Hojar i lederna

zebulonm

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
östersund swe
Men är det lagligt med hoj i leden? För du får ju köra vart som helst på sommaren som inte förstör, för då kommer ju terängkörningslagen in och jävlas. Måste väll vara samma på vintern?
 
L

Lynx Enduro

[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jan-04 kl 07:51 AM (CET) av keihin (admin)]kom ni med era hojjar så ser vi vem som kör i från vem på leden!
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
>Alla skotertöntar kan ju
>flytta sig från leden när vi
>kommer! de har ändå ingen
>chans! ta bort alla skotrar
>från lederan!

nu tog du dig nå vatten över huvve, hur fan ska nin ta er fram på ledem utan att skotrarnas spår....???

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Nej du får inte ens köra enduro på dina egna marker, utan måst vara ett godkänt spår.
Hur regelverket ser ut vet jag inte men det är vad mina kopisar som kör enduro säger i alla fall, och dom är markägare så dom behöver inte ljuga om detta, dom har har så kallade träningspår men får igentligen inte åka där säger dom...
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Jag instämmer!

Skidåkarna kan väl hålla sig ifrån sig lederna! Så gnäller då och har sig, och tycker att vi skoteråkare kör för fort!

Nej du! Dom kan ta sitt pick och pack och hålla sig ifrån lederna!
 

zebulonm

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
östersund swe
Nä inte så länge de förstör mark. Och det spelar ingen roll vems mark det är. Den går ändå under terängkörningslagen. Du får ju inte enns gå ut och sparka sönder mark med skorna heller
 

Tobo

Aktiv medlem
1 jan 2000
98
0
6
Så länge man ser sej för och inte slirar sönder lederna så borde det vara okej att köra tvåhjuling där.
Inte för att jag nånsin sett en häst i en led men vad f*n gör dom där? Måste finnas bättre ställen!

Har själv kört moppe i lederna och det går finfint så länge de är hårda och fina.
Soppa förbrukning(1 cyl 50cc vätskekyld tvåtakt)0,8-1,6 lit. per mil!

Kör lungt!!!
 
P

Pirri

om skidåkare åker på en SKOTERled, så tycker de att skoteråkarna ska hålla sig undan, men om man kör skoter på ett skidspår, då blir det ett ##### liv!

 

Littletangy

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
jag funderar på varför alla skidåkare ska få sådan rätt.. de finns ju skidspår på andra ställen.. varför ska dom ha så många rättigheter? :S
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Spåren efter en cross el. enduro på skoterlederna är förenat med fara för skoterfolket!!!
Det har hänt olyckor p.g.a. detta.

Dessutom, så märks det av alla svaren att dömma, att ni förmodligen inte är någon av de få som lägger ned massor av tid på dessa leder, för att få dom farbara för både familjer och singelåkare.
Ni skulle kanske prova hänga på en sladd och se hur kul det är när en motorcykel är och förstör det jobb du lagt ned på leden.


Snoopy.
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
Jag brukar köra fyrhjuling på leden men den gräver inte o jävlas. Fast de kanske e bara för att de ä så lite o kör ve! De e ju bara en 125cc. Fast när lederna grävssönder spelar inte nån roll om de e en hoj , skoter , bil eller va som helst som gräver sönder leden för då har de gått för långt.
De kostar mycket att preppa lederna, och de förstör ju för alla ! Ta de lite lungt på leden
 

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Rent juridiskt så heter det allmän led och inte skoterled.
Alltså en led för allmänheten = gående, skidåkare, hästkräk och annat löst folk. Vi skoteråkare är bara en i mängden tyvärr.
 

deji

Välkänd medlem
Min YZ 250 är reggad som en terrängskoter och det innebär att man kör "lagligt" överallt där man får köra skoter! leder, isar.mm jag är dock inte själv en av dom som gör det eftersom att jag tycker att man kör skoter på vintern och hoj på sommarn!
men vi kan ju fortsätta att diskutera detta då många skoteråkare ger sig ut på sjöar på sommarn vilket i sin tur garanterat stör någon annan.
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Lite off topic kanske,men jag blir jävligt arg...Har äntligen kommit snö här å jag började köra upp lederna i närområdet,igår mötte jag först en man me hund som hytta med näven å svor.Hade jag inte kört upp där från början hade karln inte ens kunnat gått där!!!,för att 200 m längre möta en skid åkare som svor när han fick kliva åt sidan,Obs detta är en uppmärkt skoterled!Fattar dom ingenting?? Nästa gång släpper jag inte på tummen!!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Lite off topic kanske,men jag blir jävligt arg...Har äntligen kommit snö här å jag började köra upp lederna i närområdet,igår mötte jag först en man me hund som hytta med näven å svor.Hade jag inte kört upp där från början hade karln inte ens kunnat gått där!!!,för att 200 m längre möta en skid åkare som svor när han fick kliva åt sidan,Obs detta är en uppmärkt skoterled!Fattar dom ingenting?? Nästa gång släpper jag inte på tummen!!!
Varför inte stanna och ta ett snack med dessa personer istället ?
Man kan ju alltid fråga vad jag gjort fel som gör att de verkar upprörd av att jag kör där.
Behöver ju inte vara en själv som är anledningen, kan ju ha varit någon annan skoteråkare som just passerat och som kört vårdslöst, som dom retat upp sig på och det gick ut över dig !
Garanterat att dom känner sig dum efteråt om det är så. :stupid:

