Hojar i lederna

zebulonm

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
östersund swe
Vad tycker ni om hojar som far fram i skoterlederna? Och då menar jag reggade hojar inge jäkla crossar och så. Och så undrar jav vad lagen sger om det.
 
V

vmax4ever

Jadu ja säger som ja till polarn min

"ser jag er i spåret så fäster jag taggtråd på huven och gör plattnacke av er"
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Det här med fordon i naturen är en svår nöt att knäcka, men generellt sett så är det förbjudet att med Motorfordon köra någon annanstans än på väg.
Terrängmotorfordon får också faktiskt framföras på väg, dock i undantagsfall (passage över vattendrag på landsvägbro etc., enskild väg.), men skall i huvudsak framföras i terräng.
Många snöskoterförare och Enduroförare känner inte till hur regelverket är uppbyggt i vårt land, runt den fria körningen med snöskoter och terrängkörning i allmänhet. Många tar för givet att det är bara att gasa på, och under samma regelverk som när man kör bil eller moped. Många lagar och förordningar är lika men det finns skillnader.

För det första så är det Terrängkörningslagen TKL (1975:1313) http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19751313.HTM och Terrängkörningsförordning TKF (1978:594) http://www.jit.se/lagbok/978594t.html som styr hur Motorfordon och Terrängmotorfordon får användas i terrängen.
För att tyda dessa i kanske många ögon diffusa lagar och förordningar, så måste man även känna till vad följande definitioner är i juridisk mening och Vägverkets praxis.

Väg: En sådan väg, gata, torg eller annan plats som är avsedd för motorfordons trafik.
Terräng: Ett område som inte är väg.
Motorfordon: Fordon som är avsett för att framföras på väg. (Exempel: Bilar, Mopeder, Motorcyklar (endast in registrerade sådana).
Terrängmotorfordon: Fordon som är avsedda för att framföras i terräng. (Exempel: Snöskotrar, traktorer).

Vad är det då som gör att man får köra snöskoter helt lagligt i terrängen ?
Som tur för oss snöskoteråkare så finns det sedan länge tillbaka en sedvanerätt som är ganska så unik, och som bara finns vad jag känner till, i Sverige, och den heter Allemansrätten http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/.
I allemansrätten så står det bland annat att du får tagga egen väg över annans mark, om det kan ske utan att skada mark och vegetation. Denna tolkning gäller även om man färdas med terrängmotorfordon.

I allemansrätten står det överhuvudtaget inget omnämnt om motorfordon, till vilket helt klart exempelvis Enduromotorcyklar, Stadsjeepar mm. hör. Så man kan inte med stöd av allemansrätten köra till exempel en enduromotorcykel helt fritt i terrängen. Utan man är hänvisad till att köra på väg (om den är inregistrerad), och/eller om det gäller terräng, på en skärskilt iordningställd bana för träning- och/eller tävlingsändamål. Att sedan många använder gamla traktorvägar och cykelstigar sommartid, skoterleder vintertid, för att köra motorcykel är inte lagligt om man skall tyda TKL och TKF. Tror dock faktiskt inte att någon enduroåkare blivit fälld för detta, jag har då i vart fall inte hört något om detta. Detta antagligen för att det inte är något stort problem ännu (jämför då med det moderna skogsbruket). Men tyvärr så kan det dock kanske bli, om STF, Svenska Fjällklubben och liknande organisationer börjar rota i saken. Eller att ett gäng Endurokillar kör sönder preparerade skoterleder och detta sprider sig, då lär antagligen dom berörda klubben agera på något sätt. Men så långt borde det väl inte behöva gå.

Det blev många rader det här, men det var vad jag fick lära mig när jag tog förarbeviset för 10 år sedan. Kanske att vissa tolkning har ändrats sedan dess.

 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Ja du jag ser inga problem med det. Om det är att dom förstör ledarna som skulle vara störande så anser då jag att dom inte förstör mer än kortbandare som far och slirar och far på lederna (är en av dom). Jag har då mer emot alla skidåkare...hehe

Och du zebulonm ligger du verkligen i 100-140 på din hoj på snön??? i såna fall måste jag buga.
 

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
håller också med.. en enduroåkare behöver man inte köra skitsöligt förbi.. En skidåkare har ju mer rättigheter på skoterleden än en skoteråkare.. (helt sjukt tycker jag).. Bort med skidåkarna. :)
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
kör enduro åkarna när det är skare eller någorlunda hår så ser jag inget problem men börjar dom plöjja runt i muksnön och skapa djupa spår i leden kör jag gärna över dom!
 
J

Jona$

håller fullständigt me MaxPower för de ja menar är att dom gör dm djupa spår som man slirar ner i me skiderna !!!!!å när det gäller skidåkarna så vill ja oxå ha bort fast de finns trevliga oxå 3/10 men de värsta är hästfolket som rider runt på lederna...det är förenat me dödsfara ifall man fråga mig
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Det är inte skidåkarna som skulle försvinna i första hand, det skulle vara skoteråkarna. Och i många fall har det varit ända lösningen pga att ingen respekt har visats från skoteråkarna. Det är idioter som några av er här som förstör för resten av skoteråkarna som har lite mer under hjälmen.
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
så du vill alltså plocka bort skoteråkare från skoterlederna? hur fan kan du säga så?
kan du förklara hur du resonerar då?

ni skidåkare ska enbart vara glad å hålla käft för att ni fått förmånen att förpesta våra vackra skoterleder med eran närvaro! de är väl knappast ni som ska ställa några krav på oss skoteråkare när ni befinner er på skoterlederna.
håll er till skidspår om ni inte står ut med att det finns skotrar på skoterlederna.
 

zebulonm

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
östersund swe
Det sjuka är att man lätt kör över 100km/h med en hoj, när leden tillåter det (hårt, hårt och åter hårt) och har en hoj som går så fort. Inte någon gammal cross, utan en ren enduro som toppar ca 180-180km/h. Vilket är mer än vad en skoter oftast går. Men som sagt, leden måste vara hård för annars gör det så jäkla ont
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag vet vad skoterlederna är till för, men det finns andra som inte har fått det riktigt klart för sig!!!
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Skoterleder är väl ändå till för att hålla skoter-, skid- och hojåkare ifrån varann.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Det är helt meningslöst att diskutera vem som har rätt att befinna sig på leden. Bara att finna sig i och följa de lagar som finns. Men de är ju som sagt inte underligt att de ser som de det gör idag gällande detta, när man ser på den löjliga 3 års attityd som många kör med här på forumet.
 
K

KTM

Alla skotertöntar kan ju flytta sig från leden när vi kommer! de har ändå ingen chans! ta bort alla skotrar från lederan!