Hjälp - skuren skoter!

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Min skoter som är en lynx enduro 500 - 03a vägrade idag att starta, eller, start snöret verkar ha låst sig. Antagligen har den skurit men problemet är att det var 1 månad sen jag var ute sist och skulle köra... och då funkade den fint och jag körde högst 10 minuter... vilket betyder att den inte kan ha värmeskurit. ( Styret var löst så jag fixade med det istället)


Det som gör det mest irriterande är att det var det bästa skoterföret på år i umeå, 3-4 dm i skogen och jag var överlycklig... tills jag skulle starta den! :bawling:


Hjälp mig snälla!
Finns det någon annan förklaring till detta än att den har skurit?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hur skulle den kunna skära när den bara har stått orörd.
försök dra runt motorn genom att snurra på variatorn.
går inte det så får du lyfta på toppen/topparna och kika efter.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
har den stått ute eller har du haft en i varmgarage?
kan var så att du har fått in vatten som har frusit i magnapullen.
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
utomhus, får hoppas och be att de bara är lite fukt som krånglar... Eller magna pullen!

jag måste vara för dum för att ha skoter... hade inte kollat oljan ( på LÄNGE) förns pappa gjordere idag o fyllde på ... minst 2 liter!

Men de konstiga är att den gick precissom den skulle förra gången jag använde den :)
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Risken finns ju att det har runnit in bensin i vevhuset och fyllt det så att du inte får runt motorn. Om detta är problemet skulle jag rekomendera dig att inte dra så hårt för risken finns att du kröker vevstaken. Ta lös toppen och kolla :)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Risken finns ju att det har runnit in bensin i vevhuset och fyllt det så att du inte får runt motorn. Om detta är problemet skulle jag rekomendera dig att inte dra så hårt för risken finns att du kröker vevstaken. Ta lös toppen och kolla :)
Det är klart att är man hulken så kanske man ska vara lite försiktig, annars är nog risken att man med det tunna snöret som man drar i ska kunna kröka vevstaken.

Skärpning nu....kröka vevstaken med startsnöret...:bootyshake:
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Kolla som näms ovan om du kan snurra motorn på variatorn !!!!!!

kan du det så är det magnapullen som låst sej antingen frysit eller så kanske fjädern ha gett upp eller blivit nå knas med snöret .... det du kan göra om du kommer åt är att knacka lite på magnapullen så kanske snöret går in igen..

Skär gör inte en skoter om den står still:)
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Det är klart att är man hulken så kanske man ska vara lite försiktig, annars är nog risken att man med det tunna snöret som man drar i ska kunna kröka vevstaken.

Skärpning nu....kröka vevstaken med startsnöret...:bootyshake:
En kompis åt mig har varit med om det på sin phazer. Det hade läkt in bensin i vevhuset via primern och när han drog så blev den lite sne. Jag tycker också att startsnöret borde gå av men inte i det här fallet.
 

b00

Medlem
27 jan 2008
38
0
1
Haparanda
Men du.. TESTA att snurra motorn på FÖRSTA (mindsta) variatorn,,, Snurrar den inte så har den nog skurit.