Hojar i lederna

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Sv: RE: Hojar i lederna

Jadu ja säger som ja till polarn min

"ser jag er i spåret så fäster jag taggtråd på huven och gör plattnacke av er"

Det var helt seriöst det dummaste jag någonsin läst på ett forum!!

Tyvärr (för dig) så är det så att man har ju enligt terrängkörningslagen rätt att färdas på snötäckt mark med vilket fordon som helst (under förutsättningen att man inte förstör underliggande mark/vegetation). Jag som åker både enduro och skoter förstår faktiskt inte varför det ska vara så hemsk att man kör enduro på skoterlederna? Under förutsättning att man åker när det är någorlunda hårt och har en reggad/försäkrad hoj?

För rent lagtekniskt sett så får du åka där om du åker reggad/försäkrad hoj
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: RE: Hojar i lederna

Det är bara ett problem, skidåkarna har laglig rätt att vara där, det har tyvärr inte enduroåkarna.


en vägreggad enduro har rätt att vara på skoterlederna.... har jag för mig iaf, är dock inte 100% säker :)



men sen det där med att många stör sig på enduro åkarna tror jag beror på att många som kör enduro på leden (inte alla!!) spinner och har sig så det blir djupa spår i leden som blir lite besvärliga när man kör ner i dom med skidan på en skoter, har själv varit med om det och hållt på köra på tok pga detta... så jag gillar inte enduro åkare efter leden, eller jaa så länge dom inte spinner djupa hål osv i leden så bryr jag mig faktiskt inte igentligen!! :)


en liten sammanfattning... jag stör mig inte på enduro åkarna som kör på skoterleden, jag stör mig på enduro åkarna som spinner djupa spår i leden om jag säger så :)
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Sv: RE: Hojar i lederna

en vägreggad enduro har rätt att vara på skoterlederna.... har jag för mig iaf, är dock inte 100% säker :)

Ja du har helt rätt, du får köra bil tom i leden om du vill. Rent lagtekniskt sätt, bara fordonet är registrerat och besiktat/försäkrat.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: RE: Hojar i lederna

Ja du har helt rätt, du får köra bil tom i leden om du vill. Rent lagtekniskt sätt, bara fordonet är registrerat och besiktat/försäkrat.

haha vilken tur då eftersom jag var ut på leden här i byn med bilen för nån vecka sen :rock:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
fast om man kör bil på lederna är det lätt att sabba dom totalt såvida man inte har ballongdäck med väldigt lite luft och en lätt 4x4 bil. -ungefär som på Island.

jag har lyckats köra med samuraien utan att det syns mer än efter en skoter,men man är ju i vägen rätt mycket vid möte så jag föredrar frikörning!

undantaget var väl tidigare i vinter för att wincha upp en skoter som satt fast i issörjan på en tjärn.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Sv: RE: Hojar i lederna

Ja du har helt rätt, du får köra bil tom i leden om du vill. Rent lagtekniskt sätt, bara fordonet är registrerat och besiktat/försäkrat.
Är inte principen den att du får köra fordon på snötäckt mark. Men oftast är det ju bara snöskotern som är lämplig = inte ger några markskador.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Sv: RE: Hojar i lederna

Är inte principen den att du får köra fordon på snötäckt mark. Men oftast är det ju bara snöskotern som är lämplig = inte ger några markskador.
Vid lössnökörning så är fallet oftast så ja. Men det var väl mer enduro i hårda leder som diskuterades, och det är ju oxå lugnt ur den synpunkten.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
När jag ställde denna fråga fick jag svaret att de bara fordon som räknas som terrängfordon som fick köra på snön. Och så vitt jag vet räknas inte bil / motorcykel som terrängfordon.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
När jag ställde denna fråga fick jag svaret att de bara fordon som räknas som terrängfordon som fick köra på snön. Och så vitt jag vet räknas inte bil / motorcykel som terrängfordon.
Då ställde du frågan till fel person, själv så har jag kollat med både polisen och länsstyrelsen. Det står i princip i klartext i lagen att man får framföra vilket fordon som helst i terrängen på vintern, givetvis under förutsättning att fordonet är registrerat/trafikförsäkrat o i övrigt lagligt.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Då ställde du frågan till fel person, själv så har jag kollat med både polisen och länsstyrelsen. Det står i princip i klartext i lagen att man får framföra vilket fordon som helst i terrängen på vintern, givetvis under förutsättning att fordonet är registrerat/trafikförsäkrat o i övrigt lagligt.
Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
Jo kolla med polismyndigheten får du se, det var ett ***** liv här i stan ang enduroåkning på lederna i fjol. Så vi som åkte enduro snackade med både polis och kommunen, samt skoterklubben. Skoterleden är en beredd led för fordon, alltså får du köra ett vägregistrerat fordon där. Så du har fel, kolla upp det får du se.

Sen kan vissa kommuner ha förbud mot all annan fordonstrafik än just skotertrafik på sina leder. Men då är det ett speciellt beslut som måste komma från kommunledningen, inget som står i svea rikes lag.

