Hopp & lekskoter

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag har en par tvillingpojkar som är drygt 12 år som vill börja hoppa lite med skoter och de har för tillfället en gammal Cougar 440 -93 med sopslut fjädring. Man skulle väl kanske kunna kosta på den nya dämpare men å andra sidan kanske man hellre ska gå på lite modernare maskin med modernare körställning. Jag sitter och kollar lite annonser efter något annat lämpligt objekt men inser att jag har för dålig koll på maskiner för det ändamålet.

I och med deras ålder och storlek bör det vara en ganska lättkörd maskin. De hoppade runt lite i helgen med sambons Summit 146:a men den är ju lite för lång kanske (och dyr)...

Vad har ni för tips? Budget...upp till 20-25000 kanske. Motormässigt tänker jag max 600 cc för att få lite hållbarhet. Vill helst inte skruva allt för mycket i motorn då det gärna drar iväg i pris så rena tävlingsmaskiner bör man kanske undvika eller vad tror ni?

Visst är Ski-Doo/Lynx RS, A-C SX och Polaris IQ RR mer eller mindre rena tävlingsmaskiner eller har jag missuppfattat detta. De brukar ju finnas för en rimlig peng men jag antar att det medför en hel del skruvande.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
En 600 RE kanske? Dom lite äldre borde du kunna få för dom pengarna.

Dock får du nog skicka med dom varsin skyffel om dom ska ge sig ut i lössnön. 😉
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
IQ rr är ingen tävlingsmaskin. Däremot är IQr det. Och en iq rr kan man hitta för 20-25k. Dock maskiner som har det stuken för dom pengarna är ju sällan några pärlor så man får kolla noga när man köper..
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Ett billigare alternativ är ju en Prox 600 också, väldigt hållbara skotrar. Dock svårt att hitta nån fräsch vid detta laget, bör åtminstone ha 38mm matta och nerdrevad så går dom väldigt fint :)

Annars röstar jag för nån skidoo med rev chassiet eller Lynx med R-evo chassiet
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
A/C F5 eller Crossfire 5? Borde ligga bra till i pris och hanterbar effekt, de är 12år så även om rutinen kanske är bra för åldern så är det dumt att chansa på mer effekt än nödvändigt.
Nåväl, bara ett förslag bland andra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
A/C F5 eller Crossfire 5? Borde ligga bra till i pris och hanterbar effekt, de är 12år så även om rutinen kanske är bra för åldern så är det dumt att chansa på mer effekt än nödvändigt.
Nåväl, bara ett förslag bland andra.
Säkerhet är viktigt. så då bör dessa maskiner gå bort för en gastvekning i hopp är inte bra!
Sen är det inte så svårt att får bort effekt i en maskin...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu är jag bara bekant med modellerna via släkt och vänner, så tvekningen du nämner är jag däremot inte bekant med.
Men ifrågasätter inte. Tänkte mer att steget från det som de har idag var lagomt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
Nu är jag bara bekant med modellerna via släkt och vänner, så tvekningen du nämner är jag däremot inte bekant med.
Men ifrågasätter inte. Tänkte mer att steget från det som de har idag var lagomt.
Ja effekt och hållbarhet är nog helt perfekt på dessa maskiner, men tyvärr så har dom en väldigt störig tvekning, åtminstånde den modell som saknar avgasventiler.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Tack för snabba svar. Man har ju ingen koll på maskiner mellan 2000-2010 för då hade jag varken tid, lust, ork eller ekonomi för skotrar så alla maskiner från den tidsepoken har man mer eller mindre missat. Jag tänker att det ska vara en ganska lätt maskin med lite bättre dämpare som kanske är renoveringsbara. Inser ju att för 20-25 så får man ju renoveringsobjekt men vissa saker är ju lättare att fixa än andra. 500-600 cc lär ju vara lämpligt. Jag är lite avigt inställd mot 440 för de verkar vara mer skruva än åka med dessa.

Sen initialt så lär det vara små korta hopp det är frågan om, de är ju noviser men man minns ju lite grann hur det var i den åldern. En annan hade dock inga förutsättningar för detta i den åldern och just nu vill jag bara hitta något de vill hålla på med som inte innefattar ett Xbox...
 
Reactions: neden

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.274
124
63
49
Orsa
En F7 eller F6 snopro hittar du för en billig peng och dom är ganska bra skotrar att lära sig hoppa med, iof är f7an ganska potent, men dämpare osv funkar mycket bra på dessa gamla maskiner.

Nu har jag väl inte gjort nå KJ drops med min F7 jag hade, men hoppat över nån väg osv och vill minnas den va enkel att "styra" i luften
 
Reactions: eing9911

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Köpte nyligen en edge 500 till min 12-åring, riktigt fint skick och för lagom mycket pengar. Effekten och storleken på maskinen känns bra, dessutom är tyngdpunkten lite lägre vilket passar ännu bättre med tanke på vält-risken på mer moderna maskiner. Hur den är att hoppa med låter jag däremot vara osagt.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Har själv funderat på vad man ska köpa åt en 13-åring , måste ju vara piggt nog för att vara roligt men inte så mycket motor att han kör ihjäl sig , överlevnadsinstinkten är ju inte så utvecklad i den åldern .
Min BR250 är ju alldeles för slö och RX1:an alldeles för pigg......

M5 kör inte fast så lätt men är den busig nog ?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Egentligen så har ju ungarna blivit för bortskämda nu för tiden, men det är ju ens eget fel. Själv började jag med en Ockelbo 300 när jag var 12-13 år, den hade jag dessutom köpt för egna pengar. Nu duger ju inte såna gammhärkar till dagens ungar.

Ursäkta OT.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Egentligen så har ju ungarna blivit för bortskämda nu för tiden, men det är ju ens eget fel. Själv började jag med en Ockelbo 300 när jag var 12-13 år, den hade jag dessutom köpt för egna pengar. Nu duger ju inte såna gammhärkar till dagens ungar.

Ursäkta OT.
mer OT :)
Rent krasst är nog dagens ungdomsskotrar både förhållandevis äldre och billigare jämfört med vad en skoter kostade då......