Stannar man får man ju höra vad anledningen är, kan ju vara att dom anser att jag kört vårdslöst, eller att hunden är rädd för snöskotrar, eller att man inte gillar avgaserna, eller att dom säger det är förbjudet att köra där, kan ju finnas tusen anledningar till att en del känner avsky för snöskotern.

Och då kan man ju t.ex. förklara att det är en uppmärkt skoterled som det är tillåtet att köra på, men givetvis även att gå efter. Men att om hunden eller dom själva inte gillar buller och avgaser så bör dom nog promenera eller åka skidor någon annanstans då det faktiskt är en skoterled och att det kommer fler snöskotrar.

Eller kanske att dom tyckter du körde vårdslöst, det är ju faktiskt så att vi måste visa hänsyn till alla som rör sig efter en skoterled, vare sig dom kör snöskoter eller promenerar.

Eller att skidåkaren tyckte att du kunde väja, så kanske inte området utanför leden inte medger detta, kan ju vara odlad jordbruksmark eller en skogsplantering, vilket det är förbjudet att köra på.

Förklara för dom som är irriterade, så är jag nästan säker på att dom hälsar nästa gång ni möts och du har rent av kanske lyckats med omvända 2 skoterhatare till att bli mer postiv till snöskotern istället. ;)
Ibland så kan det ju till och med vara en markägare som är där och går och som man retar upp, vilket kan räcka för att skoterleden stängs. :confused:
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Jag kör alltid lugnt i lederna häromkring då jag vet att folk använder dom som transport väg.Förra säsongen försökte jag ta en diskussion med en uppretad led trampare.Han vägrade lyssna utan vände å gick åt andra hållet när jah stängde av skotern å tog av mig hjälmen.Dessutom brukar dom som är ansvariga för skidspåren i närheten komma MINST en gång per år å fråga om det är jag som kört sönder skidspåren.Jag bor 10 m från skidcentret där spåren startar och dom ser 2st skotrar på min gård.Att sen skoterlederna går samman precis just här å det är väldans många skotrar som passerar det verkar dom ej fatta....Hur kan man tro att jag är så dum när jag bor här? jaja jag väntar in denna säsongs klagomål med god min:)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
leden och skidspåret går ihop på vissa ställen och det är folk som rider efter leden här, jävligt idiotisk må jag säga, en häst är ett korkat djur, rädd kan man säga, å jag vet en hel drös idioter som gasar här efter lederna, snart läser man väl i tidningen om en häst som har dött pga skoter å det börjas att diskuteras att man ska stänga skoterleden osv osv...

å skidåkare efter skoterleden, dom som är gnällspikar ska jag iaf skacka med, dom har ingen rätt att gnälla för att det finns skotrar på skoterleden...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Man kan säja lite föränklat att all terängkörning är förbjuden, sen finns vissa undantag.
En markägare får tex inte ta 4-hjulingen o köra ut på egen mark för nöjes skull men ska han hugga ett vedlass så är det ok då kallas det yrkesutövning.
Jacktlagen är undantagna dom får ta fram fällt vilt.
I TKL så gämnställs alla terängfordon så att köra endurohoj på snötäckt mark om det inte är risk att marken kommer att ta skada är i prinsip ok men alla skoterklubbar diskuterar problemet mer eller mindre för att det är ett problem det är DET.
Så utmana inte ödet ni som åker hoj i lederna ni retar bara upp oss klubbar o skoteråkare jag bävar för den dagen när en enduroåkare blir överkörd av en skoter.
Sen är ju frågan om en olycka skulle hända mellan skoter o en endurohoj då är ju enduron oförsäkrad eller.............nu lär man ju hålla isär begräppen det finns ju vägregade mc o terängregestrerade mc o dom jag pratar om är dom som är terängregestrerade o då lär dom vara just regestrerade i bilregistret o är dom inte det så är dom oregestrerade o då får dom inte lämna garaget........enkelt.