Så kolla upp dina källor, för jag har kollat med varenda berörd myndighet i fjol ang detta. Just för att det vart ett ***** liv på skoterklubben, men dom fick ge sig.

Själv så bryr jag mig inte då jag åker både skoter och enduro, kan inte förstå varför det ska vara så farligt att köra enduro i skoterspåren.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
fast om man kör bil på lederna är det lätt att sabba dom totalt såvida man inte har ballongdäck med väldigt lite luft och en lätt 4x4 bil. -ungefär som på Island.

jag har lyckats köra med samuraien utan att det syns mer än efter en skoter,men man är ju i vägen rätt mycket vid möte så jag föredrar frikörning!

undantaget var väl tidigare i vinter för att wincha upp en skoter som satt fast i issörjan på en tjärn.


jag var ut med sierran på leden, dock bara ca 200 meter för att komma till en övergiven hoppbacke för att åka lite snowboard, och det var så hårt i leden så det syndes inte änns att jag hade kört där :D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta ämne har diskuterats i en annan tråd (http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=16278) på detta forum, men eftersom många frågar om och om igen vad som gäller angående körning i terräng vid diverse olika förutsättningar samt att lagen är svårtolkad så lägger jag lagtexten om Terrängkörningslag (1975:1313) här nedan.


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
(Detta tolkas så att medelhöjden på skogen måste vara minst 2 meter ovanför snötäcket, för att man ska få köra där.)
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).

2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).


3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.

En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).

4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).


Övergångsbestämmelser

1975:1313
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1976.
Beslut om förbud eller föreskrift eller om undantag därifrån som har meddelats med stöd av lagen (1972:606) om körning i terräng med motordrivet fordon skall, om beslutet ej avser körning på barmark, anses meddelat med stöd av denna lag och skall äga fortsatt giltighet i den mån ej regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordnar annat.
1996:1551
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. Beslut om undantag från förbud enligt denna lag som meddelats före den 1 januari 1997 gäller till den 1 juli 1997 om inte annat förordnas.


Alltså så står det inget i Terrängkörningslagen att det endast är tillåtet att köra med Terrängfordon på snötäckt mark, och att det är förbjudet att på snötäckt mark framföra motordrivet fordon exempelvis bil, motorcykel etc.
Men på barmark är det hur olagligt som helst,

Vår förening har haft diskussioner med vår lokala polis om just detta, och dom tolkar lagen så att man med bil, motorcykel etc. i princip kan köra helt lagligt på skoterleder (och även utanför, om man nu vill det), så länge man inte kör på barfläckar, eller i övrigt orsakar skada på marken.

Däremot så kan tydligen ex.vis kommuner bestämma lokalt med stöd av §3 om att det t.ex. endast är tillåtet att framföra terrängskotrar på skoterlederna i kommunen och att övriga fordonstyper ej är tillåtna.[/quote]
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jag var ut med sierran på leden, dock bara ca 200 meter för att komma till en övergiven hoppbacke för att åka lite snowboard, och det var så hårt i leden så det syndes inte änns att jag hade kört där :D
För något år sedan så var det en långtradare som skulle ut från macken i Tärnaby, men som körde lite fel han hamnade på skoterleden.
Han hann inte så långt så sjönk lastbbilen rakt igenom, blev till och kalla på bärgarn.:D
Här i a-jaur händer det ibland att man möter någon förrvirad utländsk biltestare ute på leden, i tron att det är en väg han kör på.
Ibland så har dom kört fast, och man hittar en övergiven bil flera hundra meter från närmsta väg. :laugh:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo kolla med polismyndigheten får du se, det var ett ***** liv här i stan ang enduroåkning på lederna i fjol. Så vi som åkte enduro snackade med både polis och kommunen, samt skoterklubben. Skoterleden är en beredd led för fordon, alltså får du köra ett vägregistrerat fordon där. Så du har fel, kolla upp det får du se.

Sen kan vissa kommuner ha förbud mot all annan fordonstrafik än just skotertrafik på sina leder. Men då är det ett speciellt beslut som måste komma från kommunledningen, inget som står i svea rikes lag.

Så kolla upp dina källor, för jag har kollat med varenda berörd myndighet i fjol ang detta. Just för att det vart ett ***** liv på skoterklubben, men dom fick ge sig.

Själv så bryr jag mig inte då jag åker både skoter och enduro, kan inte förstå varför det ska vara så farligt att köra enduro i skoterspåren.
Du har helt rätt i det du skriver.
Men det är nog inte det att det är farligt att åka enduro på leden i första hand som gör att många skoteråkare och skoterklubbar inte gillar hojar på leden.
Utan att det är när lederna är nyprepade, så är dom lösa. Kommer man då och kör hoj, så gräver dom lätt ner djupa spår i leden.
Detta är nog inget problem när leden är skarp och stenhård ( iregel på senvåren tidigt på morgonen innan dagsmejan), men vem gör den bedömningen ?

