HK matta.. En gång för alla!!

H

hällan

Akut hjälp med mattbyte på grand touring
Får ett rasslande ljud från mattan när vi bytt till 32 mm på en grand touring 600 årsm. 2001 , ska man ta bort skenorna som sitter i bandtunneln?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jepp, dom har fina eu-leder i Finland. Brukar köra en hel del runt Levi-trakterna med min 44-matta.
 

GooZ

Medlem
15 feb 2007
12
0
1
Luleå
har inte benämnigen hk matta något med mönstret och formen på kammarna att göra, en kille frågade om jag hade hk matta, fast han vet vilken kamhöjd ja har å allt.. ajja, har inte riktigt koll på de där!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
kam höjden är ju vad man jämför med t.ex. en et 250 lik som knappt har kammar årsmodl 79 och en nyare skoter med 28-60mm kammar så kan man ju lätt säga att det är hk mattor... en del säger ju att 25mm är en hk även försäljare där man köper mattor skriver det. Men själv anser jag en hedligt 32mm som hk matta och över det ,undantags fall 28-30mm som bör ju också räknas in till hk?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej!
Själv kör jag med 57mm kammar och det var inte glada miner här i byn när de fick se det.
Men några av de som "skällde" värst på mig har nu inset att det är inte kammarna som förstör på leden utan körsättet! Har varit ute med några av "gubbarna" på skoter tur och när det sett att min skoter inte river upp nämvärt mkt så har det blivit mkt lugnare :) När jag vill gasa så kör jag brevid leden 10 till 100 meter typ det är ju där pudret finns :p och sen när man hjälpt till att dra sladden så har de blivit riktigt glada :)

Åter till ämnet, Jag själv anser att en hk matta är från 38mm och uppåt och hög kammhöjd är helt klart en säkerhetsaspekt oxå för när man ska bromsa så stannar det väldigt fort med 57mm kammar går inte att jämföra med min gammla John Deere med nästintill obefintlig kammhöjd:)