma sak på min summit 600-01 fanns att köpa nållager med korg som ersättning så de blev de!:)
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Obs ang kolvringsändgapen som rek tidigare här så är Duells rek helt åt hell förutom den sista siffran 0,60mm . De har visat sig genom åren att man måste köra stora gap för att slippa ringskärning på sportmaskiner, trimgraden är har blivit smygande högre o högre. 0,50-0,60mm bör man sätta ringgapet till på en 800 twinn!! 0,55mm är ett bra mått på en 800 med singelring eller dubbla ringar. Har man dubbla ringar kan man tighta till undre ringen mer typ 0,55 på övre och 0,50 undre för översta ringen går hetast. En 600cc kan man gå ner till 0,45mm Dessa mått gäller endast tvåtaktare som har samma ring uppe och nere på kolven! En 4 taktare brukar ha tightast mått på övre ringen och större på undre.....