Hmm vad är detta för stadsbo som inte vet bättre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Nästan så att man borde skicka någon insändare själv om skidåkare i fjällen/skoterspåren, bara det att jag själv är så kass på att formulera mig riktigt.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Den där typen av turist är den sämsta tänkbara gäst vi kan ha i fjällvärlden. Han kommer med tåg, passerar staden & vår byggd med ryggsäcken full av torrskaffning. Han ställer sig på laggen och åker till STF's stugor. Han lämnar 0 kr i byggden och smutskastar oss i lokala blaskan. Han vill ha vår fjällvärld för sig själv, vi ska bara vara tysta.

Annat är det med motor eller jägar/fiskar folk ! Dom kommer till stan hyr skoter tankarbilen köper kost och logi. Gärna guidning till jaktmarker och fiske vatten.
Dessa killar lämnar tusentals kr i byggden och bidrar starkt för byggdens överlevnad.
Dessutom hyllar dom oss i lokala blaskan efter en lyckad semester. Utveckling var ordet.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Så här skev han... "Jag har inga problem att inse nyttan av snöskotrar för renskötare, markägare, jägare eller för de bofasta som använder skotern som alternativ till bilen när snön ligger djup.
För alla oss andra – utbölingar och turister – utgör emellertid snöskotrarna ingen nytta annat än i uthyrarnas plånböcker."

Jag vet inte hur ni har tolkat artikeln men vad jag kan läsa så är det "utbölingar och turister" som pekas ut. Inte dom som bor där. Det är uthyrarna han vill sätta åt och inte bofast folk som kör skoter.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Eftersom det är uthyrarna han vill åt betyder det att han tycker att det är personerna som HYR skoter som låter illa, inte vi andra som har egna skotrar som vi bygger om m.m.
Eller vad menar han?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så här skev han... "Jag har inga problem att inse nyttan av snöskotrar för renskötare, markägare, jägare eller för de bofasta som använder skotern som alternativ till bilen när snön ligger djup.
För alla oss andra – utbölingar och turister – utgör emellertid snöskotrarna ingen nytta annat än i uthyrarnas plånböcker."

Jag vet inte hur ni har tolkat artikeln men vad jag kan läsa så är det "utbölingar och turister" som pekas ut. Inte dom som bor där. Det är uthyrarna han vill sätta åt och inte bofast folk som kör skoter.
Frågan man i såfall ställer sig, hur kan en novis skidåkare se, men framförallt höra skillnaden, på en hyrskotrar, eller en icke hyrskoter ? :confused:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Frågan man i såfall ställer sig, hur kan en novis skidåkare se, men framförallt höra skillnaden, på en hyrskotrar, eller en icke hyrskoter ? :confused:
jo det var ju fantastiskt bra gjort,han menar nog de som drar ett timmer lass bakom sig .det är orts bor ,sport maskins förare är turister :hmmmm:
tycker absolut Quethec har en klar poäng med sitt inlägg typ same shit different places :ciao:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om man kräver tystnad, varför då åka dit ALLA andra är på påsken?

Om jag kräver tystnad åker jag iaf INTE till Stockholms skärgård sommartid! Och kräver att alla andra ska åka roddbåt.
 

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Få se. vad väljer turistnäringen själv...

Längdskidåkaren med en massa apelsiner köpt hemma i storstan i ryggsäcken, kanske köper en kopp te ute på fjällstation men i stort sett lagar all sin egen mat.

eller

Bekväma skoteråkare som käkar istort sett alla måltider på värdshus och tömmer baren varje natt.

behöver inte tillhöra intelligensreserven för att klura ut den ekvationen...
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Vilken ***** idiot!! de är sånn som han som kommer att gör så de blir skoterförbud ifjällen. bara för att dom där ***** stockholms fjollorna kommer upp en vecka per år med sina skidor och då ska de va lugn ro så dom kan sitta och skala sina ***** apelsiner i nån driva nånstanns.
själv så sitter nog den där jävel på en 300hästars båt som spyr ut avgaser i stockholm skärgård och en stads jeep som drar 2.5l milen som han bara måste ha när han ska upp till fjälls.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Vilken ***** idiot!! de är sånn som han som kommer att gör så de blir skoterförbud ifjällen. bara för att dom där ***** stockholms fjollorna kommer upp en vecka per år med sina skidor och då ska de va lugn ro så dom kan sitta och skala sina ***** apelsiner i nån driva nånstanns.
Nu är det så att majoriteten av alla stockholmare är inflyttade ifrån landet. bl.a Norrland :laugh:
 
D

Deleted member 9532

Vad som än sker och vad vi än gör blir det fel iallafall. Någon kommer alltid att klaga. Åkte skoter för några veckor sedan när en kärring som är ute i skogen på skoterspåret med sin hund kläcker ur sig:

***** skoteråkare, ni förstör ju bara skogen!

Men? Det är ju p g a våra spår som gör att hon kan gå där? annars skulle hon inte orka djupsnön?

Detta är vad man får även om man är trevlig, vinkar och tippar på tå för deras skull. Helst skulle jag vilja montera ett lastbilshorn som man trycker igång när man kör förbi sådana människor!:mad:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu är det så att majoriteten av alla stockholmare är inflyttade ifrån landet. bl.a Norrland :laugh:
Ja men dom är ändå Stockholmare numera, för dom har ju lagt sig till med dialekten också. :hmmmm2:

Nä skämt åsido, många verkar tro att den "Stockholmsperson" som nu omnäms i denna tråd, är en genomsnittlig stockholmare.
Jag vill nog påstå tvärtom, bara för att det kanske far upp ca. 10 000 stighudsåkande stockholmare till fjällen, och som vill ha en skoterfri fjällvärld, så betyder det ju inte att dom övriga ca. 1 000 000 stockholmarna tycker samma sak. Jag tycker snarare att det verkar som att det är betydligt fler Stockholmare hemskt gärna kör snöskoter om tillfälle ges. Det gäller nog överlag dom flesta boende runt om i Sydsverige.
Men tyvärr så är det den ytterst lilla klicken av "Stighudsstockholmarna" som hörs.
 
4

426H

själv så sitter nog den där jävel på en 300hästars båt som spyr ut avgaser i stockholm skärgård och en stads jeep som drar 2.5l milen som han bara måste ha när han ska upp till fjälls.
Det kan jag nästan garantera att han inte gör. I stället sitter han sannolikt i en kanot eller segelbåt och klagar på oss andra som åker motorbåtar och vattenskotrar. Eller så sitter han på en cykel på väg till jobbet och gnäller över alla bilar runt omkring honom.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Det kan jag nästan garantera att han inte gör. I stället sitter han sannolikt i en kanot eller segelbåt och klagar på oss andra som åker motorbåtar och vattenskotrar. Eller så sitter han på en cykel på väg till jobbet och gnäller över alla bilar runt omkring honom.

ja de kan mycke möjligt va så oxå:cool:
 

vizzla

Aktiv medlem
9 jan 2008
66
0
6
Kiruna
nått uppfinns i norr ... där det syns mest är i stockholm dom tar åt sig äran för allt....det dom inte har (skidåkning)..det tar för sig av att åka skidor uppe i norr.. sedan kommer dem hem och gnäller över skoteråkningen...gubbjävel! skaffa dejj en stjärtlapp och åk ner från ditt garage tak. ... inte fan vill jag iaf ha nå ***** turister i fjällen för min del...dom kan ju stanna hemma istället!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.