HK matta.. En gång för alla!!

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Okey.. Nu vill jag ha klarhet i detta ämne..
Hk= Högkam, det vet ju dom flesta..
Men va fan.. dom som skriver "32mm hk matta" kan ju inte va allvarliga?
Finns ju va jag vet 55mm kammar.. DET är högkam!

Men på gammla goda tiden då ockelbo 300 ägde på lederna va väl 19mm en Hk matta??
Jag tycker att när man kommer över 40mm så börjar de bli högkam =)

Va tycker ni??
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Okey.. Nu vill jag ha klarhet i detta ämne..
Hk= Högkam, det vet ju dom flesta..
Men va fan.. dom som skriver "32mm hk matta" kan ju inte va allvarliga?
Finns ju va jag vet 55mm kammar.. DET är högkam!

Men på gammla goda tiden då ockelbo 300 ägde på lederna va väl 19mm en Hk matta??
Jag tycker att när man kommer över 40mm så börjar de bli högkam =)

Va tycker ni??
32 är väldigt högt jämfört med mina 19...
 
J

JagLuktarGott

Har fått för mej att gränsen för hk matta går vid 30mm ? rätta mej om ja har fel ;p
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

Jag har en gamm-Phazer från sent 80-tal (ja, det är sant!!). Den har gått 1400 mil nu. Förra året bytte jag matta från den nedslitna 19 mm (som egentligen kanske inte var mer än 14 mm när allt kom omkring) till en 32 mm. Gissa om det blev skillnad. Istället för att åka på sidan genom alla kurvor med ett snösprut på säkert 5-6 meter bakom, så är det istället en fast linje genom kurvan som gäller.

Det går inte att köra fast längre heller... Gammskotern väger bara 205 kg FULLTANKAD och med alla vätskor. Med 32 mm kan man nästan inte köra fast. Men ryggen går ju av om man försöker hänga på polarna efter lederna.. Jag menar, med en 18 år gammal skoter borde det ju faktiskt inte gå att köra så speciellt fort över våra stackars rackel-leder som vi har i Sverige. Så nu ska jag faktiskt byta. Men för en 88-as PZ480 så är en 32 mm matta HELT KLART en HK matta...
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Okey jag är med på vad ni alla menar.. MEN, jag syftar inte på era gammla modeller. (Jag har själv hafft en exiter me typ 19mm, då e 32hk.).. jag syftar mer på me dagen mått! 32 e ju typ standard nu mera.. men men de va bara en tanke från mig.
 
R

Robin

32mm kommer att förbli hk för de flesta tills då dagen kommer då man knappt kan skymta någon med mindre kammar än 32mm, så hitills så förblir 32mm kvar i hk klassen enligt mig, om 10-20år är saken kanske helt annat...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Kan man inte helt enkelt säga att en 32mm matta knappast blir sämre bara för att det tillverkas mattor med kammar som är dubbelt så höga till slut..
Om du har en gammal phazer som nämts tidigare, så är ju en 32mm matta som sagt en dröm och det kommer den vara om 10 år också. Varför man har 32mm mattor som standard i regel nu är förmodligen för att man vill ha en hyfsad standard på maskinerna redan från fabrik så konkuresen flyter på jämfört med andra märken. Ungefär som man numera har AC i de flesta bilarna..

Sen det specifika måttet som man dragit för just hk-matta är 30mm.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Man får hoppas att det inte blir som i Finland, där har dom väll max 32mm matta? eller har jag hört fel? Tycker inte att 32mm är högkams matta idag, känns inte som "högkam" nu när de finns 61mm, 32mm är ju standard på många maskiner idag, men på äldre modeller så räknas väll 32mm som högkam :S
 
4

426H

Vad som räknas som en högkamsmatta förändras ju över tiden. Idag när nästan alla nya skotrar kommer med 32mm eller mer kan man ju inte dra gränsen vid 30mm.
Själv menar jag mer än 50mm, dvs lössnömatta, när jag säger högkam.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror det beror på vilken årsmodell det är.