Då en del hojåkare kör redan nu mitt i vintern, när lederna i regel inte är stenhårda, så dras alla hojåkare över samma kam, även dom som kör på på stenhårda leder tidigt på morgonen under senvåren.
Därför pratas det om att vi klubbar via kommunerna måste göra något, då är det ju enkelt att med §3 i Terrängkörningslagen skapa en lokalbestämmelse.
Jag själv är emot förbud och restrektioner vad det än gäller, och istället låta den enskilde individen ta sitt ansvar till att göra rätt.
Tyvärr som i så många andra fall så finns det enskilda individer, som inte har omdömet att själv avgöra vad som är rätt eller fel, därför skapas det regler
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Du har helt rätt i det du skriver.
Men det är nog inte det att det är farligt att åka enduro på leden i första hand som gör att många skoteråkare och skoterklubbar inte gillar hojar på leden.
Utan att det är när lederna är nyprepade, så är dom lösa. Kommer man då och kör hoj, så gräver dom lätt ner djupa spår i leden.
Detta är nog inget problem när leden är skarp och stenhård ( iregel på senvåren tidigt på morgonen innan dagsmejan), men vem gör den bedömningen ?

Då en del hojåkare kör redan nu mitt i vintern, när lederna i regel inte är stenhårda, så dras alla hojåkare över samma kam, även dom som kör på på stenhårda leder tidigt på morgonen under senvåren.
Därför pratas det om att vi klubbar via kommunerna måste göra något, då är det ju enkelt att med §3 i Terrängkörningslagen skapa en lokalbestämmelse.
Jag själv är emot förbud och restrektioner vad det än gäller, och istället låta den enskilde individen ta sitt ansvar till att göra rätt.
Tyvärr som i så många andra fall så finns det enskilda individer, som inte har omdömet att själv avgöra vad som är rätt eller fel, därför skapas det regler
Håller helt med dig i det du säger. Tycker inte heller det behövs regler, för så utbrett är det inte med enduroåkning i skoterspåren. Det är dock en annan sak om man möter rena crosshojar för dom saknar ju försäkring, vilket kan vara bra att ha vid en olycka där fler fordon är inblandade. Sen så saknar dom lyse vilket gör att dom är sjukt svåra och se när man själv kör skoter.

Man kommer ju dessvärre inte ifrån buskörning hur man än gör, antingen är det en crosshoj som förstör leden, eller en mountainmaskin med en förare som inte tänker. Båda är lika illa för leden.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tycker inte heller det behövs regler, för så utbrett är det inte med enduroåkning i skoterspåren. .
Jag tror att det kan skifta lite grann på hur vanligt det är med endurohojar på lederna. På vissa ställen är nog endurointresset mer utbrett än på andra håll. Sedan så hänger det ju även lite grann på motorklubbarna. En del klubbar fixar även vinterspår till sin motorcykelåkande medlemmar, och många av dom aktiva är både skoter- och hojägare och är därför fullt medvetna om att dom inte är välkomna på skoterlederna, när lederna är lösa eller nyprepade.

Man kommer ju dessvärre inte ifrån buskörning hur man än gör, antingen är det en crosshoj som förstör leden, eller en mountainmaskin med en förare som inte tänker. Båda är lika illa för leden.
Och många gånger kanske det inte hjälper med ett förbud, dom kör ändå.
Men ett lokalt förbud kan vara en lösning för att kunna ha något att ta till när inget annat hjälper när dom blir stoppade, för man behöver ju inte tillämpa regeln annat än vid behov, dvs. när lederna är som lösast.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
der_sturm mfl. har alldeles rätt.

Har tidigare självsäkert påstått samma sak då det är vad jag fått lära mig på bla. trafikskola (länge sen nu) Men det är ju bara att läsa lagen och där står inget om terrängregistrering eller vägregistrering utan helt enkelt bara att man får endast köra på snötäckt mark om man inte skadar marken osv.

Ringde tom. polisen för att dubbel kolla, kan ju vara nån tolknings grej som det finns prejudikat på och fick givetvis till svar att det inte är förbjudet att köra ex. en enduroregistrerad mc på skoterled. Precis som det står i lagen, citerad på annat ställe här.


Nu förstår jag iof. inte vilken jätte skada en mc på leden kan ställa till med, då måste motorstarka skotar med höga kammar vara ett betydligt större problem. Har ju egen erfarenhet av både min rev (44mm matta) och kdx´n med dubbdäck, reven är ju betydligt värre mot lederna än bågen.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Och många gånger kanske det inte hjälper med ett förbud, dom kör ändå.
Men ett lokalt förbud kan vara en lösning för att kunna ha något att ta till när inget annat hjälper när dom blir stoppade, för man behöver ju inte tillämpa regeln annat än vid behov, dvs. när lederna är som lösast.

Nej precis förbud är i 9ggr av 10 i ondo, jag tror mer på en dialog mellan skoterklubb/enduroåkare. Men här i stan är dom dåliga och göra annat än och kasta skit på varann, och det blir vi som åker som hobby som får ta smällen, dvs tidningsreportage, polisanmälningar mm (trots att vi inte gjort nåt)

OffTopic Helt ärligt så förstår jag inte Svensken, så fort det är minsta lilla grej så gastas det om förbud hit o förbud dit, hur många gånger har man inte själv ignorerat förbud??