Från år 0 till 1985 så är 20mm+ högkam
Från 1986 - 1993 Så är 25mm+ högkam
Från 1994 - 1999 Så är 32mm+ Högkam
Från 1999 - 2010 så är 44mm+ högkam

Tycker jag iallafall:)
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Stackars finnar över huvudtaget.. måste ju ha markägares tillstånd för att få köra.. har ju inga leder o skit.. :/ Men asså.. en 32mm är ju alltid en 32mm, oavsett om det finn dom som är dubbelt så höga. Har man en gång sagt att det är hk.matta så blir den ju inte kortare bara för att det kommer nya..

Det finns ju fortfarande små 12mm kammar o va blir dom till slut da?? osynlighetskammar?? :S Aja.. förstår inte hur vissa tänker..
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Man ju dock hoppas på en standardisering...

korta mattor kommer bara å finnas i 38mm
långa bara i 44...åsså bara 3 olika längder..
klassiska 307, klassiska 345 och ja nån 384..

skulel ju få ner priserna rejält...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Alltså...jag fattar inte monteringen som rekommenderas av fullblocksmattor...satte nyligen på ny matta på Blizzarden och matta skall rulla såhär:



Borde den inte skotta bättre om den snurrar åt andra hållet?
 

Daniel_s

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Heim
Alltså...jag fattar inte monteringen som rekommenderas av fullblocksmattor...satte nyligen på ny matta på Blizzarden och matta skall rulla såhär:



Borde den inte skotta bättre om den snurrar åt andra hållet?
De kan hända. men du vill vell ha nån bromsverkan också?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Alltså...jag fattar inte monteringen som rekommenderas av fullblocksmattor...satte nyligen på ny matta på Blizzarden och matta skall rulla såhär:



Borde den inte skotta bättre om den snurrar åt andra hållet?
Det handlar inte bara om att skotta, det gäller att skapa en lyftande kraft uppåt så skotern flyter ovanpå i stället för att gräva neråt.

Tänk på att väldigt måga nya värstigar i USA säljs med ca 25mm matta och förses med dubb... även om mist 32 är standard i sverige så är det högt jämfört va många vill ha på andra ställen
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Stackars finnar över huvudtaget.. måste ju ha markägares tillstånd för att få köra.. har ju inga leder o skit.. :/ Men asså.. en 32mm är ju alltid en 32mm, oavsett om det finn dom som är dubbelt så höga. Har man en gång sagt att det är hk.matta så blir den ju inte kortare bara för att det kommer nya..

Det finns ju fortfarande små 12mm kammar o va blir dom till slut da?? osynlighetskammar?? :S Aja.. förstår inte hur vissa tänker..
Vi har nog leder vi åxå ! Och även klubbar för skoteråkare.. Mattan vet ja inget om ? Men vem bryr sej? Ungefär 1 gång i året syns skoterpoliser där jag bor .. Hoppas du fick in lite mera i skallen nu.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tror det beror på vilken årsmodell det är.

Från år 0 till 1985 så är 20mm+ högkam
Från 1986 - 1993 Så är 25mm+ högkam
Från 1994 - 1999 Så är 32mm+ Högkam
Från 1999 - 2010 så är 44mm+ högkam

Tycker jag iallafall:)
Kan bara hålla med.
mattdisskusionen har alltid funnits.

Många av dom som körde sina "Skarasågar" med hk-mattor (19mm.) på 70-talet, fick skäll av gamel gubbarna som körde Ockelboskotrar på "Normala" 14 mm. Dessa ansåg att lederna for hemskt illa även på grund av dessa löjligt smala (38cm.) mattor.
Dessa utskällda ynglingar har idag vuxit upp och fått nya värderingar i livet. Kör idag skotrar med "normala" mattor på 32 mm. och många av dessa skäller i sin tur på "Snorhyvlarna" som kör omkring med 44+ mattor. Vilka bara förstör lederna. Om 10 år så ...

Kallas det inte att kasta sten i glashus ?